Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
CO SE STANE KDYŽ…? Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
3
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
CO SE STANE KDYŽ…? Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
4
Projekt versus realizace bez chyb a dle platné legislativy
zpracováno Ambruz & Dark Deloitte Legal s.r.o., advokátní kancelář, ve spolupráci s JUDr. Lukášem Klee, LL.M., Ph.D., MBA
5
Obsah Standardizace smluv
Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí Nový zákon o zadávání veřejných zakázek – větší flexibilita při výstavbě FIDIC ve vztahu k ZZVZ Vybrané aspekty zadávání stavebních prací podle pravidel IROP a OPŽP
6
1. Standardizace smluv
7
1. Standardizace smluv Cesta k systému
Nejlevnější a nejefektivnější pro společnost: standardizace smluv Předvídatelnost, jistota, konsensus, prověřená praxe Standard jako kompromis (odvětvová shoda) Standard jako základ efektivního systému Ověřený standard – FIDIC: aktuálně užívaný ze strany ŘSD, SŽDC, Magistrátu města Brna, Ministerstva spravedlnosti, postupně se chystají i další zadavatelé
8
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
9
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
Rok 2015 – nové překlady vzorů FIDIC
10
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
FIDIC RED Book – současný stav Všeobecné obchodní podmínky pro stavby projektované objednatelem –měřený kontrakt, zveřejněno na Zvláštní obchodní podmínky pro stavby pozemních komunikací projektované objednatelem - měřený kontrakt, zveřejněno na schváleno MD-OPK pod č.j. 5/ TN/1 dne s účinností od , tyto ZOP nebudou v současné době měněny. Zvláštní obchodní podmínky pro železniční stavby projektové objednatelem –měřený kontrakt, bylo uloženo SŽDC s.o. vypracování návrhu s termínem do konce srpna 2016, byl zahájen připomínkovací proces.
11
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
FIDIC YELLOW Book – současný stav Všeobecné obchodní podmínky pro dodávku technologických zařízení a projektování-výstavbu. Zvláštní obchodní podmínky pro dodávku technologických zařízení a projektování – výstavbu ŘSD ČR (schváleno ze strany MD). Zvláštní obchodní podmínky pro dodávku technologických zařízení a projektování – výstavbu SŽDC s.o.
12
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
FIDIC WHITE Book – současný stav Všeobecné obchodní podmínky pro poskytování služeb mezi objednatelem a konzultantem (Překlad VOP). Zvláštní obchodní podmínky pro poskytování služeb mezi objednatelem a konzultantem u staveb pozemních komunikací (schváleno MD – OPK č.j. 11/ TN/2 účinnost od: , zde znění VOP i ZOP v jednom dokumentu). Zvláštní obchodní podmínky pro zeměměřické a průzkumné práce a dokumentaci staveb PK (schváleno MD – OPK č.j. 11/ TN/1, zde znění VOP i ZOP v jednom dokumentu). Ve vztahu k „bílým ZOP“ probíhá v současné době aktualizace a připomínkovací proces, jehož výsledkem se předpokládá, že budou 4 znění ZOP a to pro a) projekční práce, b) inženýrskou činnost, c) průzkumné práce, d) TDI.
