Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Národní inovační systém
2
Národní inovační systém
Obsah přednášky Národní inovační systémy Národní inovační systém ČR Subjekty NIS – instituce Inovační politika v ČR Politika výzkumu a vývoje Národní inovační systém
3
Národní inovační systém
Inovační systém – množina aktérů, kteří ovlivňují inovační procesy na daném území. Inovační systémy mohou být: nadnárodní, národní, regionální anebo odvětvové. Národní inovační systém
4
Národní inovační systém - definice
… síť institucí ve veřejném a soukromém sektoru, jejichž aktivity a interakce iniciují, importují, modifikují a rozšiřují nové technologie (Freeman) … prvky a vztahy, které vzájemně působí na produkci, šíření a využívání nových a ekonomicky užitečných znalostí … a jsou umístěny uvnitř národního státu (Lundvall) … soubor institucí, jejichž interakce určují inovační výkonnost národních firem (Nelson) … národní instituce, jejich stimulující struktury a jejich kompetence, které určují míru a směr technologického učení (nebo objem a složení změn generujících aktivity) v zemi (Patel a Pavitt) … ten soubor institucí, které společně a individuálně přispívají k rozvoji a šíření nových technologií a které nabízí rámec, v němž vlády tvoří a implementují politiky k ovlivnění inovačních procesů. Jako takový je to systém propojených institucí na tvorbu, uchování a transfer znalostí, dovedností a výtvorů, které určují nové technologie (Metcalfe) Národní inovační systém
5
Národní inovační systém
Aktéři NIS v ČR Vláda, Parlament, regionální orgány Ministerstva – zejm. MŠMT, MPO Rada pro výzkum, vývoj a inovace, Akademie věd, Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR, Asociace výzkumných organizací, výzkumná sféra Vysoké školy a další vzdělávací instituce Úřad průmyslového vlastnictví Banky, pojišťovny, fondy rizikového kapitálu Inovační podniky Komory, podnikatelské svazy Asociace inovačního podnikání, Společnost vědecko-technických parků Národní inovační systém
6
Rada pro výzkum, vývoj a inovace
poradní orgán vlády pro oblast VaVaI zřízena zákonem 130/2002 Sb. Úkoly, např.: příprava a kontrola realizace Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací, příprava Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a výsledků ukončených programů a její předložení vládě a samotné hodnocení, návrhy na členy předsednictva a předsedu Technologické agentury ČR a Grantové agentury ČR, zpracování priorit aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací, zpracování pravidelných ročních analýz a hodnocení stavu výzkumu, vývoje a inovací, správce a provozovatel informačního systému VaVaI, zpracování stanovisek k materiálům předkládaným vládě, další RVVI má 17 členů Orgány: předseda (člen vlády) a předsednictvo (předseda + 3 místopředsedové) zřizuje své odborné a poradní orgány Národní inovační systém
7
Grantová agentura České republiky
organizační složka státu zřízená zákonem 130/2002 Sb. Úkoly, např.: příprava a realizace skupin grantových projektů a dalších aktivit v oblasti základního výzkumu (grantové projekty) hodnocení a výběr návrhů projektů, poskytování účelové podpory projektů na základě smluv o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory, kontrola projektů Orgány: předseda předsednictvo – výkonný orgán vědecká rada – koncepční orgán kontrolní rada – kontrolní orgán Národní inovační systém
8
Technologická agentura ČR
! Technologická agentura ČR organizační složka státu zřízená zákonem 130/2002 Sb. (funguje od 2010) Úkoly, např.: příprava a realizace programů aplikovaného VaVaI hodnocení a výběr návrhů programových projektů, poskytování účelové podpory projektů na základě smluv o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí o poskytnutí podpory, kontrola projektů poradenství řešitelům Orgány: předseda předsednictvo – výkonný orgán výzkumná rada – koncepční orgán kontrolní rada – kontrolní orgán Národní inovační systém
9
Národní inovační systém
Akademie věd ČR zákon č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky Akademie uskutečňuje výzkum prostřednictvím pracovišť Akademie. Pracoviště jsou veřejnými výzkumnými institucemi podle zvláštního právního předpisu (zákon o v.v.i.) Akademie je organizační složkou České republiky. Orgány: Akademický sněm – nejvyšší samosprávný orgán Akademická rada a její předsednictvo – výkonný orgán Předseda Akademie Vědecká rada Akademie – stálý poradní orgán Národní inovační systém
10
Veřejné výzkumné instituce
