Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRůžena Holubová
1
ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NA MORAVĚ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě ZLÍN 11. a 12. října 2011
2
2 Obsah 1.Schéma hlavních evropských tahů 2.Sdružení - aktivity a cíle 3.Makroekonomické souvislosti a faktory 4.Středomoravské dopravní priority 5.Závěry a doporučení „Luhačovická výzva“
3
3 Česká republika křižovatka Evropy EU ČR EU ČR (2P ≈ peníze a postoje) Naše role v EU a její budoucnosti Využití kohezních fondů dnes a v budoucnu Německo Polsko R49 R55 Rakousko Slovensko Slovensko
4
4 Koridory pro konkurenceschopnost
5
5 Sdružení – aktivity a cíle Sdružení fyzických osob na občanském principu založili platformu PRO ŘEŠENÍ nejpalčivějších problémů v oblasti dopravní infrastruktury na Moravě – jedná se o tvůrčí občanskou aktivitu tzv. „PRO NĚCO“… Zakládající členové: Libor Lukáš, Jaroslav Drozd, Libor Žádník a Jiří Lajtoch (podporovateli sdružení jsou starostové měst a obcí a rovněž i manažeři mnoha podniků působících na Moravě) Cílem je zlepšení dopravní dostupnosti, jako nezbytné podmínky pro hospodářské oživení a konkurenceschopnosti střední a východní Moravy, Sdružení zadalo zpracování koncepčních dokumentů: Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost (Ing. Petr Zahradník – člen NERVu) Koncepci dopravní infrastruktury Střední Moravy „Gepardi M“ (Ing. Petrák MottMacDonal Praha) Aktivity sdružení – stabilizování mezinárodní konference 1x ročně - osvěta a publicita, aktivní účast na přípravě projektů DI Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě se sídlem nám. T. G. Masaryka 555/16, 750 02 Přerov www.infrastrukturamorava.czwww.infrastrukturamorava.cz www.konference-morava.cz www.konference-morava.cz www.infrastrukturamorava.czwww.konference-morava.cz
6
6 Mezinárodní konkurenceschopnost ČR Podle žebříčku mezinárodního srovnání světového obchodního fóra (WEF) patří infrastruktura v ČR mezi evropský podprůměr.
7
7 Makroekonomické souvislosti 1 mil. Kč stavebních investic stabilizace 3 pracovních míst (1 ve stavebnictví, 2 v návazných oborech) do veřejných rozpočtů se vrací daňovými cestami více než 55% prostředků (URS Praha, a.s. ) prostřednictvím veřejných rozpočtů přímo stimulovat domácí ekonomiku, snižování veřejných investic vykazuje velmi neblahé dopady na zaměstnanost,
8
8 Makroekonomické souvislosti multiplikační efekty a přínosy: Výdaje na realizaci DI nejsou pouze nákladovou položkou rozpočtu, ale mají synergické dopady na ekonomiku a zaměstnanost: daňové výnosy povinné odvody - (sociální a zdravotní pojištění, příspěvek na politiku zaměstnanosti ) snížení výdajů na nezaměstnané doprovodné efekty (konkurenceschopnost,cestovní ruch, atraktivita a dostupnost apod.) kvalitativně a kvantitativně zaostávající dopravní infrastruktura za vyspělými státy se stává brzdou přílivu zahraničního kapitálu klíčové priority vládní, regionální i obecní fiskální politiky by měly zohledňovat pravidlo, že prostředky věnované k naplnění obsahu Kohezní politiky EU díky svým synergickým a multiplikačním efektům, napomáhají hospodářskému růstu. návrh rozpočetu SFDI 2012 a především výhled na 2013-14 neskýtá předpoklad realizace mnohých důležitých priorit ČR
9
9 ČR - konkurenceschopnost Konkurenceschopnost roste s kvalitou dopravní infrastruktury doprava funguje jako páteř hospodářství a umožňuje rozvoj podnikatelských aktivit zároveň je nástrojem, který pomáhá vyrovnávat meziregionální disparity.
