Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI PŘI PLÁNOVÁNÍ, REALIZACI A UŽÍVÁNÍ ŠKOL A ŠZ 14
ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI PŘI PLÁNOVÁNÍ, REALIZACI A UŽÍVÁNÍ ŠKOL A ŠZ 14. prosinec 2016
2
BEZPEČNOST ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
INFORMOVÁNÍ FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ Z DOTACÍ PŘEHLED ŠKOL ZABEZPEČENÝCH V SOULADU S NORMOU NÁKLADY NA DOSAŽENÍ STAVU ODPOVÍDAJÍCÍHO NORMĚ PŘIPRAVENOST PRACOVNÍKŮ ŠKOL ČELIT HROZBÁM ČI ÚTOKŮM
3
Hrozba využitá zranitelnosti, překonává bezpečnostní opatření a působí na aktivum, kde způsobí škodu (následek). Aktivum svou hodnotou motivuje útočníka k aktivaci hrozby. Vůči působení hrozby se aktivum vyznačuje určitou zranitelností. Aktivum je zároveň chráněno bezpečnostními opatřeními před účinky hrozeb. Bezpečnostní opatření chrání aktiva, detekují hrozby a zmírňují nebo zcela zabraňují jejich působení na aktiva. Vybraná bezpečnostní opatření odrazují od aktivování hrozeb. Hrozba působí přímo na aktivum nebo na bezpečnostní opatření s cílem získat přístup k aktivu. Aby mohla hrozba působit, musí být aktivována. Pro svou aktivaci vyžaduje zdroje (vytvoření podmínek pro její působení).
4
ČSN není závazná obecně, nicméně ve vazbě na právní předpisy se jí může stát (zejména při provádění staveb a rekonstrukcí).
5
Režimová opatření a bezpečností dokumentace nechrání jenom školu jako takovou, ale je i ochranou ředitele jakožto osoby.
6
ČSN Název normy: Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení. Cíl normy: Posouzení rizik kriminálního a antisociálního chování, včetně návrhu a implementace bezpečnostních opatření.
7
ČSN Předmět normy: Upravuje zásady a návrhy pro snižování rizika kriminality. Komu je určena: Plánovačům, projektantům, zřizovatelům, ředitelům, zaměstnancům školy i dalším zainteresovaným stranám.
8
ČSN Využití: Při plánování a realizaci stavebního řešení a bezpečnostních opatření prostřednictvím preventivního řízení bezpečnostních rizik, ke kterým může ve školách docházet. Normu lze rozdělit na dvě části: Stavebně technické řešení bezpečnosti Režimová a bezpečnostní opatření
9
ČSN 1. Stavebně technické řešení bezpečnosti Týká se nových staveb, rekonstrukcí nebo adaptace stávajících budov. Zahrnuje vnější a vnitřní prostředí školy (umístění školy, přístupové cesty, prostory pro ukládání vybavení, přístupy do budovy, oplocení, parkování, venkovní vybavení a zařízení, osvětlení, technické požadavky na plášť a stěny budovy,
10
ČSN střechu, okna, dveře, přijímací prostory, toalety, chodby, šatny, učebny, serverovny aj.). 2. Režimová a bezpečnostní opatření Soubor interních závazných a přesně definovaných pokynů, příkazů, omezení a postupů sloužících ke stanovení režimu a způsobu použití bezpečnostních opatření.
11
ČSN Režimová opatření Režim vstupu/výstupu osob, režim vjezdu/výjezdu motorových vozidel, režim pohybu osob a vozidel v objektu, režim pohybu hmotného a nehmotného majetku, režim nakládání s klíči, PIN kódy, identifikačními kartami,režim obsluhy systému technické ochrany, opatření a postupy pro mimořádné situace.