! Veřejné výzkumné instituce v.v.i. Vlastní právní subjektivita obvykle bývalých ústavů AV ČR VVI je právnickou osobou, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum, včetně zajišťování infrastruktury VaV. Zajišťuje výzkum podporovaný zejména z veřejných prostředků. VVI mohou být zřizovány Českou republikou nebo (organizačními složkami státu) nebo územně samosprávnými celky Národní inovační systém
11
Veřejné výzkumné instituce
zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích v platném znění Zákon upravuje: způsob zřízení, vznik, činnost a způsob zrušení a zánik vvi postavení a působnost zřizovatele a orgánů vvi přeměnu příspěvkových organizací zabývajících se výzkumem na vvi Národní inovační systém
12
Národní inovační systém
Rejstřík VVI Veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené údaje o vvi Rejstřík vedený MŠMT: Při řízení o zápisu se postupuje podle správního řádu MŠMT přiděluje IČO jednotlivým vvi Součástí je sbírka listin Národní inovační systém
13
Národní inovační systém
Vznik a zánik VVI Zřízení vvi - dnem vydání zřizovací listiny zřizovatelem Vznik vvi - dnem zápisu do rejstříku Zrušení vvi - § 10, např. rozhodnutím zřizovatele, splněním doby nebo účelu, soudem… Zánik vvi – výmazem z rejstříku Národní inovační systém
14
Národní inovační systém
Orgány VVI Ředitel statutár, nesmí být v dozorčí radě jmenován zřizovatelem na návrh Rady předložený na základě výb. říz. 5 let, max. 2x Rada instituce Předseda, místopředseda, členové (5 -15) Dbá na zachování účelu, schvaluje rozpočet, vnitřní předpisy… Členové voleni výzkumnými zam-ci + externí členové (1/3 až ½) 5 let Dozorčí rada Dohled nad činností a hospodařením 5 – 7 členů Národní inovační systém
15
Příspěvkové organizace převedené na vvi
Příloha 1 k zákonu 341/2005 Sb. Například: Biofyzikální ústav AV ČR Ústav analytické chemie AV ČR Centrum dopravního výzkumu (MD ČR) Ústav archeologické památkové péče Brno (JMK) Národní inovační systém
16
Generace inovačních politik
Inovační politika 1 . generace: nekoordinovaná opatření Inovační politika 2. generace: systémová koncepce komplexní podpory inovací Inovační politika 3. generace: centrální průřezová záležitost v rámci všech politik Národní inovační systém
17
Národní inovační systém
Převzato z: časopis Ergo 02/2009 Národní inovační systém
18
Nástroje inovační politiky
! Nástroje inovační politiky = prostředky k dosažení cílů, které mohou nabývat různých forem Členění nástrojů dle územního působení dle způsobu působení na realizátory inovací – nástroje přímé a nepřímé dle odvětví působení dle subjektu působení Národní inovační systém
19
Přímé a nepřímé nástroje IP
rozvoj inovační infrastruktury podpora spolupráce, networking podpora VaV daňové nástroje rizikový kapitál transfer technologií ochrana duševního vlastnictví vzdělávání, poradenství podpora zakládání nových firem podpora podnikatel. prostředí obecně Přímé nástroje dotace, granty zvýhodněné úvěry záruky finanční příspěvky Národní inovační systém
20
Obecné možnosti nepřímé podpory VaVaI
Tax credit (daňový dobropis, sleva na dani) Odpočty od základu daně Speciální daňové pobídky Odpisová politika Snížení odvodu soc. poj. zaměstnavatele za VaV pracovníky Celní politika Mechanismy garancí Zvýhodněné úvěry Podpora rizikového kapitálu Národní inovační systém
21
Koncepční dokumenty v ČR
! Koncepční dokumenty v ČR Národní inovační strategie Národní inovační politika (Koncepce inovací pro oblast průmyslu a podnikání 2005 – 2008) Národní politika výzkumu a vývoje na léta Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta (připravena jako součást reformy výzkumu a vývoje) Národní inovační systém
22
Reforma systému VaV - východiska
Reformou systému výzkumu a vývoje v České republice vytvořit inovační prostředí tak, aby platilo: "Věda dělá z peněz znalosti, inovace dělají ze znalostí peníze" Veřejné prostředky investované do základního výzkumu musí přinášet skutečně nové poznatky. Veřejné prostředky investované do aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací musejí přinášet konkrétní ekonomický či jiný přínos z jejich realizace. Národní inovační systém
23
Praktická opatření Reformy
Zjednodušit podporu VaV - instituce podporovat podle výsledků, týmy projektově; zavést novou metodiku hodnocení VaV Výrazně snížit počet 22 rozpočtových kapitol, z nichž je podporován VaV ČR Založit Technologickou agenturu ČR Podpořit excelenci ve výzkumu, zvýhodňovat ji a zajistit využití jejích výsledků pro inovace. Podmínit programovou podporu VaV spoluprací veřejného výzkumu s uživateli výsledků VaV, založenou na podílovém financování z veřejných a soukromých zdrojů. Národní inovační systém
