Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpán Kolář
1
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně - jsou navzájem spojeny a působí na sebe jako celek - v průběhu života se mění a vyvíjejí
2
Psychické jevy - členění 1.Psychické procesy – jsou částí lidské činnosti s krátkodobým trváním 2.Psychické stavy – jde o psychické prožívání jedince po určitou dobu (trvají déle) 3.Psychické vlastnosti – relativně trvalé charakteristiky, kterými se jedinec vyznačuje a které ovlivňují jeho chování, prožívání a myšlení 4.Dílčí psychické předpoklady – předpoklady k činnostem
3
Psychické procesy část lidské činnosti mají relativně krátký charakter Člení se na: Poznávací – slouží k získávaní znalostí o věcech kolem sebe (představa, vnímání, fantazie, myšlení, řeč, paměť) Emocionální – poznávací skutečnosti (emoce, city, motivace) Volní – rozhodování, je to psychická činnost, která nám umožňuje uskutečnit to, oč usilujeme, po čem toužíme (vůle). Všechny procesy spolu souvisí – na základě poznání vzniká cit a ten ovlivní naše rozhodování
4
Psychický proces, prostřednictvím něhož poznáváme to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány 3 fáze – recepce, percepce, apercepce Výsledkem je počitek (obraz některého znaku, je součástí vjemu) a vjem (obraz objektu jako celku) Založeno na 3 procesech – odlišování objektů, určování vzdálenosti, určování pohybu Může být zkreslené (iluze, halucinace, smyslové klamy) Druhy - zrakové, čichové, chuťové, sluchové, hmatové, pohybové, vnímání doteku Vnímání
5
Např. hmatové vnímání – Braillovo písmo (pro nevidové či slabozraké) Poruchy (zkreslení) vnímání: Smyslové klamy Synestezie – spojení vjemů z různých smyslů Iluze – zkreslený vjem na základě reálného podnětu Halucinace – vjemy bez skutečného podnětu Vnímání
6
Obraz, který vzniká díky počitku a vjemu Schopnost, vybavit si podnět, který v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány. Zakládá se na minulém vnímání, je méně přesná a zřetelná než bezprostřední vjem Vybavují se na základě asociací (jedná představa vyvolá další): Zákon dotyku a času – spojování představ z jednoho místa Zákon podobnosti a kontrastu – spojování podobných představ Zákon novosti – novější se vybavuje snáze Představa
7
Členění podle kritérií: Smyslové orgány– zrakové, sluchové, hmatové, čichové,.. Obsah – konkrétní, abstraktní Podnět – paměťové (vzpomínkové – tzv. vzpomínky), fantazijní Představa
8
Psychický proces, při kterém se vytváří relativně nové představy. Základem je zkušenost, vjem a paměťové představy, které jsou pozměněné a zkombinované do celků, které se ve skutečnosti nevyskytují Pomáhá člověku vytvořit něco nového Členění podle hledisek: Způsob vytváření – rekonstrukční fantazie (v geografii, geometrii), tvůrčí fantazie (v umění) Způsob vybavování – záměrná fantazie, bezděčná fantazie (snění) Fantazie (obrazotvornost)
9
Každé poznání začíná vnímáním VjemPředstavaFantazie Minulost Přítomnost Budoucnost
10
Proces řešení problémů; proces, který zachází s vjemy a představami. Dochází při něm ke zpracování a využití informací. Zprostředkované všeobecné poznání předmětů a jevů na základě pochopení jejich vzájemných zákonitých souvislostí Je funkcí mozku Formy myšlení: Pojem – základní forma, obraz obecných vlastností jevů Soud – vyjadřuje vztah mezi jevy, předměty; pochopení vztahu mezi 2. pojmy Úsudek – sděluje vztah mezi dvěma a více soudy Myšlení
11
Druhy myšlení: Dle vývoje Motorické myšlení – počáteční forma myšlení Imaginativní myšlení – pracuje s názornými představami Propoziční myšlení – pracuje slovy, větami, pojmy (abstrakce) Dle složitosti a abstraktnosti Konkrétní názorové myšlení Abstraktně teoretické myšlení Dle směru řešení problému Konvergentní (sbíhavé) – směřuje k jednomu cíli Divergentní (rozbíhavé) – hledá několik souběžných řešení Myšlení
12
Myšlenkové operace Analýza – myšlenkové rozložení celku na části Syntéza – sloučení jednotlivých prvků do celku Abstrakce – vyčlenění podstatných a nepodstatných vlastností Konkretizace – uplatnění vlastností na obdobné jevy Indukce – proces od konkrétního k obecnému Dedukce – proces od obecného ke konkrétnímu Zobecňování – nalezení principu se společnými vlastnostmi Srovnávání, uspořádání, třídění – klasifikace pojmů do různých tříd Poruchy myšlení – bludy, zpomalené nebo zrychlené myšlení Myšlení
13
Nástroj myšlení Forma dorozumívání (prostředkem je jazyk) Umožňuje komunikaci mezi lidmi Vyjadřuje myšlenky Má 2 složky: a.Receptivní – porozumění b.Expresivní – vyjadřování Druhy řeči: a.Vnitřní b.Vnější – mluvená, psaná Řeč
14
Plní 3 funkce: a.Označovací, zobrazovací b.Výrazovou – vyjadřuje vnitřní stavy člověka c.Vybízející – na někoho působíme Poruchy řeči: Afázie – částečná nebo úplná ztráta schopnosti rozumět řeči Mutismus – člověk umí mluvit, ale nechce Koktavost – porucha plynulosti řeči Dyslalie – porucha artikulace Řeč
15
Psychický proces odrazu minulé zkušenosti v našem vědomí Spočívá v zapamatování, uchování a vybavení toho, co jsme před tím vnímali nebo prožívali Fáze paměti: 1.Zapamatování – zpracování informací do podoby, ve které je uložena v dlouhodobé paměti (tzv. vštěpování do vědomé) 2.Uchování v paměti – neuchovává se vše, dochází k zapamatování 3.Vybavování – uvědomujeme si zapamatované zážitky Druhy paměti (podle způsobu ukládání informací): 1.Mechanická – učíme se zpaměti 2.Logická - pochopení souvislostí Paměť
16
Podmínky zapamatování: 1.Vytyčení úlohy 2.Zapojit představivost 3.Neučit se doslova 4.Motivovat se 5.Časové rozložení 6.Logické zapamatování je účinnější než mechanické 7.Nejvíce se zapomíná ihned po naučení Paměť
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.