Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdenka Kubíčková
1
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS
2
Agenturní zaměstnávání a ČMKOS Pozice ČMKOS: Agenturní zaměstnávání nesmí být zneužíváno jako nástroj prekarizace práce a sociálního dumpingu
3
Čtyři pilíře „dobré práce“ podle MOP Pracovní standardy a práva Tvorba pracovních míst Sociální ochrana Sociální dialog
4
Neplnohodnotná (prekérní) práce Charakteristické rysy „prekérní“ práce: malá nebo žádná jistota pracovního místa nízký nebo nejistý příjem žádná nebo nízká sociální ochrana (tj. nárok na penzi, zdravotní pojištění, podpory v nezaměstnanosti) žádná nebo nízká ochrana proti propouštění žádné rekvalifikační kursy malé nebo žádné zajištění bezpečnosti práce na pracovišti žádná odborová reprezentace
5
Pozice EOK Kvalitní zaměstnanost: tvorbu pracovních míst, která umožňuje plné začlenění do společnosti prostřednictvím důstojné mzdy, dobrých pracovních podmínek, respektu k pracovnímu právu a kolektivním smlouvám; praxe na pracovištích, která napomáhá vytvářet rovnováhu pracovního a soukromého života; Spravedlivé trhy práce: důležitost kolektivního vyjednávání k dosažení rovnováhy mezd a pracovních podmínek; přiměřená opatření proti pracující chudobě, polarizaci trhů práce v závislosti na pohlaví, vzdělání a příjmech; Dynamické trhy práce umožňující zaměstnancům přizpůsobit se fluktuaci poptávky úpravou pracovní doby v dohodě sociálních partnerů a funkční flexibilitu. Celoživotní vzdělávání. Podpora vzdělávání a odborné přípravy a výsledků vzdělávání, které spojují potřeby zaměstnanců i zaměstnavatelů. Mobilita a migrace. Začleňující trhy práce se zaměřují na lidi, kteří jsou již déle bez zaměstnání, a ty, kterým nezaměstnanost hrozí, a poskytuje rámec pro jejich rozvoj. Zaměření na zařízení pro peči o děti a podpora péče o staré umožňují integraci více zranitelných skupin.
6
Šetření SANEP: Základní údaje Kraje Praha, Plzeňský, Moravskoslezský, Jihomoravský Počet respondentů 15463 z 220000, tj. cca 7% z potenciálního vzorku Gender Muži 85%, ženy 15% Věk 70% 30-60 let Příjem 50% 20-50 tis. Kč 40% více než 50 tis. Kč
7
Rozsah AZ Často 30% - Praha a JMK 40% - SMK a ZČK
8
Důvod využívání AZ Operativnost – 25% Nízké náklady- 15-25% Snadná výpověď- 10-20% Kombinace důvodů – 30%
9
Kmenoví versus agenturní zaměstnanci Explicitně „je to stejné“ 5-15%
10
Výskyt stížností Ano 60% ne 40% Praha ano 20% 80% ne
11
Počet využívaných agentur Většinou jedné 30% Dle potřeby 30%
12
Nelegální agentury Využití jejich služeb 5% (SMKS 16%) Setkali jsme se, ale nevyužíváme 20%
13
Angažovanost odborů 90-95% odborová organizace neexistuje
14
Přechod agenturních zaměstnanců do statutu kmenových zaměstnanců Ano v 5% (Praha a ZČK kolem 15%)
15
Platná legislativa Dostačující 25% Nedostačující 20% Nevím 20%
16
Závěry příliš časté využívání agenturního zaměstnávání jako stálé formy důvodem využití AZ je lepší manipulace se zaměstnanci ze strany zaměstnavatelů (přeložíme jako jejich nižší ochrana)
17
Závěry je obtížné zjistit, do jaké míry je respektován princip srovnatelných podmínek varující je poměrně častý výskyt zkušeností s nelegálními agenturami
18
Závěry angažovanost odborů v této oblasti je nízká z důvodu jejich absence v daných firmách nízký je také přechod agenturních zaměstnanců do stálého pracovního poměru u uživatele
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.