Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarta Bednářová
1
Předškolní vzdělávání
2
1870 – 1952 italská pedagožka a lékařka (první žena v Itálii) své myšlenky šířila i v jiných zemích (Švýcarsko, USA, Španělsko, Holandsko, Německo, Indie…) 1949, 1950 a 1951 navržena na Nobelovu cenu míru její systém vychází z potřeb dítěte, učí ho rozvíjet přirozené schopnosti, využívat vnitřní zdroje
3
„Prosím, milé děti, všechny vy, které můžete, budujte se mnou mír mezi lidmi na celém světě.“
4
POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM Učitel: pozorovatel, citlivý pomocník, rádce, pracuje na zdokonalování prostředí Děti: opakovaně používají volně dostupný autodidaktický materiál různé obtížnosti, učí se od sebe navzájem, pracují na vlastním zdokonalování
5
úprava prostředí („připravené prostředí“), proporcionalita nábytku ve třídách děti různého věku senzitivní fáze: doba, kdy je dítě zvlášť citlivé, vnímavé pro získávání určitých dovedností (není-li doba využita, senzitivita zaniká) respektování individuality a samostatnosti dítěte (dítě je tvůrcem sebe sama) svobodná volba činností: co, s kým, jak dlouho elipsa: místo setkávání, zdokonalování hrubé motoriky (chůze), předvádění nových pomůcek
6
ruka je nástrojem ducha vycházet z konkrétního poznání, manipulace a experimentování s věcmi fenomén Montessori – polarizace pozornosti dítě se soustředí na činnost, která ho zaujme – základ učení celostní učení: vzájemné působení tělesné a duševní aktivity absorbující duch: dítě „nasává“ informace (jako houba) třífázové učení: to je… - ukaž, najdi… - co to je (pojmenuj)
7
5 oblastí Cvičení praktického života Smyslový materiál Řeč Matematika Kosmická výchova Pomůcky jsou zaměřené na určitý cíl, na izolaci jedné vlastnosti, umožňují kontrolu - dítě s nimi pracuje samostatně.
8
péče o vlastní osobu (sebeobslužné činnosti) péče o prostředí, ve kterém se dítě pohybuje př: utírání prachu, zametání, péče o květiny zdvořilostní formy chování dítě si rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, získává pracovní návyky, rozvíjí vztah k sobě a okolí
9
pomůcky pro rozvoj smyslového vnímání a pro manipulaci typické znaky materiálu: kontrast, izolování jedné vlastnosti, párování, možnost kontroly příklady: 10 krychlí o hraně 1 cm až 10 cm, sady barevných destiček, 10 tyčí různé délky, 10 dřevěných kvádrů – schody, hmatové tabulky, sluchové dózy naplněné různým materiálem, čichové dózy s kořením, dřevěné bloky s různým závažím
10
materiál rozvíjí řeč a slovní zásobu připravuje základ pro psaní a čtení přiřazování předmětů k obrázkům, vyprávění podle obrázků, obkreslování smirkových písmen prstem, psaní do krupice apod. důležitá je schopnost naslouchat, porozumět a vyjádřit své myšlenky a pocity příklady: písmena ze smirkového papíru nalepená na dřevěné podložky, soubory karet k rozvoji slovní zásoby
11
pěstuje smysl pro přesnost a rozdíly, pro vnímání a rozlišování rozměrů, poměrů a tvarů důležité jsou smyslové zkušenosti a práce rukou pro znázornění množství se využívají např. početní tyče (1 až 10), dřevěné jehlice nebo perlový materiál (jednotky, desítky, stovky, tisíce) děti používají dřevěné karty s číslicemi
12
názorné pomůcky a praktické pokusy pomáhají dítěti chápat svět v souvislostech přírodních zákonitostí poznávání zvířat a rostlin, péče o přírodu světadíly, státy – mapy, glóby, vlajky
13
1. Šrouby a matky 3. Pohyblivá abeceda 2. Válečky s úchyty 2. Tyče různé délky (10 cm až 1m)
14
4. 5. Světadíly - puzzle 5. Strom - puzzle 4.
15
Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola. Praha, Grada 2008. Montessori pomůcky [on line]. Dostupné z: http://www.monte-shop.cz Česko-anglická Montessori soukromá MŠ Zvoneček [on line]. Dostupné z: http://www.montessoriskolka.cz Šebestová, V., Švarcová, J.: Maria Montessori – aktuálně. Praha, Vyšší ped. škola a střední ped. škola a gymnázium, 1996, 1999.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.