Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKristýna Havlová
1
1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje dopravní infrastruktury ve vazbě na ekonomické potřeby Moravskoslezského kraje Ing. Pavel Bartoš prezident Sdružení pro rozvoj MSk předseda představenstva FITE a.s.
2
Klíčové pojmy 2 Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Rozvoj hospodářství a doprava Doprava a ekologie Skutečná ochrana přírody a „zelené zájmy“ Plynulost dopravy Partnerství a spolupráce
3
Rozvoj hospodářství a doprava 3 Kvalita dopravní infrastruktury a dopravní obslužnosti jsou jedním z rozhodujících faktorů rozvoje hospodářství a zaměstnanosti v regionech Rychlost, plynulost a spolehlivost dopravy je jeden ze základních předpokladů konkurenceschopnosti a efektivity podnikání Iniciativa „Průmysl 4.0“ nebude úspěšná pokud nebude začleněná do komplexně pojaté iniciativy „Chytrá společnost 4.0“ Klíčové podmínky pro realizaci: kvalitní státní správa a legislativa kvalitní, zejména technické vzdělání efektivní věda, výzkum a inovace motivující sociální systém
4
Hlavní překážky rozvoje dopravní infrastruktury 4 Víme co máme stavět a opravovat? VÍME! Máme peníze na plánované stavby a opravy? MÁME! Máme dostatečné stavební kapacity? MÁME! Máme dostatečně připravené stavby? NEMÁME! Máme vyhovující legislativu? NEMÁME! Řídíme správně a efektivně výstavbu a opravy? NEŘÍDÍME! Realizujeme dostatečně rychle výstavbu a opravy? POMALU! Pracujeme efektivně a kvalitně? ????????
5
Praktické příklady 5 Totálně rozkopaná a neprůjezdná D1 – současně se začíná oprava D35 (2roky v jednom pruhu) Špatné ovzduší v Ostravě – Porubě, mnoholeté zpoždění výstavby „prodloužené Rudné“ Mnohaleté zpoždění výstavby kapacitní komunikace propojující automobilky KIA a HYUNDAI, dosud nevystavěné mimoúrovňové odbočení z D48 k areálu HYUNDAI Nekvalitní stavba D1 V Ostravě Nenapojení některých krajských měst na dálniční síť Absence dálničního propojení se sousedními zeměmi Problémy s mýtným systémem Kdo je zodpovědný za současný stav „rozkopané republiky“ plné dopravních omezení, ucpaných komunikací a havárií? Vyčíslené škody a ztráty ročně činí údajně mnoho desítek miliard Kč !! Ročně vkládáme do OZE 45 mld. Kč
6
Příčiny současného stavu 6 Je správně a optimálně zvolen podíl dopravy silniční, železniční a vodní? Personální nestabilita zodpovědných činitelů a jejich odborné znalosti a dovednosti Nepřevažují osobní zájmy, zájmy úzkých skupin a pseudoekologické zájmy nad veřejným zájmem Řídící a technické schopnosti stavebních firem – je správné, že velké stavební firmy mají sice příslušné kvalifikace a reference, ale vlastní stavbu provádějí subdodavatelské firmy bez patřičných kvalifikačních předpokladů Veřejné zakázky – zpravidla se soutěží o nejnižší cenu – šetří se na mzdách a na materiálu – nízká cena = nízká kvalita a dlouhá doba výstavby Nezačínají se projevovat hříchy v dlouhodobém podceňování technického vzdělávání na všech úrovních?
7
Sliby – slibem nezarmoutíš 7 Podmínka schválení novely zákonu EIA – příslib novely stavebního zákona s jednotným povolovacím řízením – omezení možnosti odvolávání se v každém stupni povolovacího řízení staveb Stavby v rámci investice HYUNDAI – příslib daný usnesením vlády s ukončením realizace 2012 Státní politika životního prostředí – přednostně budovat obchvaty měst a obcí s cílem zlepšení životního prostředí, viz. Pražský okruh a prodloužená Rudná v Ostravě aj. Dlouhodobé odkládání studie proveditelnosti výstavby D - O – L Liknavý přístup k přípravě vysokorychlostní železnice
8
DŮSLEDKY 8 Nesmírné komplikace v silniční dopravě v posledních letech Zhoršování podnikatelského prostředí a snižování konkurenceschopnosti Nepřiměřený růst nákladů na dopravu Nízká bezpečnost a spolehlivost silniční dopravy Velká překážka pro realizaci iniciativy Průmysl 4.0 Investoři se vyhýbají místům s obtížným napojením na dálniční síť Omezení mobility pracovní síly Ekonomické zaostávání regionů s nedostatečnou dopravní infrastrukturou Omezení cestovního ruchu
9
Cesta k nápravě 9 Politická stabilita a efektivní práce veřejného sektoru Týmová práce vlády ČR Zásadní revize dotčených zákonů Nezastupitelná úloha vlivných lokálních organizací jako Sdružení pro rozvoj MSk, Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, krajské hospodářské komory aj. Partnerství je nástrojem kontinuity při změnách politických reprezentací Dlouhodobá tvorba, kontinuita a dodržování efektivních strategických rozvojových dokumentů K efektivnímu partnerství je nezbytné najít odvahu – čím silnější partner, tím větší odvaha
10
Cesta k nápravě 10 Politická stabilita a efektivní práce veřejného sektoru Týmová práce vlády ČR Nezastupitelná úloha vlivných lokálních organizací jako Sdružení pro rozvoj MSk, Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje, krajské hospodářské komory aj. Partnerství je nástrojem kontinuity při změnách politických reprezentací Dlouhodobá tvorba efektivních strategických rozvojových dokumentů – prioritně doprava, vzdělávání, územní plánování, VaVaI, zaměstnanost (pakty zaměstnanosti) K efektivnímu partnerství je nezbytné najít odvahu – čím silnější partner, tím větší odvaha
11
DĚKUJI ZA POZORNOST 11
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.