Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavlína Macháčková
1
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_04_Významné alkany I Téma sady: Organická chemie Datum vzniku: leden 2014 Třída: Sexta Autor: Mgr. Miroslav Pražienka
2
ANOTACE Materiál slouží k aktivní výuce o významných alkanech: o jejich významu pro člověku, využití v průmyslu a dopadech na životní prostředí. Fakta psána písmem žluté barvy jsou pro žáky povinné poznámky k zápisu do jejich sešitů, bílé písmo označuje doplňující údaje. Aktivita je připravena pro druhý ročník středních škol či odpovídající ročníky víceletých gymnázií.
3
Pojmenuj následující alkany dle pravidel platné nomenklatury:
4
Výsledky: oktan 3,3,4-trimethylhexan 2,3-dimethylbutan 3,4,4trdimethyl-5,6 diethyloktan 2-methylpentan
5
Významné alkany
6
Methan CH 4
7
plyn bez barvy a zápachu, netoxický hlavní součást zemního plynu (kolem 90%) alternativní palivo motorů (CNG - compressed natural gas) v přírodě vzniká anaerobním rozkladem těl organismů (bludičky…) – močály, bažiny…
8
vzniká v termitištích rýžovištích a střevech přežvýkavců (cca 500 l denně!) – ve vzduchu 0,0002 % velmi zesiluje skleníkový efekt
13
Relativní příspěvky jednotlivých skleníkových plynů BEZ vodních par:
16
Přečtěte si následující článek a zhodnoťte ho z chemického hlediska: http://zpravy.idnes.cz/nadmute-kravy-vyhodily-do- povetri-kravin-fgc- /zahranicni.aspx?c=A140128_073303_zahranicni_zthttp://zpravy.idnes.cz/nadmute-kravy-vyhodily-do- povetri-kravin-fgc- /zahranicni.aspx?c=A140128_073303_zahranicni_zt
17
Skleníkový plynZměna oproti roku 1780 Přirozené a antropogenní zdrojeEkvivalent CO 2 vodní pára- Moře, oceány, sladkovodní zdroje - hydrosféra obecně > 10 000 CO 2 + 29 % spalování fosilních paliv a biomasy (80 %); odlesňování; Aerobní rozklad organických látek; lesní požáry; vulkanická činnost; eroze … 1 CH 4 + 143 % Mokřady, močály a tundra (20 %); anaerobní rozklad organických látek, termiti, spalování biomasy a skládky odpadů (5 %); zpracování zemního plynu a ropy, uhelné zdroje, úniky plynu (10 %); chov dobytka, pěstování rýže (25 %); tání permafrostu 20 N2ON2O+ 11 % Lesy; louky; oceány; půda; zpracování půdy; zemědělská hnojiva; spalování fosilních paliv a biomasy, změna v užívání půdy 200
18
Na základě předchozí tabulky rozhodněte (ANO/NE) o následujících výrocích: Množství oxidu uhličitého a methanu stouplo v atmosféře za posledních 200 let mnohem méně než oxidu dusného. Pokud srovnáme skleníkové plyny podle síly, získáme řadu: H 2 0, oxid dusný, methan a oxid uhličitý.
19
Zdroje obrázků: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CNG_n%C3%A1dr%C5%BE_II.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Methan_geom2.PNG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Focul_viu2.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tulilautta3.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Influence_of_greenhouse_gas.gif http://cs.wikipedia.org/wiki/Sklen%C3%ADkov%C3%BD_plyn http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ambositra_04.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Storflaket.JPG archiv autora s pomocí freewarového programu ChemSketch pro tvorbu chemických vzorců Použitá literatura: Kotlík B., Růžičková K. Chemie I v kostce, Havlíčkův Brod: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-056-X Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 2.díl pro 9.ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-879-7 archiv autora
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.