13
2. Postupné zavádění smluvních vzorů FIDIC do českého prostředí
FIDIC GREEN Book – současný stav Všeobecné obchodní podmínky pro stavby menšího rozsahu Zvláštní obchodní podmínky pro stavby menšího rozsahu
14
3. Nový zákon o zadávání veřejných
zakázek – větší flexibilita při výstavbě
15
3. Nový zákon o zadávání veřejných zakázek
Novinky v oblasti změn závazků z uzavřených smluv Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) Vyhrazené změny závazku (nepodstatné změny) – § 100 ZZVZ. Výkladové obtíže, co vše si lze předem vyhradit. Mechanismus změny závazku by měl být automatický a neměl by podléhat dohodě smluvních stran (např. „strany se mohou dohodnout na změně rozsahu díla“ – příliš obecné, navíc předpokládá nezbytnou a zřejmě nepřípustnou dohodu stran). Zadavatel si může vyhradit tři typy změn: změnu nabídkové ceny (např. inflační doložkou); změnu dodavatele (včetně popisu způsobu změny, např. výměnu za dodavatele, který se umístil druhý v pořadí); Obtížné stanovení hodnoty vyhrazené změny ve vztahu k předpokládané hodnotě – např. u inflační / měnové / cenové doložky nelze odhadnout hodnotu změny. možnost použití jednacího řízení bez uveřejnění pro zadání nových či opakovaných služeb a stavebních prací do výše až 30 % předpokládané hodnoty veřejné zakázky (ceny realizace zakázky);
16
3. Nový zákon o zadávání veřejných zakázek
Ostatní změny smluv Předem nevyhrazené změny– § 222 ZZVZ Nadále jsou zakázány podstatné změny smluv s výslovným uvedením případů, kdy se změny za podstatné nepovažují. Podstatné změny: Umožnění účasti jiných dodavatelů nebo ovlivnění výběru dodavatele v původním zadávacím řízení, pokud by zadávací podmínky původního zadávacího řízení odpovídaly této změně. Změna ekonomické rovnováhy závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele. Významné rozšíření rozsahu plnění veřejné zakázky.
17
3. Nový zákon o zadávání veřejných zakázek
Ostatní změny smluv Předem nevyhrazené změny– § 222 ZZVZ Změny, které se nepovažují za podstatné: Umožnění nepředvídaných změn závazků, jejichž potřeba vznikla v důsledku okolností nepředvídatelných při vynaložení náležité péče, pokud nemění povahu původní zakázky a hodnota změny nepřekročí 50 % původní hodnoty závazku v součtu. Umožnění změn bez dalších podmínek, pokud nemění povahu veřejné zakázky a nepřekročí limity pro nadlimitní veřejnou zakázku a současně nepřekračují hodnotu až 10 % u dodávek a služeb a 15 % u stavebních prací. Celkový cenový nárůst související se změnami dle výše uvedených bodů při odečtení stavebních prací, služeb nebo dodávek, které nebyly s ohledem na tyto změny realizovány, nepřesáhne 30 % původní hodnoty závazku. Umožnění nezbytných dodatečných dodávek, služeb a stavebních prací do 50 % původní hodnoty závazku, pokud by změna dodavatele způsobila značné obtíže nebo výrazné zvýšení nákladů z ekonomických anebo technických důvodů s ohledem na požadavky na slučitelnost, interoperabilitu apod. Výslovně umožněny záměny položek materiálů a prací u stavebních zakázek.
18
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ
19
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Změny závazků §§ 100 a 222 ZZVZ
Měření – zejm. Red Book Nutné změny díla/Variace (nutné odchylky) Smluvní nároky – vzájemné kompenzace z obj. nebo subj. důvodů (Claimy, smluvní pokuty) čas – občanskoprávní odpovědnost – § 222 ZZVZ? peníze - hodnota času občanskoprávní odpovědnost? versus dodatečné práce: kvalitativní efekt/limity 50% – § 222 ZZVZ? Úpravy ceny (valorizace) – vyhrazené změny – §100 ZZVZ Zlepšení (prospěšné obměny), případně nová práce – dodatečná stavební práce, která není nutná k dokončení díla? de minimis, k diskusi § 222 odst. 7 ZZVZ
20
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Ad A - Měření Lze vyhradit podle § 100 ZZVZ:
Základní způsob určení ceny – Měření (Čl. 12 FIDIC) Způsob určení ceny musí být jednoznačný, mechanismus změny ceny by měl být maximálně automatický, nemělo by záviset na dohodě Měří se měřitelné položky s jednotkovou cenou Metoda měření by měla být dostatečně popsána v zadání
21
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Ad B - Nutné změny díla / Variace Variace
Včetně změn nutných k dokončení prací, upřesnění projektové dokumentace - limity 50 % – §222 ZZVZ, případně § 100 ZZVZ, pokud je předem vyhrazeno Nutné odchylky podle a 13.3 FIDIC (§222 4,5,6,7 případně 2/§100) Variace Oceňují se podle nabídky, pod-čl. 12.3: Soupis prací s výkazem výměr Odvození Průmyslový cenový standard Individuální kalkulace přímých nákladů plus 5% zisk, 5% výrobní režie a 5% správní režie
22
Oceňují se podle skutečných výdajů – přímé náklady, režie, zisk:
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Ad C Smluvní nároky Smluvní kompenzační nároky Claimy podle 20.1 a 2.5 (§222 4,5,6,7, případně 2/§100) Claimy Oceňují se podle skutečných výdajů – přímé náklady, režie, zisk: Práce a služby čas hodnota času
23
Ad D - Úpravy ceny (valorizace)
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Ad D - Úpravy ceny (valorizace) Automatické úpravy podle 13.7 a 13.8 FIDIC (§ 222 ZZVZ/§ 100 ZZVZ) Úpravy Změna práva Valorizace
24
Ad E - Zlepšení (prospěšné obměny), případně nová práce
4. FIDIC ve vztahu k ZZVZ Ad E - Zlepšení (prospěšné obměny), případně nová práce Zlepšení podle 13.2 FIDIC (§222 4, 7 ZZVZ případně §100 ZZVZ) Zlepšení Urychlení Stavební náklady Provozní náklady apod.
