Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Hodnocení a kontrola školního stravování a jejich místo v činnostech České školní inspekce
Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Mezinárodní konference k 70. výroční školních jídelen Praha
2
kromě hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách vykonává ČŠI jako správní úřad s celostátní působností inspekční činnost také ve školských zařízeních, mezi něž patří i zařízení školního stravování inspekční činnost se řídí zejména příslušnými ustanoveními školského zákona a na něj navazující prováděcí vyhláškou o školním stravování
3
ČŠI se zaměřuje na kontrolu dodržování právních předpisů vztahujících se k poskytování školských služeb ČŠI se zaměřuje na získání komplexního pohledu na oblast školního stravování, podpory výchovy ke zdraví a rozvoje zdravých stravovacích návyků metodika ČŠI pro inspekční činnost ve školních jídelnách - nástroj pro naplnění požadavku standardizace a maximálního zefektivnění průběhu inspekční činnosti v zařízeních školního stravování
4
hodnocení a kontrola školního stravování jsou prováděny zejména při komplexní inspekční činnosti a přiměřeně při inspekční činnosti na základě podnětů a stížností inspekční činnost probíhá jako šetření na místě za účelem získání informací o skutečném stavu realizace školního stravování některá témata mohou být šetřena formou inspekčního elektronického zjišťování
5
ČŠI se zaměřuje na všechny stěžejní oblasti poskytování stravovacích služeb
řízení činnosti školního stravování a s ním související plnění odpovědnosti za poskytování stravovacích služeb včetně řádné evidence a výkaznictví nabídka stravovacích služeb, jejich rozsah včetně poskytování dietního stravování a doplňkových služeb nutriční vyváženost a plnění výživových norem personální zajištění poskytování školního stravování věková struktura a kvalifikace personálu
6
školení a další vzdělávání kuchařek a kuchařů
odměňování jednotlivých skupin pracovníků vybavenost zařízení školního stravování a jejich materiální a prostorové podmínky využívání informačních a komunikačních technologií činnosti realizované v období prázdnin bariéry, které omezují pracovníky zařízení školního stravování ve zlepšování kvality jejich práce a poskytovaných služeb veřejnosprávní kontrola nakládání s finančními prostředky státu stížnosti
7
ČŠI se zaměřuje také na formální rámec poskytovaných služeb
nastavení podmínek pro poskytování školního stravování a jejich dodržování organizace školního stravování s důrazem na BOZ při poskytování školního stravování a zajištění jiných stravovacích služeb kontrola stanovení a dodržování finančních normativů na nákup potravin kontrola rozsahu poskytovaných stravovacích služeb kontrola plnění výživových norem podle přílohy č. 1 vyhlášky o školním stravování u vybraných druhů potravin
8
ČŠI se zaměřuje také na oblast spolupráce a vytváření praktických dovedností v rámci zdravých stravovacích návyků přetváření poznatků získaných ve výuce v tématech Člověk a zdraví v praktické dovednosti v oblasti vytváření zdravých stravovacích návyků, spolupráce školní jídelny s pedagogy školy a se školami, pro něž je zajišťováno školní stravování spolupráce se strávníky školního stravování (stravovací komise, možnosti připomínek a jejich případně řešení apod.)
9
spolupráce s rodiči – možnosti vyjádření připomínek a podnětů a jejich řešení, informace o školním stravování např. formou webových stránek (jídelní lístek, alergeny, informace o novinkách apod.) spolupráce s regionálními producenty potravin zapojení v projektech vztahujících se ke zdraví a zdravému životnímu stylu
10
Dílčí výstupy z hodnocení a kontroly školního stravování ve školním roce 2014/2015
hodnocením a kontrolou školního stravování se zabývají všichni kontrolní pracovníci (70) ČŠI uskutečnila ve školním roce 2014/2015 kontrolu školního stravování v 862 školních jídelnách (3 x více než v minulých letech) přihlášených strávníků v hodnocených subjektech, celkem přihlášených ke školnímu stravování
11
inspekční činnost byla ve školním roce 2014/2015 provedena v subjektech, v nichž bylo 11,64 % všech přihlášených strávníků školní jídelny připravily jídlo pro ostatních strávníků, z toho pro zaměstnance škol a školských zařízení 21,1 % zařízení nabízelo strávníkům v rámci zlepšení služeb školního stravování výběr z více druhů jídel, ve většině případů byla nabídka jídel nutričně vyrovnaná
12
9,2 % jídelen nabízelo dietní stravování, v 12,5 % školních jídelen bylo žákům umožněno individuální stravování (uchování a ohřev vlastního jídla) v 68,3 % případů školní jídelny nevycházejí vstříc strávníkům s chronickým onemocněním a dietní stravování nepřipravují nejčastější dietou je stravování s omezením lepku sledování spotřebního koše z dlouhodobého hlediska ukazuje na přetrvávající dílčí problémy v jeho naplňování, a tím zajištění nutričně hodnotné stravy pro příslušné věkové kategorie strávníků
13
ve školním roce 2014/2015 se projevilo nejnižší plnění spotřeby potravin na strávníka a den v komoditách mléko, luštěniny, ovoce a ryby, v komoditách tuky a cukry byla naopak zjištěna spotřeba vyšší ve snaze o zlepšení hodnoty nabízených stravovacích služeb nabízejí školy a školská zařízení rozšiřující sortiment v rámci jiné alternativní nabídky ke zlepšení stravovacích návyků (ovoce, mléko a mléčné výrobky apod.)
14
nabídku stravovacích služeb ve školách doplňují prodejní automaty, které však neobsahují vždy potraviny a nápoje odpovídající nutričně vyvážené stravě cca 52 % automatů obsahovalo převážně slazené nápoje, 16 % i energetické nápoje a 43 % převážně nevhodné potraviny (sladké tyčinky, trvanlivé oplatky, slané brambůrky apod.)
15
Závěry věnovat pozornost většímu propojování teoretických poznatků s praxí, v případě integrovaných subjektů se tato spolupráce sama nabízí podporovat ředitele k odpovědnosti za školu jako celek, tedy za všechny činnosti, které škola provozuje (včetně školního stravování) školní stravování je velmi důležitou součástí vzdělávací soustavy, neboť smyslem zařízení školního stravování není jenom zajistit stravování dětí, žáků a studentů, ale také naplňovat výživovou politiku státu
16
školní stravování má také socializační a edukační efekt v podobě základů stolování a společenského chování Česká školní inspekce bude školnímu stravování věnovat i nadále adekvátní pozornost
17
Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor
Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ Fax: ǀ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.