Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMária Vaňková
1
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012
2
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Podnik a podnikání je poskytnout žákům potřebné informace o pojmu ekonomie, podnik a podnikání. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Ekonomie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na trh práce.
3
Trh práce
4
Princip trhu práce Trh práce, stejně tak jako ostatní trhy se řídí nabídkou a poptávkou. Významným faktorem, který na nabídku a poptávku po práci působí je cena.
5
Nabídková křivka práce Substituční efekt: zájem o práci s narůstající mzdou roste. Důchodový efekt: reálné mzdy jsou již tak vysoké, že peníze lidi již nezajímají a chtějí raději více volna, tzn. Odvedou méně práce.
6
Faktory ovlivňující trh práce 1. Na straně poptávky: náhrada lidské práce vlivem technického pokroku. 2. Na straně nabídky: a) nabídka práce je málo pružná (neochota zaměstnanců se stěhovat za prací) b) nezastupitelnost profesí c) demografický vývoj (vzdělání, věk, zvyky)
7
Nezaměstnanost Nezaměstnanost vyplývá z principu tržního mechanismu. Řídí se nabídkou a poptávkou. Ke vzniku nezaměstnanosti dochází tehdy, pokud absolutní počet zájemců o práci je větší než počet volných pracovních míst. Nezaměstnanost tedy znamená, že část práceschopného obyvatelstva nenachází zaměstnání.
8
Typy nezaměstnanosti Frikční: je způsobena migrací osob, špatnou informovaností o volných pracovních místech. Cyklická: problém sezónních prací (zemědělství, stavebnictví). Strukturální: v období přestavby průmyslové základny státu. Přirozená míra nezaměstnanosti cca 2% je žádoucí.
9
Úřady práce Činnosti úřadů práce: Sledují a vyhodnocují vývoj nabídky a poptávky na trhu práce v daném regionu. Poskytují informace a zprostředkovávají zaměstnání uchazečům o pracovní místo. Zajišťují rekvalifikace Provádějí kontroly hmotného zabezpečení osob ucházejících se o zaměstnání. http://portal.mpsv.cz/upcr/kp/zlk/kop/uhersky_brod http://portal.mpsv.cz/upcr/kp/zlk/kop/uhersky_brod
10
Použité zdroje KLÍNSKÝ, Petr; MUNCH, Otto. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 1-4. Praha: Fortuna, 2006, ISBN 978-80-7402-093-3. BELLOVÁ, Jana; ZLÁMAL, Jaroslav; MENDL, Zdeněk. Ekonomie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2011, ISBN 978- 80-7402-093-3. www.microsoftoffice.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.