Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO."— Transkript prezentace:

1 Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ MEZI STUDENTY Josef Šimek METCENAS, o.p.s. Seminář Praha, 29.8.2016

2 Základní údaje Seminář Praha, 29.8.2016 Dotazníkový průzkum ve 4 školách kraje Vysočina: Základní škola Otokara Březiny v Jihlavě Gymnázium Jihlava Gymnázium Humpolec Česká zemědělská akademie Humpolec Shromážděno celkem 965 platně vyplněných dotazníků Dotazník zahrnul 24 otázek hodnocených respondenty v pětistupňové škále: 1 - Rozhodně ano 2 - Spíše ano 3 - Neutrální 4 - Spíše ne 5 - Rozhodně ne

3 Rozdělení respondentů podle charakteristik (faktorů) Seminář Praha, 29.8.2016

4 Statistické vyhodnocení  Hlavním cílem statistického vyhodnocení bylo otestovat, zda a v jaké míře je vnímání studentů ovlivněno nezávislými faktory - navštěvovanou školou, pohlavím, věkem, velikostí místa bydliště, dosaženou úrovní vzdělání (typem školy) a specializací (školy, třídy).  Míra závislosti odpovědí studentů na jednotlivých faktorech byla testována neparametrickou metodou - zobecněnými lineárními modely, která umožnila identifikovat jednotlivé statisticky průkazné faktory. Seminář Praha, 29.8.2016

5 Průkazné faktory pro jednotlivé otázky v základním souboru dat

6 Statisticky významné (průkazné) faktory  Nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím charakter odpovědí je pohlaví respondentů (průkazný pro 14 z 24 otázek).  V menší míře se projevuje věk respondentů a specializace školy či třídy (oba faktory průkazné pro 6 otázek).  Ještě menší vliv má velikost místa bydliště a typ školy (4 otázky).  Statisticky téměř zanedbatelné je, jakou konkrétní školu student navštěvuje (3 otázky).  Pro celkem 5 otázek (č. 10, 12, 14-15 a 18) nebyl žádný z uvedených faktorů průkazný. Seminář Praha, 29.8.2016

7 Hlavní výsledky a trendy 1.Otázky s průkazným faktorem „pohlaví“  Dívky hodnotily tyto otázky většinou pozitivněji a některé z nich (položené v obráceném smyslu) i kritičtěji než chlapci.  K výjimkám patří otázky „Hlavní funkcí zemědělské krajiny by mělo být zvýšení produkce potravin“ a „Pěstování plodin pro nepotravinářské účely (řepka, kukuřice) na zemědělské půdě snižuje naši potravinovou soběstačnost “, na které reagovali chlapci pozitivněji než dívky.  Naproti tomu otázku „Dobrá kvalita potravin je pro mě důležitá“ hodnotili chlapci i dívky téměř stejně. 2. Otázky s průkazným faktorem „věk“  Mladší studenti vnímali většinu těchto otázek pozitivněji než studenti starší.  Negativního hodnocení směrem od mladších studentů ke starším zřetelně přibývalo i u dvou specifických otázek – „Zapojení do přírodovědných zájmových volnočasových aktivit“ a „Zapojení do dobrovolných přírodovědných aktivit školy“. Seminář Praha, 29.8.2016

8 Hlavní výsledky a trendy 3. Otázky s průkazným faktorem „specializace“  Studenti všeobecné specializace reagovali na tyto otázky pozitivněji než studenti sportovní a zemědělské specializace.  Otázku „Dobrý stav životního prostředí je ve veřejném zájmu“ hodnotily (v kombinaci 2 faktorů) dívky všeobecné a sportovní specializace pozitivněji než jejich chlapecké protějšky, zatímco u zemědělské specializace tomu bylo opačně. 4. Otázky s průkazným faktorem „velikost místa bydliště“  Studenti z menších obcí odpovídali pozitivněji než studenti z měst. Seminář Praha, 29.8.2016

9 Hlavní výsledky a trendy 5. Otázky s průkazným faktorem „typ školy “  Studenti víceletého gymnázia je hodnotili vždy pozitivněji než studenti čtyřletého gymnázia.  Dvě z těchto otázek – „Zapojení do přírodovědných zájmových volnočasových aktivit“ a „Zapojení do dobrovolných přírodovědných aktivit školy“ vnímali nejvíce negativně studenti čtyřletého gymnázia. Druhou z otázek naopak nejkladněji posoudili žáci základní školy. 6. Otázky s průkazným faktorem „škola“ Otázky „Dobrý stav životního prostředí je ve veřejném zájmu“ a „Ke zhoršení životního prostředí přispívá nadměrné používání hnojiv a pesticidů“ hodnotili nejkladněji studenti z obou gymnázií. Na otázku „Vzdělávání studentů v oblasti životního prostředí je na dobré úrovni“ odpověděli nejvíce pozitivně žáci ZŠ Otokara Březiny z Jihlavy. Seminář Praha, 29.8.2016

10 Závěry skupinové diskuse s učiteli Ze skupinové diskuse vyplynulo, že výsledky dotazníkového šetření mezi studenty se poměrně dobře shodují se zkušenostmi učitelů z jejich každodenní praxe: 1)Dívky jsou společenštější, více empatické a komunikativní, ochotné spolupracovat, environmentální problematika je jim bližší. 2)Pro chlapce je nejvýznamnější funkcí krajiny a půdy produkce potravin. 3)Pro obě pohlaví je kvalita potravin důležitá z jiných důvodů – chlapci kladou důraz na jejich původ (upřednostňují domácí produkci před dovozem), pro dívky je významnější jejich nutriční hodnota (zdravé stravování). 4)Mladší studenti mají tendenci přejímat spíše názory rodičů a učitelů, zatímco pro starší studenty je typická větší kritičnost a vyhraněnost názorů. Seminář Praha, 29.8.2016

11 Závěry skupinové diskuse s učiteli 5)Problematika zemědělství a životního prostředí je bližší studentům z malých obcí oproti studentům z měst. Tento rozdíl se však postupně stírá s rozvojem vzdělanosti a dostupnosti informací. 6)Studenti se všeobecným zaměřením mají obsáhlejší vědomosti, lepší vzdělanostní základ a větší motivaci ke studiu. 7)Pro studenty střední zemědělské školy je zemědělská produkce na obhospodařované půdě důležitější než související environmentální problematika. Výsledky dotazníkového šetření rovněž prokázaly, že výjimečný osobní přístup pedagoga v oblasti environmentální výchovy (Mgr. Petr Filip, Gymnázium Humpolec) má pozitivní vliv na zájem studentů o otázky souvislostí zemědělství a ochrany životního prostředí. Seminář Praha, 29.8.2016

12 Podrobný popis postupu vyhodnocení a výsledků dotazníkového šetření mezi studenty je obsahem publikovaného článku: „Perceptions of Secondary School Students’ Towards Environmental Services: A Case Study from Czechia“. International Journal of Environmental & Science Education, Vol. 11, No. 12: 5533-5553. (Mehreteab Tesfai, Udaya Sekhar Nagothu, Josef Šimek, Petr Fučík, 2016) Full text PDF: http://www.ijese.net/makale_indir/722http://www.ijese.net/makale_indir/722 Seminář Praha, 29.8.2016

13 Děkuji za pozornost! Seminář Praha, 29.8.2016


Stáhnout ppt "Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO."

Podobné prezentace


Reklamy Google