Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAndrea Havlíčková
1
Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu Renata Novotná CYBER 2008 Praha, 14. listopadu 2008
2
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu2 Svoboda projevu a právo na informace Článek 17 Listiny základních práv a svobod Garance svobody projevu a práva na informace Garance svobody projevu a práva na informace Cenzura je zakázána Cenzura je zakázána Omezení musí být odůvodněno nezbytností: Omezení musí být odůvodněno nezbytností: Ochrany práv a svobod druhých Ochrany práv a svobod druhých Bezpečnosti státu Bezpečnosti státu Veřejné bezpečnosti Veřejné bezpečnosti Ochrany veřejného zdraví a mravnosti Ochrany veřejného zdraví a mravnosti
3
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu3 Zák. č. 140/1961 Sb., trestní zákon Propagace terorismu Propagace terorismu § 95 odst. 2 písm. b) – „propagandistická podpora“ § 95 odst. 2 písm. b) – „propagandistická podpora“ § 7 odst. 1 – trestnost přípravy § 7 odst. 1 – trestnost přípravy Propagace extremismu Propagace extremismu § 196 odst. 2 – Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci § 196 odst. 2 – Násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci § 198 – Hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení § 198 – Hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení § 198a – Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod § 198a – Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod § 260, 261 a 261a – Podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka § 260, 261 a 261a – Podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka
4
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu4 Rekodifikace trestního zákona Rekodifikace trestního zákona obsahuje pouze drobné změny týkající se trestnosti propagace terorismu a extremismu na internetu: § 352 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob § 352 Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob Zavádí se zvýšení postihu za spáchání činu prostřednictvím internetu ze dvou až na tři léta Zavádí se zvýšení postihu za spáchání činu prostřednictvím internetu ze dvou až na tři léta § 400 Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka § 400 Založení, podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka Zvyšuje se trestní sazba na tři až deset let Zvyšuje se trestní sazba na tři až deset let
5
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu5 Zák. č. 283/1991 Sb., o Policii ČR Zák. č. 141/1991 Sb., o trestním řízení soudním Zákon o Policii ČR: § 2 odst. 1 písm. c-e) Policie: Zákon o Policii ČR: § 2 odst. 1 písm. c-e) Policie: vede boj s terorismem, vede boj s terorismem, odhaluje trestné činy a zjišťuje jejich pachatele a odhaluje trestné činy a zjišťuje jejich pachatele a koná vyšetřování o trestných činech. koná vyšetřování o trestných činech. Trestní řád Trestní řád § 158 odst. 1 – prověřování skutečností před zahájením trestního řízení na základě „vlastních poznatků“ § 158 odst. 1 – prověřování skutečností před zahájením trestního řízení na základě „vlastních poznatků“ § 88 a 88a - odposlech a záznam telekomunikačního provozu § 88 a 88a - odposlech a záznam telekomunikačního provozu § 82 an. – domovní prohlídka a prohlídka jiných prostor § 82 an. – domovní prohlídka a prohlídka jiných prostor § 158b an. – operativně pátrací prostředky § 158b an. – operativně pátrací prostředky § 78 an. – zajištění majetkových hodnot pro účely trestního řízení atd. § 78 an. – zajištění majetkových hodnot pro účely trestního řízení atd.
6
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu6 Právní pomoc Potřeba oboustranné trestnosti jednání Potřeba oboustranné trestnosti jednání Problémy nastávají s propagací exremistickou, zejm. neonacistickou Problémy nastávají s propagací exremistickou, zejm. neonacistickou USA nepovažuje propagaci neonacismu za federální zločin, proto nevyhovuje dožádání dožadujících států USA nepovažuje propagaci neonacismu za federální zločin, proto nevyhovuje dožádání dožadujících států
7
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu7 Zák. č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti Transpozice čl. 12 – 15 směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu Transpozice čl. 12 – 15 směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu Poskytovatelé služeb nejsou povinni: Poskytovatelé služeb nejsou povinni: dohlížet na obsah jimi přenášených nebo ukládaných informací, dohlížet na obsah jimi přenášených nebo ukládaných informací, aktivně vyhledávat skutečnosti a okolnosti poukazující na protiprávní obsah informace. aktivně vyhledávat skutečnosti a okolnosti poukazující na protiprávní obsah informace.
8
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu8 Odpovědnost poskytovatelů služeb za obsah informací na internetu 1. Poskytovatelé služby umožňující připojení k síti = minimální odpovědnost 2. Poskytovatelé služby automatického dočasného meziukládání informací, tzv. caching = vyšší míra odpovědnosti 3. Poskytovatelé služby ukládání poskytnutých informací = nejvyšší stupeň odpovědnosti
9
Renata Novotná: Právní aspekty boje s teroristickou a extremistickou propagandou na internetu9 Závěry Omezení svobody projevu týkající se propagace terorismu a extremismu je možné Omezení svobody projevu týkající se propagace terorismu a extremismu je možné Existují prostředky pro boj s tímto typem kriminality (s výjimkou právní pomoci při nedostatku oboustranné trestnosti) Existují prostředky pro boj s tímto typem kriminality (s výjimkou právní pomoci při nedostatku oboustranné trestnosti) Odpovědnost providerů za nelegální obsah informací umístěných na internetu má zákonný podklad Odpovědnost providerů za nelegální obsah informací umístěných na internetu má zákonný podklad Chybí centrum monitoringu internetu Chybí centrum monitoringu internetu Vytvoření unijního centra pro kyberzločin a na něj navazujících center členských států, by mohlo umožnit ústavně přijatelnou kontrolu internetu a zajistit tak požadovanou ochranu práv a svobod lidí Vytvoření unijního centra pro kyberzločin a na něj navazujících center členských států, by mohlo umožnit ústavně přijatelnou kontrolu internetu a zajistit tak požadovanou ochranu práv a svobod lidí
10
Děkuji za pozornost! Renata Novotná oak@mvcr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.