Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ"— Transkript prezentace:

1 TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky

2 ANOTACE Prezentace podporuje výuku středoškolského ekonomického vzdělávání. Problematika tržní ekonomiky je systém založený na principech trhu občanských svobod a demokracie. Umožňuje v souladu s právním řádem příslušné země rozvíjet soukromé podnikání a svobodně užívat soukromý majetek. Tématický okruh tržní ekonomika je určen pro výuku ekonomiky oboru Gastronomie a Kuchař – číšník.

3 TRŽNÍ EKONOMIKA - Vyžaduje vytvoření všech trhů
(trh spotřebních statků a služeb, trh kapitálových statků, finanční trh, trh práce, trh půdy). Je otevřená světovému trhu. Dochází ke konvertibilitě koruny = volné směnitelnosti měny za měnu jiného státu.

4 ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ OTÁZKY
Co a kolik vyrábět? Jak vyrábět statky a služby? Pro koho vyrábět?

5 TRANSFORMACE EKONOMIKY V ČR
Do roku 1990 – direktivní řízení a centrální plánování Rok 1990 – ekonomická reforma – vznik České republiky Česká ekonomika přechází od centrálně plánované ekonomiky na ekonomiku tržní.

6 EXISTENCE TRHU TRH trh zboží trh práce trh kapitálu

7 PRIVATIZACE RESTITUCE Navrácení majetku původním vlastníkům.
MALÁ PRIVATIZACE Prodej státního majetku novým soukromým majitelům. VELKÁ PRIVATIZACE Byla zaměřena na průmysl, stavebnictví, energetiku, zemědělství, obchodní podniky a hotely. KUPONOVÁ PRIVATIZACE Účast všech plnoletých občanů.

8 TRŽNÍ SUBJEKTY

9 Domácnosti Jsou subjekty (rodiny nebo jednotlivci), které přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb). Vstupují na trh jako: Kupující výrobků a služeb. Prodávající a nabízející práci, půdu a kapitál.

10 Firmy (podniky) Organizují podnikání
Vstupují na trh za účelem dosažení maximálního zisku Účastní se trhu jako prodávající výrobků a služeb nebo kupující výrobních faktorů.

11 Stát Zasahuje do ekonomiky prostřednictvím orgánů státní správy (parlament, vláda, obecní úřady) Úkolem státu je odstranit negativní dopady Vládní orgány nakupují statky, investují a rozdělují finanční prostředky.

12 POUŽITÁ LITERATURA ČISTÁ, Lydia. Ekonomika pro střední odborná učiliště a veřejnost 1. Praha: Fortuna, 2005, ISBN X.


Stáhnout ppt "TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google