Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Bártová
1
Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016
2
Východiska 2
3
Pojetí inkluze v OP VVV Inkluze je průřezové téma PO 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Smyslem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů ve společném integrujícím výchovném prostředí. Děti navštěvují místní běžnou školu hlavního vzdělávacího proudu a jsou společně vzdělávány přiměřeně svým zájmům, schopnostem a nadání Podpora učitelů (včetně budoucích) pro získání kompetencí v proinkluzivním vzdělávání dětí a žáků Výsledek - organizace, ve kterých se zvýšila kvalita výchovy a vzdělávání a proinkluzivnost 3
4
Koncepce podpory škol Prioritní osa 3 je postavena na základní tezi, že klíčovým článkem kvality škol jsou motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé (Strategie 2020). Pro mateřské a základní školy byl zvolen systémový přístup. Cílem je rozvíjet ve školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy. Filozofií je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev - realizace místních akčních plánů je součástí. Podporujeme podstatné složky kvality škol - Kultura učení, Leadership, Inkluze, Metodická podpora učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení. 4
5
Věcné zaměření výzvy 5
6
Cíl výzvy Cílem výzvy je umožnit začleňování dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. Stěžejní je maximální rozvoj dítěte a žáka, kterému škola musí být schopna zajistit vhodné podmínky pro vzdělávání. Důraz bude kladen na podporu pedagogických pracovníků, a to formou síťování se zkušenými kolegy. Výzva umožní vznik a šíření chybějících metodických materiálů.
7
Povinná aktivita – Řízení projektu Žadatel je povinen tuto aktivitu v žádosti o podporu uvést jako samostatnou klíčovou aktivitu s názvem Řízení projektu. Obsahem popisu klíčové aktivity musí být: popis složení realizačního týmu složeného z administrativního a odborného týmu; popis případných podpůrných systémů (například SharePoint) sloužících k efektivnímu řízení projektu; další informace k řízení projektu (například porady realizačního týmu aj.).
8
Podporované povinně volitelné aktivity: I.Centra kolegiální podpory II.Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce III.Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura IV.Rodičovská fóra V.Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol 8
9
Podporované volitelné aktivity: I.Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV II.Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné cílové skupiny III.Tuzemské i zahraniční stáže pro pracovníky pracující s cílovou skupinou IV.Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání 9
10
Centra kolegiální podpory Podpora mateřských, základních a středních škol v roli center kolegiální podpory a vzájemného učení škol a pedagogů v zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání. Cílem je podpora pedagogických pracovníků při práci s povinnou cílovou skupinou, prostřednictvím šíření metodických materiálů, síťování, předávání zkušeností dobré praxe, podpory hospitací a pracovních skupin. Povinnost doložit metodiku práce s cílovou skupinou (příklady programů v centrech) 10
11
Centra kolegiální podpory 1)síť inkluzivních škol – propojí se školy, které umějí vzdělávat žáky v heterogenním kolektivu; 2)síť specializovaná na konkrétní typ speciálně vzdělávacích potřeb (nutné však vždy směřovat k poskytování podpory běžným školám při vzdělávání těchto dětí/žáků). V případě, že tuto síť bude vytvářet speciální škola, musí v rámci projektu spolupracovat alespoň se čtyřmi běžnými školami, a to minimálně ze dvou krajů. 11
12
Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce Cílem aktivity je zvyšovat povědomí žáků o právech a povinnostech vyplývajících ze zaměstnání, rozvíjet pracovní a sociální dovednosti žáků, připravit je na přechod do pracovního prostředí. Podpora teoretické i praktické přípravy žáků se SVP na zaměstnání prostřednictvím volnočasových aktivit či vícedenním intenzivním tréninkem. Metodika práce s cílovou skupinou - konkrétní aktivity, které žáky budou připravovat na zaměstnání, jak po teoretické, tak praktické stránce 12
13
Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 1.vzájemné učení/spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání, 2.pilotní aktivity ve školách (včetně základních uměleckých škol, dále jen ZUŠ) a školských zařízeních, které individuálně integrují děti a žáky se SVP, tuto aktivitu doprovázejí tvorbou metodických materiálů, 3.spolupráce s vysokými školami, které zajišťují přípravu budoucích pedagogů včetně rozvoje didaktik všech vzdělávacích oborů oblasti Umění a kultura, 13
14
Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 4.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů ve školních vzdělávacích plánech (dále jen ŠVP) konzervatoří s ohledem na budoucí pedagogickou dráhu absolventů, posilování kompetencí absolventů konzervatoří vzdělávat žáky se SVP, 5.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů v ŠVP včetně metodických materiálů pro všechny obory základních uměleckých škol z hlediska začleňování žáků se SVP 14
15
Rodičovská fóra Cílem propojovat především rodiče dětí a žáků prostřednictvím vzniku lokálních skupin rodičů s možností diskuze jak vzdělávat děti a žáky se SVP v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Podmínky: Fóra musí vzniknout ve všech krajích Setkávání minimálně 1x měsíčně – prezenční formou Rodiče musí mít možnost vyjádřit svobodně své názory a sdělit ostatním své zkušenosti Žadatel setkávání koordinuje a metodicky vede 15
16
Rodičovská fóra Povinné výstupy: 1)Příručka o tom, jak provozovat rodičovská fóra – žadatel během realizace této aktivity nasbírá zkušenosti dobré praxe jak vést a rozvíjet rodičovská fóra v prostředí ČR. 2)Souhrn podnětů vzešlých z rodičovských fór směrem ke školám a školským zařízením či dalším institucím. 16
17
Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol Podpora inovativních aktivit umožňujících začleňování dětí a žáků se SVP vzdělávaných ve studijních skupinách/třídách zřízených podle §16 šk. Zákona v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Musí docházet k pravidelnému a dlouhodobému propojování žáků se zdravotním postižením s žáky intaktními přímo ve vyučování. V rámci žádosti o podporu musí být zpracován Inovační záměr a aktivita musí být evaluována. 17
18
Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV Podpora tvorby materiálů pro jeden vzdělávací obor, v rámci něho musí být zpracovány materiály pro očekávané minimální výstupy pro jedno období v jenom stupni a pro jednu složku. 18 Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné CS Rozvoj žáků se SVP ve školách hlavního vzdělávacího proudu prostřednictvím volnočasových aktivit i ve výuce. Zapojeno musí být minimálně 10 % žáků se SVP a současně alespoň 50 % žáků intaktních.
19
Tuzemské a zahraniční stáže pro pracovníky pracující s CS Cílem je výměna zkušeností se zahraničními kolegy formou síťování v oblasti vzdělávání dětí a žáků se SVP. Podporovány budou minimálně 5 – 10 denní stáže v zahraničí, především pro pedagogické pracovníky, výjimka platí při současné volbě aktivity 6. 19 Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání Podpora osvětových aktivit v oblasti inkluze – prezentace příkladů dobré praxe, pořádání seminářů, přednášek, tvorba videí, plakátů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.