Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Protidluhová problematika v projektových žádostech OP Z
Připravila: Bc. Petra Adamovská – lokální expertka pro oblast předluženosti RCZ
2
Jaký je aktuálně stav zadluženosti / předluženosti v celé ČR?
Celkové dluhy domácností činí 1,387 biliónu korun 11% občanů starších 18ti let je v exekuci cca osob v ČR má exekuci probíhá 4,5 mil. ex. řízení, průměrný počet 4,7 exekucí na 1 osobu přes 120 tisíc lidí má 10 a více exekucí a toto číslo stále roste více než 135 tisíc důchodů je postiženo exekucí a toto číslo stále roste více než 350 miliard korun je celková exekučně vymáhaná jistina (bez příslušenství) a stále roste Soudy je každoročně schváleno cca 20 tisíc insolvenčních návrhů více než 50% exekucí je vedeno pro pohledávku nižší než ,- Kč (bez příslušenství) každá pátá exekuce je uvalena na důchod nebo dávky SSP
4
Nárůst koncentrace nesplacených pohledávek
95% nových exekucí je na dlužníky, kteří již mají alespoň 1 exekuci! 50 % nových exekucí jsou exekuce na dlužníky s 10 a více exekucemi! Určitá část společnosti se stává permanentními dlužníky
5
S čím je dluhová problematika spojena, možné zaměření projektu
Dluhy jsou jako červená nit, která se prolíná dalšími oblastmi, a to jako negativní příčina nebo důsledek jiných negativních jevů (dluhy a nezaměstnanost, dluhy a bydlení, dluhy a kriminalita, dluhy a vzdělávání, dluhy a rodina, vztahy, dluhy a zdraví) Podpora a pomoc v zadlužení bývá často prvním krokem ke změně životní situace
6
Jak na dluhové poradenství??? (než začneme psát projekt)
Proč? Už víme… stav zadluženosti v ČR/městě, obci Kdo? Žadatel – obec X NNO Jak? Souvztažnost dluhů v běžném života Jakým způsobem? Hurááá klíčové aktivity! Pro koho? Cílová skupina definovaná výzvou KPSVL Cíl? Oč půjde, co má být výsledkem, jak se změní výchozí stav
7
Kdo? – žadatel, členové realizačního týmu
NEJČASTĚJI 2 MODELY PROJEKTOVÝCH ŽÁDOSTÍ, a to DLE TYPU ŽADATELE OBEC x NNO OBEC zaangažuje sociální pracovníky obce – zaměstnanci obce jsou členy RT KA projektu jsou zpravidla realizovány nákupem služby Podpora obce ve formě nefinančního příspěvku – prostory pro zřízení dluhové poradny, využití médií a webu pro publicitu projektu nástroje k prevenci pro další zadlužování obyvatel SVL – bytová politika = pravidla pro přidělování bytů, tvorba upomínkového systému, obecné sociální poradenství – lokální partnerství Obec v roli zaměstnavatele CS
8
Kdo? – žadatel, členové realizačního týmu NNO
Registrované sociální služby = terénní programy, odborné sociální poradenství X fakultativní služby Dluhové poradenství je navázáno na TP NNO Dodavatel X realizátor služby členové RT jsou současně zaměstnanci NNO KA jsou plně v kompetenci NNO – znalost, zkušenosti CS možné vyšší finanční zatížení – rozpočet projektu
9
Jak? Rodina – podpora zvýšení/stabilizace příjmů domácností, rozvoj a osvojení vyjednávacích kompetencí vůči úřadům – věřitelů, zlepšení mezilidských vztahů, změna životního stylu Bydlení – dluhy vůči obci, systém upomínání – vymáhání, pravidla pro přidělávání bytů, tvorba prostupného bydlení Zaměstnanost – stabilizace finanční situace v domácnostech SVL, řešení dosavadních dluhů/exekucí, prevence dalšího zadlužování, možnost získat insolvenci, osvojení potřebných kompetencí zmírňující dopad zadlužení Vzdělání – teoretická, ale především praktická využitelnost FG a dluh. gramotnosti jako prevence zadluženosti Bezpečnost a sociálně patologické jevy – přestupky, prevence k zvyšování kriminality, legalizace příjmů Zdraví – řešení dluhů vůči zdravotní pojišťovně a jiným institucím, zlepšení zdravotního stavu – péče, snížení psychické zátěže
10
Jakým způsobem? Aneb klíčové aktivity
KA1 Mapování situace dlužníků – vazba na terén NNO nebo soc. pr. obce Pracovníci terénních programů (zaměstnanci samosprávy) vyhledávají osoby z CS nacházející se v tíživé finanční situaci, v důsledku níž jim ohrozí SV / žijící v SVL. Mapují situaci dlužníků, podporují je v aktivizaci řešení jejich zadluženosti, s cílem snížení jejich závazků. Doprovází je na jednání s věřiteli, ostatními příslušnými aktéry s odkazem na odbornou pomoc dluhové poradny.
