Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016."— Transkript prezentace:

1 Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016

2 Východiska 2

3 Pojetí inkluze v OP VVV  Inkluze je průřezové téma PO 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání  Smyslem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů ve společném integrujícím výchovném prostředí.  Děti navštěvují místní běžnou školu hlavního vzdělávacího proudu a jsou společně vzdělávány přiměřeně svým zájmům, schopnostem a nadání  Podpora učitelů (včetně budoucích) pro získání kompetencí v proinkluzivním vzdělávání dětí a žáků Výsledek - organizace, ve kterých se zvýšila kvalita výchovy a vzdělávání a proinkluzivnost 3

4 Koncepce podpory škol Prioritní osa 3 je postavena na základní tezi, že klíčovým článkem kvality škol jsou motivovaní a kompetentní učitelé a ředitelé (Strategie 2020). Pro mateřské a základní školy byl zvolen systémový přístup. Cílem je rozvíjet ve školách motivující kulturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy. Filozofií je omezený počet vzdělávacích cílů vzájemně propojených a sladěných v soustavě projektů a výzev - realizace místních akčních plánů je součástí. Podporujeme podstatné složky kvality škol - Kultura učení, Leadership, Inkluze, Metodická podpora učitele (Mentoring), Aktivizující formy učení. 4

5 Věcné zaměření výzvy 5

6 Cíl výzvy Cílem výzvy je umožnit začleňování dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. Stěžejní je maximální rozvoj dítěte a žáka, kterému škola musí být schopna zajistit vhodné podmínky pro vzdělávání. Důraz bude kladen na podporu pedagogických pracovníků, a to formou síťování se zkušenými kolegy. Výzva umožní vznik a šíření chybějících metodických materiálů.

7 Povinná aktivita – Řízení projektu Žadatel je povinen tuto aktivitu v žádosti o podporu uvést jako samostatnou klíčovou aktivitu s názvem Řízení projektu. Obsahem popisu klíčové aktivity musí být:  popis složení realizačního týmu složeného z administrativního a odborného týmu;  popis případných podpůrných systémů (například SharePoint) sloužících k efektivnímu řízení projektu;  další informace k řízení projektu (například porady realizačního týmu aj.).

8 Podporované povinně volitelné aktivity: I.Centra kolegiální podpory II.Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce III.Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura IV.Rodičovská fóra V.Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol 8

9 Podporované volitelné aktivity: I.Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV II.Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné cílové skupiny III.Tuzemské i zahraniční stáže pro pracovníky pracující s cílovou skupinou IV.Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání 9

10 Centra kolegiální podpory Podpora mateřských, základních a středních škol v roli center kolegiální podpory a vzájemného učení škol a pedagogů v zavádění a rozvoji inkluzivního vzdělávání. Cílem je podpora pedagogických pracovníků při práci s povinnou cílovou skupinou, prostřednictvím šíření metodických materiálů, síťování, předávání zkušeností dobré praxe, podpory hospitací a pracovních skupin. Povinnost doložit metodiku práce s cílovou skupinou (příklady programů v centrech) 10

11 Centra kolegiální podpory 1)síť inkluzivních škol – propojí se školy, které umějí vzdělávat žáky v heterogenním kolektivu; 2)síť specializovaná na konkrétní typ speciálně vzdělávacích potřeb (nutné však vždy směřovat k poskytování podpory běžným školám při vzdělávání těchto dětí/žáků). V případě, že tuto síť bude vytvářet speciální škola, musí v rámci projektu spolupracovat alespoň se čtyřmi běžnými školami, a to minimálně ze dvou krajů. 11

12 Podpora žáků se SVP při vstupu na trh práce Cílem aktivity je zvyšovat povědomí žáků o právech a povinnostech vyplývajících ze zaměstnání, rozvíjet pracovní a sociální dovednosti žáků, připravit je na přechod do pracovního prostředí. Podpora teoretické i praktické přípravy žáků se SVP na zaměstnání prostřednictvím volnočasových aktivit či vícedenním intenzivním tréninkem. Metodika práce s cílovou skupinou - konkrétní aktivity, které žáky budou připravovat na zaměstnání, jak po teoretické, tak praktické stránce 12

