Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFrantiška Kubíčková
1
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
2
Po absolvování semináře bude student schopen: 1.Zhodnotit učebnici přírodopisu z hlediska didaktické vybavenosti 2.Určit metodu výuky použitou v hodině přírodopisu 3.Využít v hodině přírodopisu různé metody výuky 4.Charakterizovat jednotlivé typy testových úloh 5.Určit typ testové úlohy 6.Zhodnotit výhody a nevýhody použití konkrétní úlohy v testu 7.Vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi baterií učebních úloh a pracovním listem 8.Sestavit baterii učebních úloh 9.Shrnout zásady použití učebních úloh v pracovním listu. 10.Shrnout zásady použití učebních úloh v didaktickém testu. 11. Navrhnout a ohodnotit didaktický test 12. Navrhnout aktivizační metodu výuky vhodnou pro hodinu přírodopisu
3
Organizace semináře z didaktiky přírodopisu 2 Časová dotace: 1 h Počet kreditů: 1 Absence: 1 tolerovaná Ukončení: zápočet Výuka: 3 seminární skupiny (max 8 studentů) Náplň: vytváření materiálů do výuky (procvičení teorie z přednášky) Pondělí 8:25-9:10, 11:10 – 11:55, 12:05 – 12:50 Je třeba navštěvovat svou seminární skupinu
4
Podmínky udělení zápočtu I. docházka – tolerovaná je 1 absence II. Receptář začínajícího učitele - obsahuje 6 dílčích úloh - k účasti na testu z didaktiky přírodopisu 2 (přednáška) je třeba je mít uznané! III. mikrovýstup (pedagogická etuda) – demonstrace výukové metody na tématu vybrané rostlinné čeledi
5
II. Receptář začínajícího učitele (2.část) Samostatně vypracované úkoly 1)Zhodnocení přírodopisné učebnice 2)Typologie učebních úloh s příklady 3)Baterie učebních úloh 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Pracovní list 6)Návrh aktivizační metody pro konkrétního hodinu přírodopisu
6
III. Mikrovýstup (pedagogická etuda) demonstrace výukové metody na tématu vybrané čeledi vyprávění vysvětlování výklad instruktáž práce s prac. listem rozhovor vyvozovací pozorování pokus Demonstrace a další Klasické metody brainstroming snowballing návštěvníci I.N.S.E-R.T. pětilístek kolečka kartičková metoda didaktická hra AZ-kvíz Riskuj Kufr a další Aktivizující metody
7
pojem HETEROSTYLIE Např. prvosenkovité - vysvětlování Zdroj: http://biologie.ens-lyon.fr Zdroj: http://www.spektrum.de
8
Odlišení prvosenky jarní a prvosenky vyšší Např. prvosenkovité - pozorování http://www.biolib.cz
9
popis modelové rostliny vysvětlování principu tvorby květního vzorce/diagramu (sestavení květního vzorce/diagramu) pozorování zástupců čeledi Atd. Náměty na další metody na příkladu čeledi prvosenkovité Každý mikrovýstup by měl být na 10-15 min Vaši kolegové budou představovat žáky Je třeba zajistit materiál na mikrovýstup Mikrovýstupy budou nahrávány na kameru a následně rozebírány v semináři z didaktiky přírodopisu
10
Předběžné rozvržení seminářů od 22.2. do 21.5.2016 22.2. – úvodní seminář 29.2. – hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 7.3. – výsledky hodnocení didaktické vybavenosti přírodopisné učebnice 14.3. – učební úlohy – definice, zásady použití 21.3. - učební úlohy – tvorba baterie učebních úloh 4.4. – učební úlohy – tvorba pracovního listu 11.4. – Didaktický test jeho tvorba a hodnocení 18.4. – aktivizační metoda 25.4. – aktivizační metoda 2.5. – mikrovýstupy – 2 studenti/tky 9.5. – mikrovýstupy – 3 studenti/tky 16.5. – mikrovýstupy – 3 studenti/tky
11
o http://biologie.ens- lyon.fr/ressources/Biodiversite/Documents/la-plante-du- mois/la-primevere-une-des-premieres-fleurs-du- printemps/images/Primevere_officinale- fleurs_longistylee_et_brevistylee.jpg?lang=fr http://www.spektrum.de/lexikon/biologie- kompakt/bestaeubung/1438 http://www.spektrum.de/lexikon/biologie- kompakt/bestaeubung/1438 http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id1467/?taxonid=39275 Použité zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.