Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci"— Transkript prezentace:

1 Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci
Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ /0.0/0.0/15_005/ Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci „Ve dvou letech do školky. Cui bono?“ , Praha Hana Barboříková

2 Celkové věkové složení dětí v MŠ v pražském prstenci (k 30.9.2016)
SO ORP: Černošice, Říčany, Brandýs nad Labem –Stará Boleslav, Český Brod

3 Věkové složení dětí v MŠ v pražském prstenci dle ORP (k 30.9.2016)
Počet dětí v MŠ

4 Přehled aktuálně existujících zařízení
Mateřské školy – 192 ORP Černošice 75 ORP Říčany 50 ORP Český Brod 15 ORP Brandýs n/L 52 Žádné zařízení typu klasických jeslí Dětské skupiny - 24 Pro „překrývající se “ věkovou skupinu (děti od 1rok – 6let) Celkem 24 DS Celková kapacita 372 dětí Mikrojesle - 5 pro děti od 6 měsíců – 4 roky celková kapacita 20 dětí 30 měsíců pilotní projekt Počet dalších zařízení pečující o děti MC, LŠ, … pedagogové chůvy PŘEKRÝVÁNÍ ! Jaká je koncepce státu? chůvy kdokoliv

5 Předškolák v dětské skupině
registrovaná MŠ s RED-IZO (státní či soukromá) Dětská skupina (DS) MŠMT MPSV (ESF – OP Zaměstnanost) zákon č. 178/2016 Sb., který novelizuje školský zákon 561/2004 Sb. zákon č. 247/2014 Sb. v rámci „výjimek“ – v suburbánních oblastech – je nyní místy povoleno i 24 až 28 dětí ve třídě MŠ! max. 12 dětí v kolektivu a dvě pečující osoby po celou dobu výuky Dle Vyhlášky č. 14/2005 o předškolním vzdělávání - § 2 - třída pro děti pouze od 2 do 3 let může mít nejméně 12 dětí a nejvíce 16 dětí. Ne vždy však bude v praxi možno zřídit tuto samostatnou třídu, ve smíšených a početnějších třídách bude umístění 2-3letých velkou komplikací. Přeplněné MŠ v prstenci vidí v IVP (předškoláci z DS) velkou komplikaci. Předškolák z DS se musí jít nyní povinně zapsat do obecní/městské MŠ, aniž by chtěl, je tak nucen. Zvyšuje se tím počet předškolních dětí k zápisu do MŠ, které v prstenci odfiltrovaly DS. Pokud nechce do MŠ nastoupit, musí si rodič zvolit IVP, dané dítě bude v městě/obci v dané MŠ, kde je zapsané, blokovat kapacitu (tam kde se jede na maximální počet i na výjimku od zřizovatele a není možná změna max. povolené kapacitu v rejstříku). Anebo se to bude muset obcházet. Další komplikací pro všechny strany je přezkušování.

6 Plánované investice (kapacity MŠ, nové MŠ)
ORP Říčany: 27 projektů ORP Černošice: 52 projektů ORP Brandýs n/L-Stará Boleslav: 25 projektů Český Brod: 4 projekty Celkem 108 projektů za cca 1,5 mld Kč Nové kapacity = noví pedagogové/ředitelé! 114 projektů na zahrady, hřiště a sportoviště při MŠ a ZŠ za cca 280mil Kč

7 Personální zajištění Celkem 1063 pedagogů v MŠ v pražském prstenci
ze 106 odpovědí na anketu jen MŠ hledají momentálně 50 pedagogů – kolik pedagogů MŠ se hledá celkem, pokud bychom znali situaci ve všech školkách?) (anketa 4/2017, 106 respondentů) 106 respondentů hledá 108 asistentů, kolik se jich hledá celkem? (anketa 4/2017, 106 respondentů) Není kde brát lidi - nízká nezaměstnanost x požadavky na kvalifikaci a ohodnocení Kolik bude dvouletých v roce 2020 nevíme! Zájem ze strany rodičů - neznámá! Děti se ještě nenarodily! Těžko predikovat i počet potřebných chův

8 SWOT analýza 2017 – dvouleté děti v MŠ
Silné stránky Slabé stránky Využití volných kapacit zařízení (pouze lokálně) Potřeba dalších úprav v MŠ (vybavení, vnitřní uspořádání tříd, hračky a další vybavení, zahrady – hrací prvky, 2letí jen v přízemí…atd.)  další finanční prostředky Snižování počtu dětí ve třídách (změna financování regionálního školství) Nárok na místo v MŠ – odhadování potřebných kapacit (děti s ještě nenarodily) Dvouletí mohou být v samostatné třídě (max. 15 dětí, 3 x personál) Neznáme zájem ze strany rodičů Příležitosti Hrozby Zvýšení zaměstnanosti žen (avšak existuje adekvátní nabídka zkrácených úvazků? Nízká míra nezaměstnanosti v regionu – na úrovni přirozené nezaměstnanosti) Zvyšování doprovodné zaměstnanosti (chůvy, další personál MŠ) Spolupráce s ostatními zařízeními pečujícími o malé děti (např. DS, mikrojesle, MC) Chybějící personál (nyní chybí asistenti, není kde brát. Budou chůvy? Jak kvalitní?) Nutnost úprav MŠ bude narážet na udržitelnost (MŠ zrealizované z EU prostředků, minimálně zvýšená administrativní zátěž) Finanční prostředky na potřebné úpravy (neexistující dotační titul) Kapacita MŠ vzhledem ke snížení počtu dětí ve třídách Růst provozních nákladů MŠ v souvislosti s 2letými dětmi (speciální zařízení, vybavení, zdravotní pomůcky aj.) – kdo to ponese?

9 Otázky ? Znamenají tyto kroky snahu v budoucnu plošně snížit délku MD? Je to správný krok? Znají a uvědomují si rodiče / společnost důsledky brzkého nástupu dětí do předškolních zařízení (izolace od matky, nemocnost dětí, zvýšené náklady na zdravotní péči)? Možnost není povinnost! Máme se bát masového umísťování dvouletých dětí do MŠ? Co to má přinést dětem? Nezapomínáme na jejich zájem?


Stáhnout ppt "Hrozby a příležitosti pro vzdělávání v pražském prstenci"

Podobné prezentace


Reklamy Google