24
Národní politika výzkumu, vývoje a inovací ČR 2009 – 2015 – PRINCIPY
systém řízení VaVaI priority podpory VaVaI ze státního rozpočtu posílení závislosti výše podpory na dosahovaných výsledcích využívání výsledků VaV v inovacích jako ukazatel efektivity veřejné podpory internacionalizace VaVaI zajištění kvalitních lidských zdrojů pro VaVaI vztah VaVaI a společnosti návaznsot politiky (koncepce) pro jiné oblasti periodická hodnocení průběhu Reformy, plnění NP VaVaI a systému veřejné podpory Národní inovační systém
25
Národní politika výzkumu, vývoje a inovací ČR 2009 – 2015 - CÍLE
Zavést strategické řízení VaVaI na všech úrovních Zacílit veřejnou podporu VaV na potřeby udržitelného rozvoje Zvýšit efektivitu systému veřejné podpory VaVaI Využívat výsledky VaV v inovacích a zlepšit spoluprácí veřejného a soukromého sektoru ve VaVaI Zlepšit zapojení ČR do mezinárodní spolupráce ve VaVaI Zajistit kvalitní lidské zdroje pro VaVaI Vytvořit v ČR prostředí stimulující VaVaI Zajistit účinné vazby na politiky v jiných oblastech Důsledně hodnotit systém VaVaI Národní inovační systém
26
Národní inovační systém
Struktura NP VaVaI ! Vytvořit rámec pro realizaci opatření v oblasti VaVaI stimulujících rozvoj znalostní společnosti, který povede k dalšímu růstu konkurenceschopnosti české ekonomiky a ke zlepšení kvality života obyvatel ČR. Národní inovační systém
27
Národní inovační systém
Zdroj: Předkládací zpráva NP VaVaI Národní inovační systém
28
Národní inovační systém
Například… Národní inovační systém
29
Národní inovační systém
! Zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (130/2002 Sb., resp. 110/2009) upravuje podporu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a práva a povinnosti právnických osob a fyzických osob, úkoly organizačních složek státu a úkoly organizačních jednotek Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra, zabývajících se výzkumem, experimentálním vývojem a inovacemi podporovanými z veřejných prostředků, a dále podmínky podpory a veřejnou soutěž ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích, poskytování informací o výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích prostřednictvím informačního systému výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, úkoly orgánů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Národní inovační systém
30
Financování výzkumu a vývoje
Rada pro výzkum, vývoj a inovace Vláda (Ministerstvo financí) Správci rozpočtových kapitol: Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR Akademie věd ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a ostatní ministerstva Institucionální x účelová podpora VaV Národní inovační systém
31
Účelová a institucionální podpora VaV
! Účelová a institucionální podpora VaV Účelová podpora: grantový projekt programový projekt specifický vysokoškolský výzkum velká infrastruktura Institucionální podpora: dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace mezinárodní spolupráce ČR ve VaV na základě mezinárodních smluv operační programy ve VaVaI zabezpečení veřejné soutěže, zadávání veř. zakázek, vyhodnocení podmínek poskytnutí podpory věcné nebo finanční ocenění mimořádných výsledků a popularizace náklady spojené s činností RVVI, GA ČR, TA ČR a AV ČR Národní inovační systém
32
Národní inovační systém
! Národní inovační systém Zdroj: Příloha NP VaVaI
33
Výdaje státního rozpočtu na VaV
Zdroj: Usnesení vlády č. 564 ze dne Zdroj: Usnesení vlády č. 793 ze dne ! Zdroj: Usnesení vlády č. 838 ze dne Národní inovační systém
34
Strukturální fondy EU (2007 – 2013)
Národní zdroje (2007) Strukturální fondy EU (2007 – 2013) Účelové Institucionální Infrastruktura ČÚZK (0,13%) BIS (0,04%) ČBÚ (0,12%) MMR (0,10%) ÚV (0,11%) MZV (0,10%) MO (2,18%) NBÚ (0,10%) MPSV (0,52%) MV (0,20%) MŽP (2,06%) GAČR (7,12%) MPO (13,16%) MD (0,74%) MZe (3,84%) MŠMT (37,4%) MK (0,45%) MZ (5,20%) MI (0,08%) AV (26,13%) SÚJB (0,22%) MŠMT (40,5%) MPO (59,5%) 21,5 mld. Kč 44,4% 55,6% 5,11 mld. EUR (cca 143 mld. Kč) MS (0,00%) Zdroj: Zelená kniha VaVaI
35
Národní inovační systém
Zdroj: Zelená kniha VaVaI Národní inovační systém
36
Národní inovační systém
Zdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2009 (RVVI) Národní inovační systém
37
Národní inovační systém
