Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladislav Veselý
1
Ing. Šárka Hrabinová projektový manažer Způsobilé výdaje a rozpočet projektu OP VK OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost seminář pro pracovníky FAME, UTB ve Zlíně, dne 16. 1. 2008
2
Specifika financování projektů OP VK Financovány z Evropského sociálního fondu, neinvestiční charakter způsobilých výdajů – tzv. měkké projekty, sestavování a čerpání rozpočtu v Kč, průběžné financování na základě skutečně vynaložených výdajů, 100 % uznatelnost způsobilých výdajů – bez spoluúčasti spolufinancování, hlavní položkou rozpočtu jsou mzdy projektového a řešitelského týmu.
3
Mantinely financování Minimální výše uznatelných výdajů na projekt je 1 mil. Kč, maximální výše uznatelných výdajů na projekt je 20 mil. Kč, výdaje musí být prokazatelné, vynaloženy v průběhu projektu (od data zahájení do data ukončení projektu, dle žádosti o dotaci), při plánování rozpočtu stanovení výdajů na jednotlivé roky realizace projektu, tzv. křížové financování (investiční charakter statků, max. 10 % způsobilých výdaje) konkrétněji stanoví výzva.
4
Struktura rozpočtu projektu DRUH VÝDAJŮ, jednotka (hodiny, kusy, čas), počet, jednotková cena, celkové náklady, % z celkových nákladů, jednotlivá léta rozpočtu, náklady na aktivity. Komentář k rozpočtu.
5
Co vše lze financovat z OP VK v rámci vzdělávacích projektů? Způsobilé výdaje = struktura rozpočtu: osobní náklady, cestovné, zařízení a vybavení, místní kancelář/náklady projektu, nákup služeb, drobné stavební úpravy, přímá podpora cílových skupin.
6
Osobní náklady = mzdy projektového a řešitelského týmu Smluvní základ – jednoznačné stanovení odpovědnosti a činností, - změna pracovního poměru, - dohoda o provedení práce (do 150 h/rok), - dohoda o pracovní činnosti (max. 50 % pracovního úvazku). Dohody musí být zhotoveny v písemné podobě v souladu se Směrnicí kvestora č. 5/2007.Směrnicí kvestora č. 5/2007 Součástí dohod bude příloha kompetencí a odpovědnosti jednotlivých pracovníků – projektový i řešitelský tým.
7
Specifika a omezení v osobních nákladech Specifika: povinnost vést výkazy práce, horní limit mezd, hrubá mzda (plat) + veškeré povinné odvody. Omezení: pozor na reálný časový fond jednotlivých osob, není možno, aby jedna osoba byla placena za práci ve stejném čase z více projektů – zdrojů, pracovní úvazky se mohou doplňovat, ale nikoliv překrývat.
8
Osobní náklady Odborný personál: manažer projektu, lektor – řešitel po obsahové stránce, poradce, odborník z praxe, konzultant, informatik. Pomocný a administrativní personál: ekonom projektu, asistent, administrativní pracovník. Personální zajištění projektu je velmi ovlivněno charakterem projektu. Např.: projekt intenzivně vzdělávacího charakteru versus kontaktní centrum.
9
Manažer projektu Přípravná fáze: metodicky vede ostatní členy přípravného týmu, dohlíží na věcnou správnost a soulad s cíli programu, podílí se na sestavování časového plánu a rozpočtu, podílí se na kompletaci žádosti o dotaci, je zodpovědný za formální správnost projektové žádosti a úplnost příloh. Fáze realizace: sleduje dodržování časového harmonogramu, rozpočtu a věcné náplně projektu, dohlíží na dodržování Podmínek o poskytnutí dotace, dohlíží na dodržování Pravidel pro publicitu, dohlíží na dodržování Pravidel pro výběr dodavatelů, dohlíží na věcnou a formální správnost monitorovacích zpráv, sleduje a informuje ostatní členy projektového týmu o všech závazných termínech ze strany poskytovatele dotace, komunikuje s poskytovatelem dotace a se statutárními orgány univerzity, kontroluje vedení příslušné dokumentace souvisejí s projektem. Fáze porealizační: evidence a archivace veškeré dokumentace po dobu 10 let po skončení projektu.