10
10 Střední Morava - konkurenceschopnost ekonomická krize prohloubila mezeru růstu výkonnosti ekonomiky Střední Moravy (Olomoucký a Zlínský kraj) a ČR vyšší „zranitelnost“ ekonomiky Střední Moravy na globální ekonomické výkyvy souvisí také s horší dostupností regionu dopravní dostupnost je výrazným rozvojovým impulsem (investoři, využití pracovní síly z širšího území, cestovní ruch) – pokud bude výstavba dopravní infrastruktury utlumena, není možné očekávat výraznější růst HDP a rozdíly mezi Střední Moravou a ČR či EU se budou prohlubovat
11
11 Priority střední a východní Moravy Dálnice D1 Říkovice – Přerov Přerov - Lipník n./Bečvou (obchvat Přerova) R 49 Hulín – Fryšták Fryšták – Lípa (obchvat Zlína) pokračování Lípa – st. hranice ČR/SR Púchov (SK) R55 Otrokovice - Napajedla (jihovýchodní obchvat) Napajedla – Babice Babice – Staré Město pokračování do Břeclavi
12
12 Význam rychlostní silnice R49/R6 Významné dopravně inženýrské důvody pro zařazení stavby: Mezinárodní projekt R49/R6 propojuje multimodální koridory EU a je jediným západo-východním koridorem směrem propojující Německo - Praha – Košice - Ukrajina V současné době neexistuje kapacitní silniční tah ve směru západ – východ dopravního propojení České a Slovenské republiky v prostoru střední Moravy přes které je možné realizovat tranzitní dopravu Společné úsilí ČR a SR při zařazení do prioritní sítě EU „TEN-T“ naplňuje se rozhodující role MD ČR, ve finální fázi vyjednávání Evropské komise o této otázce Rozhodující přínosy a efekty komunikace: R49/R6 umožní propojení dálniční sítě České republiky a Slovenska a zajistí kvalitní spojení centrální části Moravy se Slovenskem Zprovozněním R49 dojde ke snížení dopravní zátěže na silnicích I/49 a I/69 a k odlehčení silnicím s mezinárodním provozem I/50 (E50) a I/35(E442). Zlepšení kvality životního prostředí v dotčené oblasti Dopravní dostupnost Strategické průmyslové zóny Holešov
13
13 Investice do DI a produkční schopnost regionů Návrhy: oprávněný prostor pro pořizování investic orientovaných do budoucna - na koncepčním a promyšleném základě preference dlouhodobě koncipovaného projektového a investičního procesu využití metody financování formou „PPP projektů“ důraz na férovou cenovou transparentnost eliminace prosazování neúčelně nákladných řešení Cíle: Zajištění prosperity a podpora hospodářského růstu regionu Změna postavení v tvorbě HDP ve srovnání NUTS II Napojení regionu na mezinárodní síť TEN-T Strategické projekty v regionu (SPZ Holešov)
14
14 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference konstatují, že: Střední Morava nemá dostatečně kvalitní vnitrostátní dopravní propojení se sousedními kraji v ose východ - západ a v ose sever – jih, a rovněž tak v mezinárodním kontextu se sousedními regiony Slovenska. nemá dobudovanou nadřazenou dopravní infrastrukturu navazující na mezinárodní dopravní propojení evropských sítí „TEN T“, sever - jih (tzv. Baltsko-Jaderský dopravní koridor). Současné nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů je nestabilní, a vyvíjí se v každém fiskálním období nahodile. Tento stav je nadále neudržitelný, jelikož neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvality dopravní infrastruktury Střední Moravy, což má negativní důsledky projevující se především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti celého regionu.
15
15 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference doporučují MD ČR: Navrhnout Vládě ČR kroky vycházející z Národního plánu reforem, které budou směřovat k dlouhodobé stabilitě rozpočtových rámců SFDI v úrovni cca 2,5 % HDP ročně. Připravit realizaci pilotního projektu „PPP“ jako alternativní formu financování prioritních projektů dopravní infrastruktury v ČR. Navrhnout soubor legislativních opatření, kterými by došlo ke změně (zmírnění) mimo jiné i technických požadavků na výstavbu silnic, dálnic a železnic, čímž by mohlo dojít ke snížení nákladů při budování dopravní infrastruktury v ČR. Přijmout účinná opatření, na základě kterých dojde k faktickému vyčerpání všech finančních prostředků v rámci OPD 2007+ a současně bude kontinuálně zabezpečena příprava projektů pro příští plánovací období EU 2014+. Prosazovat zařazení rychlostní silnice R 49/R6 do prioritní sítě „TEN T“.
16
16 Závěry konference „ Závěry konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2011“ „Luhačovická výzva“ Účastníci konference považují za důležité : v oblasti silniční infrastruktury: dokončit Dálnici D1 v ČR jako hlavní dopravní tepnu spojující západ s východem republiky, a to urychlením výstavby chybějícího moravského úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou (tzv. „Průtah“ Přerovem řešit jako související součást) pokračovat v přípravě a výstavbě rychlostní silnice R55 Přerov-Olomouc a v úseku Otrokovice – Uherské Hradiště – Strážnice s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2 zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlit přípravu a realizaci navazujícího úseku Fryšták – Lípa s pokračováním na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná-Lazy pod Makytou pokračovat v přípravě a výstavbě silnice I/35 Valašské Meziříčí – Palačov (R48) a přípravě silnice I/57 obchvat Valašské Meziříčí s pokračováním na Vsetín
17
17 Tomáš Baťa Tomáš Baťa: „ Poměry nejsou vinny nikdy a ničím. Vinni jsou vždycky lidé. Poměry je třeba buď zvládnout nebo se jim přizpůsobit.“ Moravský dopravní kříž D1 x R49 x R55
18
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě libor.lukas@kr-zlinsky.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.