Podíl veřejných, podnikatelských a zahraničních zdrojů na celkových výdajích na VaV 2003 Nizozemsko, 2004 Švýcarsko, 2005 (Belgie, Dánsko, Portugalsko, Řecko, Švédsko), 2006 (Francie, Irsko, Itálie, Německo, Španělsko, EU-15, EU-27) Zdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2009 (RVVI) Národní inovační systém
38
Priority aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací ČR na léta 2009-2011
! Priority aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací ČR na léta (dříve Dlouhodobé základní směry výzkumu) Biologické a ekologické aspekty udržitelného rozvoje Molekulární biologie a biotechnologie Energetické zdroje Materiálový výzkum; Konkurenceschopné strojírenství Informační společnost; Bezpečnost a obrana Priority rozvoje české společnosti stručná charakteristika důvody a kritéria pro výběr SWOT analýza současný stav v zahraničí očekávané přínosy finanční nároky Dostupné: příloha Národní politiky VaVaI Národní inovační systém
39
Národní inovační systém
Informační systém VaV informační systém veřejné správy zajišťující shromažďování, zpracování, poskytování a využívání údajů o výzkumu, vývoji a inovacích podporovaných z veřejných prostředků. Má 4 vzájemně provázané části: centrální evidence projektů výzkumu a vývoje (CEP), centrální evidence aktivit výzkumu, vývoje a inovací (CEA) (centrální evidence výzkumných záměrů) (CEZ), rejstřík informací o výsledcích (RIV) a evidence veřejných soutěží ve výzkumu, vývoji a inovacích (VES) ! Národní inovační systém
40
Národní inovační systém
Účel IS ve VaV informování veřejnosti a uchazečů o vyhlášených veřejných soutěžích VaVaI a jejich výsledcích, informování veřejnosti o projektech a aktivitách podporovaných z veřejných prostředků a jejich výsledcích, informování dalších subjektů, kontrola účelové nebo institucionální podpory, příprava návrhu státního rozpočtu a zajištění dalších činností, hodnocení výsledků výzkumných organizací a programů a poskytování informací vládě a veřejnosti. Národní inovační systém
41
Centrální evidence projektů VaV (CEP)
Obsahuje: informace určující projekt, název a předmět řešení projektu, jeho příjemce, řešitele, spolupříjemce a osobu odpovědnou spolupříjemci za řešení projektu (spoluřešitel), dobu řešení projektu a dobu účinnosti smlouvy o poskytnutí podpory nebo vykonatelnosti rozhodnutí o poskytnutí podpory, uznané náklady projektu a jejich členění, výši podpory z veřejných prostředků, projekty řešící obdobnou problematiku, po ukončení řešení projektu jeho zhodnocení poskytovatelem. Národní inovační systém
42
Centrální evidence aktivit VaVaI (CEA)
příjemci a výše podpory specifický výzkum na VŠ, výzkumné organizace, mezinárodní spolupráce ČR poskytovatelé a výše podpory na programy programy výzkumu, vývoje a inovací poskytovatelé a další typy podpory grantové projekty, ocenění výsledků, zabezpečení veřejné soutěže a veřejné zakázky, náklady spojené s činnosti vybraných institucí (viz. institucionální podpora) Národní inovační systém
43
Rejstřík informací o výsledcích
Obsahuje zejména: informace určující výsledek a projekt nebo výzkumný záměr, jehož řešením výsledek vznikl, příjemce, autory výsledku, druh výsledku, název výsledku a jeho anotaci, rok uplatnění výsledku a stupeň důvěrnosti údajů. Národní inovační systém
44
Evidence veřejných soutěží ve VaV
Obsahuje zejména: obsah podmínek veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji podle § 17 a údaje o jejím vyhodnocení podle § 31. Národní inovační systém
45
Některé právní předpisy a dokumenty o VaV
Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovacích z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů ve znění zákona č. 110/2009. Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích Zákon č. 283/1992 Sb., o Akademii věd ČR Nařízení vlády o informačním systému VaV Nařízení vlády o účelové podpoře VaV Nařízení vlády o institucionální podpoře VaV Statut Rady pro výzkum a vývoj Statut Grantové agentury ČR Statut Technologické agentury ČR Národní inovační systém
46
Doporučená literatura
Rada pro výzkum, vývoj a inovace: Reforma systému výzkumu a vývoje: Nová Národní politika VaVaI: Prnka, T. a kol.: Průvodce systémem veřejné podpory výzkumu a vývoje v České republice 2009 (2010?) Skokan,.: Konkurenceschopnost, inovace a klastry v regionálním rozvoji (str. 78 – 85) časopis Ergo (Analýzy a trendy výzkumu, technologií a inovací), Technologické centrum AV ČR ( Mráček, Karel: Nepřímá podpora výzkumu a vývoje. časopis Inovační podnikání a transfer technologií 4/2004 (v ISu) Národní inovační systém
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.