25
5. Vybrané aspekty zadávání stavebních prací podle pravidel
IROP a OPŽP
26
Stanovení předmětu zakázky
4. IROP a OPŽP Stanovení předmětu zakázky Nelze uvádět v zadávacích podmínkách požadavky a/nebo odkazy na obchodní firmy, názvy nebo jména a příjmení, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, za příznačné, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, pokud by to vedlo ke zvýhodnění nebo vyloučení určitých uchazečů nebo výrobků. Takový odkaz lze výjimečně připustit, pokud: by bez jeho použití nebylo možné dostatečně přesně a srozumitelně určit předmět veřejné zakázky; zadavatel však zároveň musí v zadávacích podmínkách výslovně umožnit pro plnění veřejné zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení, nebo se jedná o veřejné zakázky na stavební práce, pouze pokud to nepovede k neodůvodněnému omezení hospodářské soutěže; zadavatel však zároveň musí v zadávacích podmínkách výslovně umožnit pro plnění veřejné zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení, nebo by bylo pořizované plnění nekompatibilní s již používanými zařízeními či systémy a jeho přizpůsobení by provozu zadavatele působilo mimořádné obtíže, může zadavatel v zadávacích podmínkách uvést podrobněji specifický popis plnění.
27
Obchodní podmínky zakázek na stavební práce
4. IROP a OPŽP Obchodní podmínky zakázek na stavební práce Do realizačních smluv na stavební práce hrazené z IROP a OPŽP je vždy nutné promítnout obchodní podmínky zakázek na stavební práce, příloha č. 1 MP: Zadavatel může stanovit obchodní podmínky odkazem na všeobecné obchodní podmínky vypracované odbornými nebo zájmovými organizacemi (např. FIDIC) nebo jiné obchodní podmínky ve smyslu § 1751 a následující zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Obchodní podmínky musí stanovit, že změnit subdodavatele, pomocí kterého zhotovitel prokazoval ve výběrovém/zadávacím řízení splnění kvalifikace, je možné jen ve výjimečných případech se souhlasem objednatele. Nový subdodavatel musí splňovat kvalifikaci minimálně v rozsahu, v jakém byla prokázána původním subdodavatelem ve výběrovém/zadávacím řízení. Obchodní podmínky nesmí ukládat odpovědnost zhotoviteli za správnost a úplnost objednatelem předané příslušné dokumentace a zahrnutí případných vad dokumentace do ceny díla.
