Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiroslav Musil
1
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města
2
SPOLEČNÉ CHARAKTERISTIKY MO území produkující výraznou část českého HDP (45%, 55% obyvatel) většina české vědy a výzkumu (zejména metropolitní oblasti Pražská, Brněnská, Plzeňská a Ostravská) klíčové instituce terciárního vzdělávání, nejvýznamnější zaměstnavatelé (ať už ve formě institucí veřejného sektoru, významných domácích firem nebo poboček nadnárodních korporací). koncentrována řada problémů sociálního (sociálně vyloučené lokality, potenciálně problémové části měst) a environmentálního charakteru (značné průmyslové či dopravní znečištění), které je nutné řešit integrovaně a v maximální možné míře tak omezit možnosti negativního vývoje v těchto územích. Atraktivita pro investory
3
PODÍL MO NA CELKOVÉ ALOKACI 2007-13
4
CHARAKTERISTIKY ITI MO 1. ITI má přinášet významné sociální a ekonomické dopady na území měst a jejich okolí 2.nástroj pro zajištění integrovaného přístupu k financování rozvoje území měst a městských aglomerací 3.jasně definované společné problémy a společná opatření – existence integrované strategie 4.vyšší míra autonomie 5.individuální, ale metodicky/datově podložené vymezení území 6.orientační finanční alokace v relevantních prioritních osách OP 7.silná věcná role v implementaci (programování + realizace) 8.větší odpovědnost za realizaci projektů partnerů, nutná dohoda s partnery 9.širší partnerství až po úroveň kraje, státu apod. 10.vyšší administrativní zátěž nositelů ITI
5
EXISTENCE INTEGROVANÉ STRATEGIE PRO VYMEZENÉ ÚZEMÍ MO Podmínkou pro uplatnění nástroje ITI u vybraných projektů je existence integrované (tj. více-sektorové a komplexní) strategie metropolitní oblasti a rovněž individuální, ale metodicky/datově podložené vymezení území. Je vhodné soustředit se na omezený okruh 3-4 zásadních rozvojových počinů spočívajících ve výrazném zásahu do organismu měst, ovlivňujících funkční vazby, toky a pohyby v rámci aglomerace. Podle představ měst budou směry rozvoje podporované prostřednictvím ITI orientovány především na tato témata: –Mobilita (IDS, dopravní infrastruktura) –Životní prostředí (technická infrastruktura, energetické úspory, protipovodňová opatření) –Konkurenceschopnost a podpora podnikání –Řešení sociálních disparit
6
ROZVOJOVÁ TÉMATA PRO ITI MO Vazby na další strategie, nástroje (např. S3, národní priority atd.) Možnosti připravovat integrované plány z několika OP Rozsáhlá škála oblastí podpory v přibližně 20 prioritních osách návrhů OP Vše výše popsané je nutné zohlednit v připravovaných strategiích jednotlivých MO.
7
TEMATICKÉ ZAMĚŘENÍ ITI BRNA Klíčová témata: Doprava a mobilita (veřejná doprava, multimodální doprava, cyklodoprava) Konkurenceschopnost a podpora podnikání Životní prostředí (snižování energetické náročnosti, technická infrastruktura, protipovodňová opatření) Celková alokace pro ITI Brna: 21,1 mld. Kč Z toho: OPVVV: 0,1 mld. (0,5 %) IROP: 2,6 mld. (12,3 %) OPŽP: 8 mld. (37,9 %) OPD: 8,9 mld. (42,2 %) OPPIK: 1,5 mld. (7,1 %) Dopady velké dopravních projektů (např. silniční infrastruktura) budou ve strategii popsány, nicméně nejsou zahrnuty v požadované alokaci. Projekty ITI však budou na tyto národní projekty navazovat. Je proto nezbytné dohodnout se na vzájemné koordinaci těchto intervencí, aby se znásobil jejich multiplikační efekt. (přestavba ŽUB a návazná infrastruktura – jedno bez druhého nemůže adekvátně fungovat)
8
DĚKUJI ZA POZORNOST www.brno.czstrategie@brno.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.