Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Situace v oblasti nelegální migrace v ČR Údaje platné ke dni 2. 9. 2015
2
Tranzitní nelegální migrace v ČR V celém roce 2014 zjištěno necelých 400 osob V první polovině roku 2015 zjištěno cca 150 osob měsíčně Od 17.6.2015 do 2.9.2015 (od zahájení policejního opatření v souvislosti s migrační krizí) zjištěno celkem 2450 osob, tj. v průměru téměř 1000 osob měsíčně Převažuje zejména směr do Německa Česká republika je stále zatím na okraji silnějšího proudu který vede z Maďarska přes Rakousko do Německa Aktuálně osoby pouze nelegálně tranzitují přes Českou republiku, počty žádostí o ochranu přímo v ČR jsou sice vyšší o 65 % oproti roku 2014, ale stále nízké (od ledna 990 žádostí, polovina Ukrajinci, následují Kubánci a Syřané) V případě zvýšení počtu žádostí o ochranu přímo v ČR by byl vytvořen další tlak na navýšení kapacit, tentokrát pobytových a integračních středisek, které jsou nicméně otevřené a dobrovolné
3
Tranzitní nelegální migrace dle státní příslušnosti od 17.6. do 2.9. 2015 Z celkového počtu zjištěných nelegálních tranzitních migrantů byli nejčastěji zastoupeni občané: Sýrie (55 %), Afghánistánu (17 %), Pákistánu (9 %), Iráku (7 %), Bangladéše (5 %) MV zahájilo řadu diplomatických jednání s velvyslanci Pákistánu, Iráku a Afghánistánu s cílem urychlit realizaci návratu do těchto zemí
4
Mimořádná opatření v souvislosti s tranzitní nelegální migrací Zahájení policejního opatření v souvislosti s migrační krizí od 17.6.2015 – posílení pobytových kontrol na vytipovaných trasách, zejména Jihomoravský kraj, následně Pardubický, Středočeský, Ústecký, Plzeňský – podél trasy tranzitní migrace Spolupráce Ministerstva vnitra/Policie ČR, Armády ČR, Vězeňské služby a dalších subjektů - ustanovení pracovní skupiny pro případnou dočasnou ochranu státních hranic nebo migrační vlnu velkého rozsahu Aplikace pilotního projektu spolupráce na úseku státních hranic s Rakouskem v teritoriu Jihomoravského kraje
5
Procedura zajišťování a propouštění cizinců Každá osoba, která nelegálně pobývá na území ČR musí být zadržena a příp. zajištěna z důvodu zjištění totožnosti a provedení úkonů spojených s jejím pobytem Zajištění dle § 27 zák. č. 273/2008 Sb. (o Policii ČR) Při kontrole zjištěn neoprávněný pobyt cizince v ČR (max. lhůta zajištění je 48 hodin od okamžiku omezení osobní svobody) Pokud je shledán důvod k zajištění – riziko útěku a vyhýbání se vyhoštění nebo předání do jiné země, proběhne zajištění Po zajištění dle § 27 zák. č. 273/2008 Sb. může následovat zajištění v zařízení pro zajištění cizinců dle § 124 a § 129 zák. č. 326/1999 Sb. (Zákon o pobytu cizinců)
6
Zajištění cizince za účelem správního vyhoštění dle § 124 zák. č. 326/1999 Sb. Důvody zajištění : Realizace správního vyhoštění vydaného ČR nebo jiným členským státem Doba zajištění: Maximálně 180 dnů, ve zvláštních případech 545 dnů (nezletilí bez doprovodu a rodiny s dětmi 90 dnů) Ukončení zajištění: Uplynula doba možného zajištění Soud rozhodl o zrušení zajištění Na základě žádosti cizince policie rozhodla o jeho propuštění Pominuly důvody zajištění (např. vyhoštění nelze realizovat) Cizinec byl vrácen do domovského státu Vždy se upřednostňuje dobrovolný návrat před nuceným návratem. Funkčnost: Systém je nastaven dle návratové směrnice EU, která mnoho z oblasti návratů zkomplikovala. S využitím těchto právních předpisů není tak složité se správnímu vyhoštění vyhnout. Proces samotný je nebývale dlouhý. Zároveň je velmi komplikovaný a často závislý na dobré spolupráci se zemí původu, která musí být ochotna cizince přijmout.
