Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLudvík Prokop
1
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Nahosemenné rostliny Pětilístek: plody ------------ ---------------- -------------- --------------- ------------- ---------- ----------- ------------ ------------ --------------
2
Charakteristika - Semena bez oplodí, nenacházejí se v plodech, nevytvářejí plody - U některých druhů jsou semena uloženy v něčem jako plod - k opylení dochází přenosem pylu přímo na nahé vajíčko pomocí větru – nejsou už vázány na vodu - nemají květní obaly - Dělíme je na jinany a jehličnany Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7
3
Dělení nahosemenných rostlin : - Jinany - Jehličnany Jinany Tato skupina vznikla koncem prvohor a postupně se rozšířila, největší vývoj nastal v druhohorách, ve třetihorách většina vymřela - je zastoupen pouze jediný druh – jinanovité Zástupce: jinan dvoulaločný (ginkgo biloba) – využití ve farmacii – k výrobě různých léků, doplňků - paměť, prokrvení
4
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Jehličnany(konifery) - z latinského conus = šiška, fero = nesu - jsou většinou jednodomé - většinou stálezelené dřeviny stromovitého, méně často i keřovitého vzrůstu s jehlicovitými nebo šupinovitými listy – pro snížení ztrát vody respirací (chladné a suché oblasti) - získává se z nich terpentýn a kalafuna – antibakteriální účinky - velký hospodářský význam - na severní polokouli rozsáhlé lesní porosty
5
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Příčný řez jehlicí borovice lesní
6
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Rozmnožování: KVĚTY – uspořádány na vřetenu v květenství KVĚTENSTVÍ = šištice (samčí nebo samičí) Opylení větrem = větrosnubné rostliny SEMENA – 2 na každé šupině, vznikají ze dvou oplozených vajíček, jsou okřídlená PLOD = šiška = zdřevnatělá samičí šištice (u jedle a cedru se rozpadá přímo na stromě, po rozpadu zbude vřeteno) - Jehličnany jsou větrusnubné rostliny(mají samčí a samičí orgány) - samčí produkují pylová zrna, samičí semenné šupiny=po oplození se přemění na tzv. křídlatá semena Zástupce: Smrk, Borovice, Jedle, Modřín, Jalovec, Tis
7
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Zpětná vazba - Opakovací testík 1.Popiš rozdíly mezi jinany a jehličnany. 2.Jak se rozmnožují jehličnany? 3.Kdy mapujeme výskyt jinanů? 4.Charakterizuj jinany. 5.Popiš skupinu jehličnanů, vyjmenuj zástupce. Vyhledávej, pracuj s učebnicí, s internetem.
8
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 8. CLIL 1.Conifers – jehličnany 2.Ginkgo – jinany 3. spruce – smrk 4.Pine – borovice 5.Fir- jedle
9
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 9. Použité zdroje Získané informace http://en.wikipedia.orghttp://en.wikipedia.org Google obrázky: http://hiking.sk/dev/gallery/photos/5dd3e25f3bd587a45eeb31fcd7808811.jpg http://i.lidovky.cz/08/112/lncl/GLU2709cf_BydlLarix2x.jpg http://files.kabineterethiron.webnode.cz/200000080-f2a12f39b4/jinan_300.jpg http://bz-uk.cz/cs/node/319 http://www.sannytea.cz/dokumenty/ginkgo21.jpg http://files.ivanakoutna.webnode.cz/system_preview_detail_200000435-6a6206b5b3- public/p%C5%99%C3%AD%C4%8Dn%C3%BD%20%C5%99ez%20d%C5%99evem%20borovice%20%28100x%29%20 -%20trval%C3%BD%20prepar%C3%A1t.jpg http://www.sci.muni.cz/~anatomy/leaves/images/013.jpg http://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/preparaty/velke/list/pr_velke_jehlice.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Kuusk_Keila- Paldiski_rdt_%C3%A4%C3%A4res.jpg/258px-Kuusk_Keila-Paldiski_rdt_%C3%A4%C3%A4res.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Borovice_lesn%C3%AD_zvan%C3%A1_U_Obr%C3%A1zku _u_Nechanic.jpg http://img.geocaching.com/cache/a3ff29c6-366d-4668-9fc6-0297cc31d149.jpg http://www.uspza.cz/obrazky4/arboretum18_08_big.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.