Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJindřiška Kolářová
1
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013
2
Kapitola 3 FORMULUJTE MARKETINGOVÉ CÍLE Ing. Monika Dobešová Základy marketingu
3
Ing. Monika Dobešová Správná aplikace manažerských principů vyžaduje orientaci na cíl. MKT cíle musí být organicky propojeny s podnikovými cíli. Budeme se tedy ptát: Jaké MKT cíle jsou možné? Jak cíle formulovat a stanovit jejich hierarchii? Jak řešit konflikty cílů? Základy marketingu
4
Ing. Monika Dobešová Jaké MKT cíle jsou možné? Základem pro odpověď na tuto otázku je jasná definice cílů. Teprve potom lze říci, zda jsou či nejsou cíle reálné. Vybírat můžeme z ekonomických a psychografických cílů marketingu. Základy marketingu
5
Ing. Monika Dobešová Základy marketingu Ekonomické cíle Tržní podíl Vstup na nový trh Růst obratu a prodeje Růst tržní penetrace Psycho grafické MKT cíle Seznámit s produktem nebo jeho vlastnostmi Zvýšit stupeň známosti podniku nebo produktu Změnit, posílit postoj, image Posílit nákupní úmysl
6
Ing. Monika Dobešová Při formulaci svých marketingových rozhodnutí (cílů) lze využít metodu AIDA. Tato zkratka znamená v angličtině: Attention, Interest, Desire, Action. Vyjadřuje mimo jiné fakt, že předtím, než vyzvete zákazníka ke koupi (Action), měli byste upoutat jeho pozornost (Attention), získat jeho zájem (Interest) a touhu po vašem produktu (Desire). Základy marketingu
7
Ing. Monika Dobešová Jak formulovat MKT cíle? Formulovat je tak, aby se dalo později kontrolovat, zda jich bylo dosaženo. Nutno je precizovat dle: obsahu, času a rozsahu. Základy marketingu
8
Ing. Monika Dobešová Konkrétně si při formulaci : obsahu ujasnit, o co konkrétně usilujeme, rozsahu stanovit v jakých jednotkách budou cíle měřeny (procenta, absolutní čísla), termínu určit, v jakém časovém období by mělo být MKT cílů dosaženo. Pak budou vznikat plány krátko – středně – dlouhodobé. Základy marketingu
9
Ing. Monika Dobešová Jak řešit konflikty cílů? Všechny dílčí cíle by měly být v podniku v ideálním případě v souladu. Zpravidla mluvíme o HIERARCHII CÍLŮ. Řada opatření má ale dopad na více cílových ukazatelů. Problémy tak vznikají kvůli vzájemné vazbě mezi jednotlivými ukazateli. Základy marketingu
10
Ing. Monika Dobešová Problémy vznikají v prvním případě, když : vzájemná vazba mezi ukazateli není jednoznačně zřejmá, nelze snadno závislost těchto ukazatelů kvantifikovat. Např.: víme, že výše zisku závisí na růstu tržního podílu, ale kvantifikace jejich závislosti je poměrně obtížná. Základy marketingu
11
Ing. Monika Dobešová Problémy také vznikají, když : úsilí o dosažení jednoho cíle může blokovat jiný cíl. To znamená, že tyto dva cíle jsou navzájem v konfliktu. Jde například o případ, kdy usilujeme o maximalizaci obratu a zisku nebo chceme dosáhnout co možná největší obrat při nejnižších nákladech. Základy marketingu
12
Ing. Monika Dobešová Dojde-li ke konfliktu cílů, musíme určit priority. Již při formulaci svých cílů musíme věnovat zvýšenou pozornost vazbám účinků cílových ukazatelů. Hierarchie cílů nám pak pomůže určit těžiště problému. Základy marketingu
13
Ing. Monika Dobešová Kontrolní seznam otázek při formulaci MKT cílů: 1. JE FORMULACE MKT CÍLŮ ÚPLNÁ Z HLEDISKA OBSAHU, ROZSAHU A STANOVENÍ TERMÍNU? 2. ZNÁTE U VŠECH MKT CÍLŮ JEJICH VZÁJEMNÉ VAZBY A SOUVISLOSTI? 3. DOCHÁZÍ-LI KE KONFLIKTŮM CÍLŮ, MÁTE URČENY PRIORITY? Základy marketingu
14
Ing. Monika Dobešová KONEC přednášky. DĚKUJI ZA POZORNOST. Základy marketingu
15
Ing. Monika Dobešová Zdroj: KALKA, Regine a Andrea Mäßen. Marketing. Klíč k rozhodování, co prodávat, komu a jak. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247- 0413 - 7. Základy marketingu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.