7
Zajištění cizince za účelem předání dle § 129 zák. č. 326/1999 Sb. dle readmisní dohody Důvody zajištění : Za účelem předání podle readmisní dohody (zajištěný nesmí být žadatelem o azyl v jiném členském státě) Doba zajištění: Stanovena s ohledem na lhůty konkrétní readmisní dohody, předání probíhá obvykle do 7 dnů, maximální lhůta zajištění je max. 180 dnů (nezletilí bez doprovodu a rodiny s dětmi max. 90 dnů) Ukončení zajištění: Uplynula doba možného zajištění Soud rozhodl o zrušení zajištění Na základě žádosti cizince policie rozhodla o jeho propuštění Pominuly důvody zajištění (cizince nepřevzal dožádaný stát) Cizinec byl předán Funkčnost: Funguje ve vztahu k Rakousku a Slovensku, ale pouze na případy osob, které nejsou registrovány jako Dublinské případy, tedy na osoby, které jsou na území EU nelegálně a ještě nebyly nikde zaregistrovány
8
Zajištění cizince za účelem předání dle § 129 zák. č. 326/1999 Sb. dle Dublinského nařízení Důvody zajištění : Za účelem předání podle Dublinského nařízení (státu EU, kde cizinec poprvé vstoupil) Doba zajištění: První zajištění je vždy na dobu 30 dnů a dále se prodlužuje podle průběhu Dublinského řízení na max. 42 dnů, pokud není podána žaloba Ukončení zajištění: Uplynula doba možného zajištění Soud rozhodl o zrušení zajištění Na základě žádosti cizince policie rozhodla o jeho propuštění Pominuly důvody zajištění (cizince nepřevzal dožádaný stát) Cizinec byl vrácen do domovského státu Funkčnost: Nefunguje, systém je postupně nedodržován. Do Řecka nelze vracet již mnoho let, protože nikdy nevytvořili funkční azylový systém, do Itálie nelze vracet, protože neplní podmínku registrace a nikdo tedy formálně neví, že cizinci přijeli přes Itálii, Maďarsko se snaží registrovat, ale nemá kapacity na fyzické převzetí osob zpět.
9
Propouštění cizinců Propuštění ze zajištění a následná eskorta (předání podle readmise, předání podle Dublinského nařízení nebo nucený návrat do země původu) – je méně časté, efektivita nízká (zejména z důvodu nerealizace transferů do Maďarska) Propuštění z důvodu uplynutí doby zajištění nebo rozhodnutí soudu – osoba může volně pobývat na území, dostane tzv. výjezdní příkaz k opuštění území ČR, nejčastější důvod MV aktuálně zajistilo spolupráci s Českým Červeným křížem s cílem zajistit základní humanitární péči pro osoby propouštěné (strava, první pomoc, hygiena, cestovné), s dalšími organizacemi jednáme
10
Evropský kontext a návratová politika Návratová politika se řídí tzv. návratovou směrnicí – ČR řádně transponovala Efektivita návratů v EU je 39 % a i to je pravděpodobně nadnesené V mnoha případech odmítají spolupracovat země původu, odmítají cizince přijmout (to bude předmětem listopadového summitu ve Valettě) Pokud nelegální migrant podá žádost o azyl (i účelově) na hranicích EU nemá tato země právo cizince zajistit do detence (EU právo) a tito žadatelé pak využívají schengenského prostoru pro další pohyb po Unii (případ Maďarsko) a cesty dále směr do Německa, Švédska Ostatní země na trase musí takto nelegálně procházející osoby zajistit a měly by je předat zpět do Maďarska (Dublinské nařízení), po dobu čekání na transfer mohou být osoby zajištěny pokud hrozí útěk, ale zajištění nesmí přesáhnout 42 dní Sekundární migraci po EU tak lze jen stěží zastavit z důvodu absence právních nástrojů ( a to by byl pravděpodobně i problém s jakýmikoliv kvótami) Ochrana hranic je tak naprosto zranitelná (každý nelegální migrant, který požádá o azyl se do EU a své vysněné země nakonec dostane)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.