28
Obchodní podmínky zakázek na stavební práce
4. IROP a OPŽP Obchodní podmínky zakázek na stavební práce Obchodní podmínky musí stanovit, že v případě změn u prací, které jsou obsaženy v položkovém rozpočtu, bude změna ceny stanovena na základě jednotkové ceny dané práce v položkovém rozpočtu. V případě změn u prací, které nejsou v položkovém rozpočtu uvedeny, musí obchodní podmínky stanovit způsob stanovení ceny (např. odkazem na jednotkové ceny v obecne dostupné cenové soustavě). Obchodní podmínky mohou stanovit povinnost zhotovitele poskytnout objednateli k zajištění závazku za řádné provádění díla bankovní záruku do výše 5 % ze sjednané ceny díla, za řádné dokončení díla ve sjednaném termínu formou zádržného max. do výše 10 % ze sjednané ceny díla a za řádné plnění záručních podmínek do výše 5 % ze sjednané ceny díla. Obchodní podmínky mohou stanovit povinnost zhotovitele jako odborně způsobilé osoby zkontrolovat technickou část předané dokumentace nejpozději před zahájením prací na příslušné části díla a upozornit objednatele bez zbytečného odkladu na zjištěné zjevné vady a nedostatky. Touto kontrolou není dotčena odpovědnost objednatele za správnost předané dokumentace.
29
Integrovaný regionální operační program - Stavební práce
4. IROP Integrovaný regionální operační program - Stavební práce Zadávání zakázek podle podmínek poskytovatele dotace, kromě MP rovněž Obecná pravidla pro žadatele a příjemce, vydání 1.7, platnost od prosince 2016. V ostatních případech musí být předloženo vysvětlení projektanta, jak byla cena stanovena – potřeba musí vyplývat z technických požadavků na stavbu; Položkový rozpočet vítězné nabídky se předkládá ke kontrole. Zvláštní povinnosti předkládání dokumentace u veřejných zakázek na stavební práce: Zakázky zadávané na základě požadavků na funkci a výkon dle zákona o zadávání veřejných zakázek; Zakázky zadávané na základě výkazu výměr; Členění musí být zpracováno dle vyhlášky č. 169/2016 Sb. + maximum položek musí být navázáno na vybranou cenovou soustavu, přípustné jsou pouze drobné textové úpravy položky ve specifikaci či názvu; Není nutné předkládat položkový rozpočet, předpokladem je, že zpracování projektu bude součástí zakázky – Design & Build. Formát .esoupis, .xc4, Excel VZ nebo obdobný;
30
Dodatečné stavební práce
4. IROP Dodatečné stavební práce Zvláštní podmínky pro dodatečné stavební práce zadané dodavateli, který realizuje původní zakázku. Provázáno se splněním podmínek stanovených ZZVZ – odkaz na § 222 odst. 5 ZZVZ – viz výše v prezentaci Odkaz do MP – omezení rozsahu dodatečných prací na 50 % ceny původní veřejné zakázky Podmínky stanoveny v čl. 6 Obecných pravidel.
31
Operační program životní prostředí
4. OPŽP Operační program životní prostředí V Pravidlech pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP výslovně pamatováno na aplikaci FIDIC YELLOW Book - minimální stupeň je projektová dokumentace pro územní rozhodnutí a část zadávací dokumentace „Požadavky na výkon, funkci a vliv na životní prostředí“ Povinnost vždy ustanovit komisi pro otevírání obálek, posouzení a hodnocení nabídek s účastí zadavatele či zástupce zadavatele Umožnění účasti při otevírání obálek uchazečům, kteří podali nabídku Procentuální omezení dílčích hodnotících kritérií – smyslem těchto omezení je předejít nastavení hodnotících kritérií, dle kterých bude vybrána nepřiměřeně drahá nabídka, a zároveň posílit transparentnost objektivním hodnocením nabídek – na stavební práce musí mít kritérium ceny váhu nejméně 80 %. Zadavatel musí doložit ekonomický přínos případných dalších kritérií hodnocení. Dokument Zadávání veřejných zakázek v OPŽP – 2020, verze 5.0 Rozdíly oproti obecným MP, zejména, cit.: Omezení víceprací (pozn. dodatečných prací) pouze do výše 30 % původní veřejné zakázky – toto omezení odpovídá znění již neúčinného zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
32
JUDr. Lukáš Klee, LL.M., Ph.D., MBA
DĚKUJI ZA POZORNOST JUDr. Lukáš Klee, LL.M., Ph.D., MBA KONTAKTY Martin Bohuslav Advokát Ondřej Chmela Advokát Tomasz Heczko Advokát
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.