Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Sedláková
1
Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm 9. 10. 2013
2
V současné době již jen zlomek SOŠ setrvává u názvu a struktury oborů tradičního typu SPŠ. Tradiční SPŠ s jedním oborem středního vzdělání s maturitou (nebo více obory podobného zaměření) rozšiřují spektrum své nabídky o další obory (i středního vzdělání s výučním listem). Bývalá SOU dnes kromě nástavbových oborů vyučují i obory středního vzdělání s maturitou, které dřív byly doménou SPŠ. Tento trend je podporován „optimalizací“ sítě středních škol v jednotlivých krajích. Vznikají velké komplexy se širokou nabídkou oborů vzdělání.
3
Soulady RVP a ŠVP Za období posledních tří školních let bylo provedeno hodnocení souladu ŠVP OV s RVP OV u 4 544 ŠVP OV, z celkového počtu bylo v souladu 49, 3 % ŠVP OV.
4
Soulady RVP a ŠVP Oblast Charakteristika ŠVP (nesoulad 36,3 %) chyběly realizace klíčových kompetencí průřezová témata - jejich začlenění včetně tematických okruhů není vždy řádně provázáno s osnovami jednotlivých vyučovacích předmětů, občas není zřejmé, jakou formou jsou průřezová témata realizována často úplně chyběla problematika žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním nebyla uvedena organizace, forma a obsah přijímacího řízení a charakteristika obsahu a formy ZZ nebo profilové části MZ
5
Oblast Učební osnovy (nesoulad 27,0 %) neshoda počtu hodin s učebním plánem nedodržení stanoveného obsahu vzdělávání Oblast Učební plán (nesoulad 24.7 %) nedodržení stanovených minimálních hodinových dotací častá neshoda počtu hodin vyučovacích předmětů s počty hodin předmětů v učebním plánu, přehledu rozpracování obsahu vzdělávání z RVP do ŠVP a v učebních osnovách
6
Podmínky vzdělávání Silnou stránkou SOŠ je efektivní využívání partnerských vztahů pro zkvalitňování vzdělávání. Ve školním roce 2013/2014 byla úroveň partnerství ve 14 % inspektovaných SOŠ hodnocena jako příkladná, nikde nebyla zjištěna rizika. Naopak vážná rizika byla zjištěna v 8,7 % SOŠ v organizaci vzdělávání, s čímž úzce souvisely i nedostatky v řízení těchto škol. Průběh vzdělávání Přes zvyšující se využívání prostředků ICT a dalších moderních technických systémů, zůstává výběr forem a metod stále konzervativní. Stále převažuje zejména frontální (hromadná) výuka s metodou výkladu a vysvětlování, kde těžiště práce v hodině je většinou na pedagogovi a žáci zůstávají spíše pasivními účastníky vzdělávacího procesu.
7
Výsledky vzdělávání Na požadované úrovní hodnotí výsledky vzdělávání 91,5% SOŠ. Rizika v této oblasti se vyskytovala pouze u 4,1% škol.
8
Institucionální hodnocení: Rovný přístup ke vzdělávání Materiální a ekonomické předpoklady činnosti školy Personální podmínky škol, vedení školy, podpora pedagogickým pracovníkům, kvalita práce pedagogických pracovníků Školní systémy prevence rizikových jevů Podpora žáků se SVP Podpora vzdělávání nadaných žáků
9
Specifické zaměření Inspekce u začínajících ředitelů do 2 let praxe Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v 1. ročníku středních škol (opatření pro adaptaci žáků při přechodu na vyšší stupeň) Inspekce vzdělávání ve vybraných oborech odborného vzdělávání (konkrétní obory budou stanoveny v nejbližší době) Inspekce vzdělávání v oborech gymnázia Inspekce vzdělávání na pracovištích praktického vyučování u firem
10
Matematika: 79,2 % (55.470 žáků) základní úroveň 20,8 % (14.581 žáků) vyšší úroveň Český jazyk: 37,2 % (25.989 žáků) základní úroveň 62,8 % (43.900 žáků) vyšší úroveň Angličtina: 58,0 % (38.725 žáků) základní úroveň 42,0 % (28.002 žáků) vyšší úroveň Němčina: 76,0 % (2.550 žáků) základní úroveň 24,0 % (804 žáků) vyšší úroveň Francouzština: 75,0 % (344 žáků) základní úroveň 25,0 % (115 žáků) vyšší úroveň
11
český jazyk anglický jazyk matematika
13
Vize ČŠI jako kompetentní a důvěryhodná instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice, poskytuje kvalitní zpětnou vazbu školám, zřizovatelům, rodičům i veřejnosti, a tím se zároveň podílí na zvyšování kvality vzdělávání ve školách a školských zařízeních. ČŠI je hodnotově orientovaným správním úřadem, který poskytuje věrohodné a spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice. Za významné hodnoty, jež určují její každodenní činnost směrem ke školám i veřejnosti, považuje transparentnost, nestrannost, objektivitu a vzájemný respekt.
14
Zaměření na zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti metodická podpora škol v podobě vzdělávacího auditu s analýzou silných a slabých stránek konkrétní školy, vyhledávání a identifikace úspěšných škol a příkladů dobré praxe a jejich aktivní využívání, zefektivňování výkonu inspekční činnosti (organizace, taktika, nástroje inspekční činnosti, využitelnost výstupů) včetně nastavení a realizace pevného šestiletého inspekčního cyklu, propojení externího a vlastního hodnocení školy (sdílení nástrojů), příprava nástrojů, které umožní zohlednit socioekonomické zázemí jednotlivých žáků i celých škol při hodnocení kvality i výsledků vzdělávání, využívání dat získaných z mezinárodních šetření a jejich propojování s vlastní inspekční činností.
15
Česká školní inspekce Fráni Šrámka 37 150 21 Praha 5 www.csicr.cz Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor tel. +420 251 023 106 e-mail: tomas.zatloukal@csicr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.