13 Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 1.vzájemné učení/spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání, 2.pilotní aktivity ve školách (včetně základních uměleckých škol, dále jen ZUŠ) a školských zařízeních, které individuálně integrují děti a žáky se SVP, tuto aktivitu doprovázejí tvorbou metodických materiálů, 3.spolupráce s vysokými školami, které zajišťují přípravu budoucích pedagogů včetně rozvoje didaktik všech vzdělávacích oborů oblasti Umění a kultura, 13

14 Spolupráce různých stupňů uměleckého vzdělávání při začleňování dětí a žáků se SVP v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura 4.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů ve školních vzdělávacích plánech (dále jen ŠVP) konzervatoří s ohledem na budoucí pedagogickou dráhu absolventů, posilování kompetencí absolventů konzervatoří vzdělávat žáky se SVP, 5.vytvoření návrhu na úpravu vzdělávacích obsahů v ŠVP včetně metodických materiálů pro všechny obory základních uměleckých škol z hlediska začleňování žáků se SVP 14

15 Rodičovská fóra Cílem propojovat především rodiče dětí a žáků prostřednictvím vzniku lokálních skupin rodičů s možností diskuze jak vzdělávat děti a žáky se SVP v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Podmínky: Fóra musí vzniknout ve všech krajích Setkávání minimálně 1x měsíčně – prezenční formou Rodiče musí mít možnost vyjádřit svobodně své názory a sdělit ostatním své zkušenosti Žadatel setkávání koordinuje a metodicky vede 15

16 Rodičovská fóra Povinné výstupy: 1)Příručka o tom, jak provozovat rodičovská fóra – žadatel během realizace této aktivity nasbírá zkušenosti dobré praxe jak vést a rozvíjet rodičovská fóra v prostředí ČR. 2)Souhrn podnětů vzešlých z rodičovských fór směrem ke školám a školským zařízením či dalším institucím. 16

17 Inovativní přístupy vedoucí k začleňování žáků se SVP do výuky v heterogenních kolektivech škol Podpora inovativních aktivit umožňujících začleňování dětí a žáků se SVP vzdělávaných ve studijních skupinách/třídách zřízených podle §16 šk. Zákona v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu. Musí docházet k pravidelnému a dlouhodobému propojování žáků se zdravotním postižením s žáky intaktními přímo ve vyučování. V rámci žádosti o podporu musí být zpracován Inovační záměr a aktivita musí být evaluována. 17

18 Tvorba pracovních listů, metodických materiálů pro RVP ZV Podpora tvorby materiálů pro jeden vzdělávací obor, v rámci něho musí být zpracovány materiály pro očekávané minimální výstupy pro jedno období v jenom stupni a pro jednu složku. 18 Aktivity na podporu dětí a žáků z povinné CS Rozvoj žáků se SVP ve školách hlavního vzdělávacího proudu prostřednictvím volnočasových aktivit i ve výuce. Zapojeno musí být minimálně 10 % žáků se SVP a současně alespoň 50 % žáků intaktních.

19 Tuzemské a zahraniční stáže pro pracovníky pracující s CS Cílem je výměna zkušeností se zahraničními kolegy formou síťování v oblasti vzdělávání dětí a žáků se SVP. Podporovány budou minimálně 5 – 10 denní stáže v zahraničí, především pro pedagogické pracovníky, výjimka platí při současné volbě aktivity 6. 19 Osvětové aktivity na podporu inkluzivního vzdělávání Podpora osvětových aktivit v oblasti inkluze – prezentace příkladů dobré praxe, pořádání seminářů, přednášek, tvorba videí, plakátů.


Stáhnout ppt "Podpora žáků se zdravotním postižením I (Implementace APIV) Ferdinand Hrdlička Praha, 20. září 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google