11
Jakým způsobem? Aneb klíčové aktivity
KA 2 dluhové poradenství / poradna = fakultativní služba Dluhová poradna bude zřízena v prostorách patřících samosprávě nacházejících se v SVL. Provoz a činnost poradny bude zajištěna nákupem služby od dodavatele vybraného na základě VŘ. Poradna bude k dispozici všem obyvatelům SVL 4 x týdně v čase 9 :00 – 17:30 hod. Dluhoví poradci (2,00 úvazek) provádějí analýzu stavu jednotlivých dluhů a příjmů klientů v součinnosti s nimi hledají optimální řešení vedoucí k vypořádání závazků nejlépe mimosoudní cestou (zastavení výkonu exekuce). Ke komplexnímu řešení závazků v případě nutnosti přispívá také právní poradenství. Dluhoví poradci v rámci individuální práce napomáhají klientům se stabilizací jejich finanční situace, včetně možnosti podání návrhu na oddlužení
12
Jakým způsobem? Aneb klíčové aktivity
KA3 – Zvyšování kompetencí osob z CS v oblasti finanční gramotnosti V samostatném prostoru dluhové poradny budou realizovány kurzy FG rovněž zajišťované dodavatelsky Aktivitu provádí lektor FG (DPČ) Kurzy jsou realizovány v pravidelných cyklech pro skupinu cca 6 – účastníků, s hod. dotací 4 x 4 hod. V průběhu 14 dnů Zapojením do KA3 osoby z CS zvýší své kompetence v oblasti FG s důrazem na aktivní přístup v řešení dluhů a prevenci dalšího zadlužování Předpoklady pro udržitelnost výsledků a dosažených změn
13
Jakým způsobem? Aneb klíčové aktivity
KA4 insolvence VŽDY SAMOSTATNÁ KA Klienti z této KA vykazováni v MI Zdarma – novela IZ, platnost od 6/2017 Poradce člen RT zpravidla sociální pracovník či osoba s právním vzděl. Popis časové dotace práce s klientem DO ROZPOČTU DO PN LZE ZAHRNOUT POPLATKY ZA VÝPIS Z REGISTRŮ SOLUS A CENTRÁLNÍ EVIDENCI EXEKUCÍ = DOPORUČUJI VE VÝŠI 20 – ,- Kč
14
Pro koho? Cílová skupina
Popis CS obecně např. obyvatelé SVL – viz. statistická data v SPSZ identifikace cílové skupiny, velikost a struktura cílové skupiny, popis potřeb cílové skupiny, popis zapojení cílové skupiny v průběhu projektu. + konkrétně viz příklady: Příklad: 100 osob starších 18 let v území s výskytem SVL (s uvedením bližší specifikace SVL), které mají problémy se splácením svých finančních závazků (dluhů) PROVEDENÍ OVĚŘENÍ ZÁJMU CS = analýza SPSZ, dotazník. Šetření
15
Cíl, jaký chceme aby byl výsledek?
