Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Hrušková
1
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 18. ročník konference „Regenerace bytového fondu“ Ostrava, výstaviště Černá Louka 25. 2. 2016 Politika bydlení 2015 až 2020 splněné úkoly, aktivity roku 2016, dlouhodobé vize
2
Schválení zákona č. 104/2015 Sb. kterým se mění zákon č. 67/2013 Sb. (Zákon o službách – mj. zmocnění MMR pro vydání „rozúčtovací“ vyhlášky); Schválení vyhlášky č. 269/2015 Sb. („rozúčtovací“ vyhláška); Schválení NV č. 308/2015 Sb. („drobné opravy v bytech“); Schválení návrhu nové programové dokumentace Programu podpora bydlení 2016+, včetně úpravy starých, zavedení nových dotačních nástrojů, jako např. KoDuS a bytové domy bez bariér, rozšíření dotačního titulu regenerace sídlišť i na sídliště nepanelová; Úspěšné obhájení aktivit MMR v oblasti nástrojů bytové politiky v rámci kontrol NKÚ (národní dotační tituly, finanční nástroje SFRB, související aktivity IOP); Včasné vyhlášení dotačních titulů v kontextu Programu podpora bydlení 2016; Vyhlášení výzvy v rámci IROP pro specifický cíl 2.1. – BD mimo Prahu, vědomé energetické úspory, dotace; P OLITIKA BYDLENÍ – HLAVNÍ ÚSPĚCHY ROKU 2015
3
Vydání Metodického pokynu k „rozúčtovací“ vyhlášce (ukončeno a zveřejněno v lednu 2016) Zpracování materiálu pro jednání vlády ČR „Zprávy o plnění úkolů z Koncepce bydlení ČR do roku 2020“ (ukončeno VPŘ); Projednání a schválení vládou návrhů NV o poskytování úvěrů pro mladé do 36 let pečující o dítě do 6 let a návrhu NV o poskytování úvěrů na výstavbu nájemních bytů pro mladě do 30 let a pro seniory 65+ (schváleno dne 24. 2. 2016); Zahájení II. etapy prací na revizi Koncepce bydlení ČR do roku 2020 (usnesení vlády 330/2015) – I. etapa ukončena (aktualizace socio-ekonomických ukazatelů, vyhodnocení hlavních nedostatků a přínosů a existujících opaření pro plnění původní Koncepce s ohledem na dostupnost, stabilitu a kvalitu ve změněných ekonomických a legislativních podmínkách po roce 2011): přesnější zacílení na problematiku dostupnosti bydlení mladých domácností a seniorů, kvalita nikoliv pouze kvantita, odstraňování bariér, zhodnocení možných dopadů implementace Směrnice EU II/2011 od roku 2018 do oblasti běžné bytové výstavby a návrhy řešení, návrhy nových způsobů financování bydlení (pořízení, zajištění, údržba) formou doposud nevyužívaných nástrojů – bytová sociální družstva, co-housing „zdola“, realitní zprostředkovatelské agentury, dopracování Konceptu dostupného bydlení, P OLITIKA BYDLENÍ – AKTIVITY 1. POLOVINY ROKU 2016
4
v rámci zásadního cíle Koncepce bydlení důraz na Stabilitu – stabilitu právního prostředí. Zapracování úkolu navržení potřebných změn nového Občanského zákoníku v oblastech, které jsou kompetenčně v působnosti MMR, totéž pak u Zákona o obchodních korporacích (družstva), zvážení možnosti využití netradičních nebankovních systémů, šance pro SFRB, odlišení od bankovního sektoru; Ukončení vyhodnocování žádostí o dotace u národních programů v oblasti podpory bydlení (3. 3. 2016 je 1. jednání hodnotitelské komise), zrychlení zpětné vazby směrem ke kladným žadatelům; V případě realizace záměru částečného zapojení SFRB do struktury IROP 2.1. (pověření, kontrola plnění podmínek, včetně hodnocení a výpočtu míry překompenzace SGEI apod.) zpracování případného návrhu změny zákona o SFRB; Prostřednictvím TA ČR zadání projektu „Metodika tvorby map nájemného“ pro účely „sociálního bydlení“ (předjednáno s ORP). P OLITIKA BYDLENÍ – AKTIVITY 1. POLOVINY ROKU 2016
5
Realizace úkolů pro rok 2016 z revidované Koncepce bydlení ČR do roku 2020: záměrem je především předložení návrhu změny dílčích ustanovení Občanského zákoníku (dodatečné zařazení do PLP na základě úkolu z revidované Koncepce schválené vládou – dohoda s OLP) – cíl Stabilita. V souvislosti s předpokladem schválení návrhu změny rozpočtových pravidel zahájení činnosti na tzv. vyvazování z podmínek udržitelnosti (vázací doba) u nájemních bytů financovaných MMR v letech 1999 – 2000 (cca 1 600 akcí – cca 30 000 bytů); Vydání publikace „Vybrané údaje o bydlení za rok 2015“ (určeno odborné veřejnosti), včetně zúžené orientační brožurky. Uspořádání série seminářů zacílených na problematiku služeb, rozúčtování tepla a teplé vody, provádění a hrazení drobných oprav v bytech apod. (mj. povinná účast zástupců NNO financovaných ze zdrojů MMR); Před vyhlášením národních dotačních titulů v oblasti bydlení na rok 2017 jejich revize z pohledu odstranění umělých limitujících prvků omezujících realizaci aktivit žadatelů; Zahájení činnosti poradního orgánu ministryně pro místní rozvoj pro oblast bytového práva (platforma pro řešení otázek teorie a praxe). P OLITIKA BYDLENÍ – AKTIVITY 2. POLOVINY ROKU 2016
6
Pokračování trendu naplňování hlavních cílů bytové politiky, tedy přispívat k vytvoření právního a institucionálního systému provázaného dostupného bydlení, kvalitního bydlení, to vše ve stabilním prostředí; V souladu s kompetenčním zákonem zvýšení důrazu na roli MMR jako koordinátora všech záměrů (včetně zákona o sociálním bydlení) v této oblasti (především tedy u oblasti investic a práva); Pokračovat ve snaze o vyšší zapojení SFRB do aktivit v oblasti bydlení, částečné využití provázaného systému finančních nástrojů SFRB a dotačních nástrojů MMR (oblast nájemního bydlení); Pokračovat v trendu maximální a rychlé informovanosti veřejnosti; Dodržování zásady, že „princip a cíl bytové politiky spočívá pouze ve vytváření právního, institucionálního a fiskálního prostředí pro aktivity všech aktérů na trhu s byty, nepřipustit vznik uměle vytvořených negativních externalit, nepřekážet ekonomickému fungování trhu s byty a formou intervencí reagovat pouze tam, kde to je nezbytně nutné nebo lze očekávat, že bude“. P OLITIKA BYDLENÍ – VIZE, ZACÍLENÍ
7
Děkuji za pozornost RNDr. Jiří Klíma, ředitel OPB-84
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.