10
Ekonom projektu Fáze přípravná: sestavuje rozpočet projektu. Fáze realizace: hospodaří s rozpočtem projektu, správa projektu v SAP, tvoří finanční reporty pro manažera projektu, spolupracuje s ostatními odděleními – účtárna, ekonomické oddělení, spolupracuje s PM při zpracovávání žádosti o platbu, vede příslušnou dokumentaci souvisejí s rozpočtem projektu.
11
Koordinátor, Asistent Koordinátor (týká se velkých projektů a projektů více partnerů): hlavní náplní jsou aktivity organizačního charakteru, koordinuje aktivity jednotlivých řešitelů v rámci projektu, úzce spolupracuje s projektovým manažerem, součástí práce může být zodpovědnost za publicitu projektu. Asistent: vede běžnou agendu projektu (objednávky, korespondence apod.), je nápomocen ekonomovi projektu, přebírá na sebe zodpovědnost v evidenci průkaznosti způsobilých výdajů. Pomocné role v projektovém týmu je třeba zvážit vzhledem k časové náročnosti na realizaci projektu, délce projektu, zkušeností řešitelů apod.
12
Hlavní řešitel projektu Fáze přípravná: myšlenkově rozpracovává věcnou náplň projektu, sestavuje přípravný tým, vybírá si členy řešitelského týmu a je zodpovědný za projednání jejich účasti v projektu, vybírá si partnery a je zodpovědný za projednání jejich účasti v projektu (smlouvy), zodpovídá za projednání souhlasu k podání žádosti o dotaci (děkan/rektor), připravuje žádost o dotaci. Fáze realizace: je povinen sestavit řešitelský tým a dohodnout se s projektovým manažerem na rozdělení kompetencí a pravomocí, koordinuje jednotlivé členy řešitelského týmu po věcné stránce, je zodpovědnou osobou ve vztahu k poskytovateli dotace, nese zodpovědnost za dosažení cílů a výstupů projektu, nese zodpovědnost za dodržování Pravidel o poskytnutí dotace a další pravidel.
13
Členové řešitelského týmu Členové řešitelského týmu: jsou povinni realizovat aktivity jim přidělené dle smluv a dohod v souladu s myšlenkovou náplní projektu, jsou povinni řídit se pokyny hlavního řešitele, připravují dílčí podklady pro monitorovací zprávy.
14
Cestovné Způsobilost: cestovní náklady musí být v rámci projektu nezbytné, jsou vynaloženy projektovým týmem nebo řešiteli, průkaznost – nutno doložit veškeré doklady. Výdaje související s provedením pracovních cest: jízdné všemi druhy dopravních prostředků, náhrada za použití vlastního automobilu, letenky, předplacené jízdenky, stravné, nocležné, nezbytné pojištění (např. při zahraničních cestách), vedlejší nutné výdaje (např. parkovné, telefon, fax).
15
Specifika a omezení Specifika: veškeré pracovní cesty musí byt konány na smluvním základě – pozor na sestavování DPP a DPČ. Omezení: výše cestovních náhrad je limitována § 151 a následující zákoníku práce,§ 151 a následující zákoníku práce na každý rok je výše stravného stanovena vyhláškou, zahraniční experti – denní sazba stanovená EK tzv. „per diem rates“ – aktualizace na http://europa.eu.int.
16
Zařízení a vybavení Způsobilé výdaje: nákup výpočetní techniky: PC, notebooky, tiskárna, kopírka, dataprojektor, plátna, tabule, nábytek apod., nákup SW: výukové programy, programy pro efektivní řízení projektu, výukové materiály: publikace, pomůcky. Specifika: hmotný majetek nesmí přesáhnout 40 tis. Kč/ks, nehmotný majetek nesmí přesáhnout 60 tis. Kč/licence apod.