VŽDY SMART S = splnitelný, M = měřitelný, A = angažovaný, R = reálný, T = termínovaný Snížení počtu dlužníků o …% na nájemném a službách Vytvoření systémových pravidel… včasné řešení, sanace dluhů, možnost splátkových kalendářů Zřízení a provoz 1. dluhové poradny v letech …. 40 úspěšných absolventů programu FG 50 schválených insolvenčních návrhů (3 roky) 100 osob ze SVL s aktuálním dlužným nájemným vůči městu započne pravidelně splácet svůj dluh/nevytvoří si nový
16
Nejčastější chyby dle aktivity Finanční gramotnost
Chybí popis realizátora aktivity – KDO Chybí popis časové dotace semináře/opakovatelnost Chybí bližší popis formy provedení – např. seminář, vícedenní školení, skupinové porad. Chybí výstupy aktivity Chybí popis získávání/motivování potencionálních účastníků aktivity Chybí popis kritérií pro absolvování Část obsahu či celý obsah kurzu je nevhodný pro CS Obsah kurzu je orientován především na rozpočet domácností a splátk. kalendáře KA není provázána na ostatní KA FG je samostatnou KA, nikoli doplňkovou aktivitou k dluhové poradně, soc. službám, insolvenci
17
Nejčastější chyby dle aktivity Finanční gramotnost
Cíl aktivity je stanoven obecně nebo zcela chybí Chybí podrobnější popis KA, ať už v samotném popisu projektu či v jeho příloze Časová dotace kurzu je dlouhá či naopak krátká – př. 30 h. kurz či 4 semináře/rok na 2 h. Realizace nákupem služby je předražená Chybí profesní požadavky na realizátora aktivity V rozpočtu a popisu projektu jsou neopodstatněné/nezdůvodněné pomůcky Nadbytečné pracovní pozice či výše úvazků – př. garant, koordinátor Nadbytečné výstupy/dokumenty – př. metodiky, manuály
18
Nejčastější chyby dle aktivity dluhová poradna
V popisu neregistrované služby žadatel používá terminologii sociální práce/služeb Popis činnosti poradny není definován konkrétně Chybí otevírací doba poradny Výše pracovního úvazku dluhového poradce je nedostatečná Chybí popis pracovní náplně dluhového poradce Chybí kvalifikační požadavky na pozici dluhového poradce Chybí popis, jakým způsobem budou klienti pro dluhovou poradnu získáváni Indikátory k výši úvazku dluhového poradce jsou nepřiměřené Dluhové poradně chybí možnost právní konzultace Nedostatečná kvalifikace dluhového poradce
19
Nejčastější chyby dluhové poradenství v rámci sociálních služeb
Žadatel neví o možnosti poskytovat dluhové poradenství jako neregistrovanou službu Dluhové poradenství se často orientuje pouze na hospodaření domácnosti, příp. ještě na jakousi práci se splátkovými kalendáři Sociální služba je svým charakterem nedostačujícím dluhovým poradenství K soc. službě není navázána žádná z dalších aktivit pracujících s problematikou zadluženosti OSP v rámci občanské poradny – z popisu není jasné jakou měrou se bude OP zabývat dluhovou problematikou Výše pracovních úvazků či kvalifikace pracovníků je nepřiměřená Insolvence byla včleněna do činnosti OP do náplně OSP, což není vhodné. Insolvenci je potřeba mít jako samostatnou KA.
20
Aktuální legislativní návrhy z oblasti zadluženosti
Vyhláška MSp – Snížení exekutorského tarifu Stav: legislativní proces ukončen (účinnost od ) Novela Insolvenčního zákona (I.) – Regulace oddlužovacích subjektů Stav: podpis prezidenta, Sněmovní tisk 785 Novela Insolvenčního zákona (II.) - Přístup k institutu oddlužení Stav: schváleno vládou ČR, před 1. čtením Novela Exekučního řádu a Občanského soudního řádu – vícečetné exekuce, chráněný účet, zálohy a poplatky… Stav: vypořádávání meziresortních připomínek
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.