12
ČSN Bezpečnostní opatření Bezpečnostní dokumentace: bezpečnostní politika, posouzení bezpečnostních rizik, provozní řád, plán objektu/areálu školy, projektová a provozní dokumentace systému technické ochrany, revizní zprávy a protokoly o provedení zkoušek funkčnosti, záznamy z provedení oprav, plán kontrol a záznamy ze školení, záznamy o mimořádných událostech,
13
ČSN typové postupy pro řešení mimořádných situací, dodavatelské smlouvy vztahující se k zajišťování bezpečnosti objektu. Společným vodítkem všech opatření je ztížení nebo omezení neoprávněného vstupu do objektu školy.
14
ČSN Posuzování a řízení rizik ve školách - identifikace rizik kategorizace rizik: a) rizika spojená s trestnou činností proti osobám: inzultace, verbální urážky nebo výhružky, šikana vydírání nebo pokusy o vydírání, krádeže peněz
15
sexuální fyzické násilí
fyzické násilí za použití zbraně fyzické násilí za použití běžných předmětů jako zbraně fyzické násilí beze zbraně použití výbušniny nebo pohrůžka uložení výbušniny vzetí rukojmí ohrožování za použití nebezpečných látek
16
únos, pokus o únos b) rizika spojená s majetkovou trestnou činností krádež (příjem kradených věcí, vloupání, krádež za použití paklíče, loupež, ozbrojená loupež) destrukce a poškozování (graffiti, házení kamení nebo jiných předmětů, vandalismus vztahující se k budovám, k bezpečnostním a jiným zařízením,
17
vandalismus vztahující se k osobnímu vlastnictví, žhářství a pokus o založení požáru
c) ostatní - falešné poplachy (požární, hrozba, bombovými útoky) konzumace drog obchod s drogami vniknutí neoprávněné osoby do školy
18
ČSN nošení zbraní jiných než střelných okupovaní prostoru s cílem bránit ostatním tento prostor používat
19
ČSN Posuzování účinnosti stávajících bezpečnostních opatření posouzení stávající úrovně bezpečnostních opatření posouzení účinnosti bezpečnostních opatření bezpečnostní prohlídka
20
ČSN Návrh a implementace bezpečnostních opatření a zpracování/aktualizace stávající bezpečnostní dokumentace Cyklický proces spojovaný monitoringem, konzultací a komunikací zúčastněných osob: posouzení rizik posouzení stávajících bezpečnostních opatření návrh bezpečnostních opatření
21
ČSN implementace bezpečnostních opatření zpracování/aktualizace bezpečnostní dokumentace Přílohy normy: Příloha A Proces posuzování rizik Příloha B Příklad aplikace posuzování rizik
22
ČSN Čím začít? 1. Koupit si a přečíst normu – 2. V případě plánovaných stavebních úprav se věnovat stavebně technickému řešení bezpečnosti – žádat dodržení normy. 3. Udělat si vlastní bezpečnostní audit a přijmout opatření, která jsou možná bez větší finanční náročnosti (režimová a bezpečnostní).
23
ČSN 4. Zpracovat typové postupy pro řešení mimořádných situací. 5. S opatřeními a postupy pravidelně seznamovat zaměstnance a žáky. 6. Režimovým a bezpečnostním opatřením se věnovat cyklicky.
24
PROVEDETE SI VLASTNÍ ROZVRH SITUACE ŠKOLY
PLÁNOVANÝ POSTUP PROVEDETE SI VLASTNÍ ROZVRH SITUACE ŠKOLY PŘIPRAVÍME SEMINÁŘ – CCA ÚNOR 2017 ZPRACUJETE BEZPEČNOSTNÍ DOKUMENTACI POSKYTNETE NÁM ZPĚTNOU VAZBU O JEJÍM ZPRACOVÁNÍ „METODIKA“ A „VZOR“ BEZPEČNOSTNÍ DOKUMENTACE SBĚR DAT FORMOU DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ ?
25
DĚKUJI ZA POZORNOST MGR. RADOSLAVA ŽÁKOVÁ radoslava.zakova@kraj-lbc.cz
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.