Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
3
Faktory ovlivňující nabídku
výrobní náklady - dražší suroviny a energie - zvyšování mezd - snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií Pokud jsou nízké, je z hlediska zisku nejlépe vyrábět velké množství statků Náklady jsou ovlivňovány technickým rozvojem a cenami vstupů
4
vnější podmínky podnikání
přírodní faktory – (počasí, roční období) zásahy vlády – (změny v zákonech…) organizace trhu – monopol x konkurence
5
změny cen komplementů a substitutů
Komplement - jiné zboží spojené s nákupem sledovaného zboží např. auto a benzín Substitut - jiné zboží, které může nahradit sledované zboží např. pomeranč a mandarinka
6
Faktory ovlivňující poptávku
výše příjmů mzdy zaměstnanců, úroky a zisky vlastníků kapitálu, důchody, sociální dávky S růstem reálných příjmů se zvyšuje poptávka, zejména po předmětech dlouhodobé spotřeby
7
změna ceny substitutu zvýší-li se cena substitutu, roste poptávka po zkoumaném zboží a naopak změna ceny komplementu zvýší-li se cena komplementu, klesá poptávka po zkoumaném zboží a naopak
8
velikost trhu - demografické změny v počtech a charakteristikách kupujících
Zvýšení počtu obyvatel vede k růstu poptávky po zboží specifické faktory móda počasí, roční období reklama
9
Díky uvedeným faktorům dochází k posouvání křivek nabídky a poptávky
Např. zvýšení příjmů domácností - zvýšení poptávky
10
neúrodný rok - snížení nabídky
11
Úkol: Graficky znázorněte změny poptávky a nabídky, jestliže: a) dojde ke zvýšení zákonem stanovené minimální mzdy (agregátní poptávka) b) dojde ke snížení ceny hovězího masa (poptávka po vepřovém mase) c) stát schválí nové vybavení autolékárniček (nabídka autolékárniček)
12
Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled
P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I. s_auto_zelene.jpg pg sluzby/assets/eko-dane.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.