17
Zařízení a vybavení – výběrové řízení Dodávka od jednoho dodavatele je v ceně < 100 tis. Kč přímé zadání zakázky bez výběrového řízení, dodávka od jednoho dodav. 100 tis. až 500 tis. Kč oslovení 3-5 dodavatelů písemnou formou, dodávka od jednoho dodav. 500 tis. až 2 mil. Kč, VŘ s uveřejněnou nabídkou na www.esfcr.cz po dobu 20 dní, dále v denním tisku apod.,www.esfcr.cz dodávka od jednoho dodavatele je > 2 mi. Kč realizace výběrového řízení dle zákona o veřejných zakázkách.
18
Místní kancelář/náklady projektu Spotřební zboží a provozní materiál – kancelářské potřeby (papír, tonery, psací potřeby apod.), telefon, fax, poštovné (nutno evidovat výpisy volání v rámci projektu), nájem kanceláře, provoz vozidla, energie – poměrná část dle doložitelné metodiky výpočtu, ostatní náklady – Internet, úklid a údržba. Režijní a administrativní náklady nesmí překročit 7 % celkových způsobilých výdajů projektu.
19
Nákup služeb Zhotovení publikací, školících materiálů, manuálů, odborné poradenské služby, studie, propagace, náklady na konference a kurzy, audit, jiné náklady.
20
Nákup služeb Tvorba publikací lze tvořit řešitelským týmem nebo dodavatelsky, služba = samotný návrh, myšlenková náplň služby, tisk publikací = položka materiál!!! Odborné služby, studie analýzy současného stavu, průzkumy trhu, tvorba databází, poradenské služby – právník, tlumočník apod., POZOR – na správné ocenění služeb – zásada hospodárnosti, velký důraz na průkaznost – záznamy, podrobnost smluv atd.
21
Nákup služeb Propagace publicita projektu je povinnou aktivitou, velký důraz na kvalitu služeb – nutno dodržovat metodiku publicity, způsoby propagace: web, letáky, brožury, vlaječky, pamětní desky, postery, konference, dárkové předměty. Audit povinný u projektů přesahující určitou výši způsobilých výdajů na projekt. Náklady na konference a kurzy uskutečněné za účelem efektivnější realizace projektu – proškolení členů projektového nebo řešitelského týmu.
22
Nákup služeb Drobné stavební úpravy: např. upravení učebny, limitováno částkou do 40 tis. Kč, křížové financování – investiční výdaj do částky 10 % způsobilých výdajů (viz výzva). Přímá podpora: cestovné ubytování stravné – určeno pro cílovou skupinu – např. studenti, jiné náklady – nelze zařadit do výše uvedených skupin, náklady na přímou podporu max. do výše 20 % celkových způsobilých výdajů projektu.
23
Nákup služeb Specifika a omezení: nákup služeb podléhá stejným limitům výběrového řízení jako dodávky hmotného a nehmotného majetku, výdaje na dodávky služeb nesmí překročit 49 % způsobilých výdajů projektu, dodávané služby musí být pro realizaci daného projektu nezbytné – např. poradenství experta – řádné zdůvodnění.
24
HLAVNÍ ROZPOČTOVÉ ZÁSADY Hospodárnost – prokazatelně levnější a stejně kvalitní služba či produkt + ceny obvyklé v daném místě a čase, průkaznost – způsobilé je jen to, co je doložitelné a průkazné, nezbytnost – realizace aktivity v projektu s absencí dané činnosti nebo statku není možná, rozpočtová kázeň – „co je psáno, to je dáno“, analytická evidence – SPP prvky (způsobilé a nezpůsobilé výdaje) + samostatný bankovní účet projektu.
25
Děkuji za pozornost Ing. Šárka Hrabinová projektový manažer Ústav projektových činností UTB ve Zlíně Kontakt: 576 038 011 hrabinova@uni.utb.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.