Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Opava, Kniha v 21. století, 16. – 18.2.2016 Zlata Houšková
2
Absolvent oborové školy? Absolvent oborové kvalifikace? Ten, kdo se cítí být knihovníkem (předurčení, zájem…)? Zaměstnanec knihovny? Zaměstnanec knihovny na odborném knihovnickém místě?
3
Podepsáním pracovní smlouvy Vystudováním oborové školy (a následnou praxí) Získáním certifikátu NSK („částečný“ knihovník) a praxí Setrváním 10 let na odborném místě v knihovně (nebo se radši stát něčím jiným…)
4
Co je NSK Principiální výhoda pro trh práce 23 knihovnických PK v NSK (nemusí být definitivní) 6 zveřejněných (připravovaná revize v r. 2016) 17 po všech připomínkových řízeních stvrzovatelů, MK ČR, NÚV… na MŠMT 2 Autorizované osoby Kurzy MZK akreditované MŠMT ČR
5
Kurikula oborových škol Profesní kvalifikace NSK Naše vlastní uvážení (oborově? konkrétní knihovna?) Je to možné? Odpovědi jsou velmi detailně v NSP, NSK a dalších materiálech (ale stejně to nestačí…) Příklady mnohokrát uváděné…
6
Odborné oborové znalosti, vědomosti ( systém, jeho prvky, vazby, cíle, principy, procesy…) Řemeslo od A do Z (x rešeršní strategie, tvorba a využívání databází…) Literatura, literární teorie, estetika Informační gramotnost (vysoká) Pedagogické, psychologické, lektorské kompetence Kompetence z oblasti handicapu, interkulturality… Druhý obor (specializované knihovny) Znalost regionu, lokality, komunity... ….
7
Obecné kompetence: Perfektní používání a využívání ICT včetně rychlé a trvalé akceptace nejnovějších změn a trendů Právní a ekonomické povědomí/minimum Excelentní jazyková způsobilost ( ČJ, AJ, další jazyk?)…
8
Měkké kompetence: kreativita, flexibilita, aktivita, komunikační schopnosti, schopnost kooperace a práce v týmu, orientace na klienta/uživatele, výkonnost, samostatnost, zvládání zátěže, schopnost plánovat a organizovat práci, orientace v informacích, připravenost na CŽU…
9
Samozřejmě zvládnout celou řadu manuálních a administrativních dovedností (od stěhování fondů a mobiliáře, přes pořadatelskou činnost, po statistiky, výkazy a zprávy všeho druhu atd.) V poslední době se přidávají požadavky na kompetence z oboru marketingu, propagace, PR, dramaturgie, produkce kulturních zařízení, pedagogiky volného času, tvorby a řízení projektů atd. atd. To vše pokud možno v co nejvyšší kvalitě a úrovni
10
Dobře si to rozmyslete! Knihovnictví je ušlechtilý koníček pro partnery dobře prosperujících podnikatelů/ podnikatelek nebo příslušníky velmi lukrativních zaměstnání V životě se málokdo dokáže obejít bez peněz; možná zjistíte, že rozdíl mezi minimální mzdou a vaším platem není pouhým okem patrný…
11
Knihovník může zvládnout leccos, ale nemůže být kvalifikovaný profesionál ve všem (knihovník, počítačník, dramaturg, pedagog, ekonom, právník, kreativec, produkční, projektový manažer, lektor, marketér, kulisák a stavěč, šatnářka…) Část práce tedy nutně nebude profesionálně odvedená Potenciální multifunkční génius asi půjde tam, kde ho jinak zaplatí (event. se po (krátkém) čase zhroutí (vyhoří, ztratí zájem…)) Neprofesionální práce a obraz/prestiž knihovny (př. ČD)
12
S respektování kulturně historických specifik i materiálních podmínek a na základě kvalifikovaných analýz si ujasnit a redefinovat, co vlastně konkrétní knihovna pro své (i potenciální) klienty a zřizovatele je/bude, jaké funkce plní/bude plnit v systému knihoven (!) a v místě; kam jde a jaké lidi pro to potřebuje jasná vize, koncepce a strategie knihovny (příklad z Polska) Pokud knihovna bude ještě vykonávat (nějaké) knihovnické činnosti/funkce, bude potřebovat kvalifikované (!) knihovníky
13
Reálně definovat relevantní pozice, reálně popsat pracovní místa a jejich vazby, stanovit kompetenční profily… Ujasnit si nutné změny ve struktuře zaměstnanců: Knihovníci v knihovně (kolik a k čemu) požadavky Neknihovníci v knihovně (kolik a k čemu) požadavky
14
Redefinovat v oboru kompetence a kvalifikaci knihovníků z hlediska praxe, se zřetelem k funkcím a rolím veřejných knihoven v blízké budoucnosti Porovnat ji s kurikuly oborových škol, NSP a NSK Třeba to všechno nebude tak zlé, jak se tvrdí
15
Reaguje na hlavní negativní trendy oboru (rychlé „stárnutí“ oboru, velká setrvačnost na pracovních místech, růst počtu pracovníků bez oborové kvalifikace na odborných místech, nepřehledná situace v oblasti CŽV) Principy schváleny ÚKR (2015) Shromažďují se připomínky Bude se dopracovávat (všechno bude možná jinak…?)
16
V knihovnách pracují především lidé s ne-knihovnickým vzděláním. Pro mnoho specializovaných knihoven i pro řadu pozic v knihovnách univerzálního typu je /m ůže být jiná oborová specializace výhodná; na druhou stranu na místě knihovníka musí pracovat lidé se znalostí profese a profesionálními kompetencemi. Cíl: Do 15 let dosáhnout plné kvalifikovanosti na odborných knihovnických místech (= všichni pracovníci na místech odborných knihovníků, kteří nemají odborné knihovnické vzdělání (s níž uvedenou výjimkou), si musí kvalifikaci povinně doplnit).
17
Toho lze dosáhnout několika cestami: studiem oborové školy, samostudiem či různými kurzy s prokázáním certifikátem NSK nebo delší než 10letou praxí na konkrétní pozici. Výběr způsobu bude záležitostí dohody konkrétního zaměstnance a zaměstnavatele. Pro zaměstnance na pozicích knihovníků ve správě fondů je tento princip nepovinný, a tudíž bude záležet na rozhodnutí konkrétní instituce (zaměstnavatele).
18
1) Připravit jednotný obsah kurzů pro středoškolské pozice (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: 2016 2) Připravit jednotný obsah kurzů pro pozice VOŠ a Bc. (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: 2017
19
3) Připravit jednotný obsah kurzů pro vysokoškolské pozice (Mgr.) (musí umožnit složení zkoušky ke každé příslušné typové pozici v NSP – viz požadavky dané jednotlivými profesními kvalifikacemi v NSK) Termín: 2018 4) Připravit potřebné e-learningové moduly studia (a následně nabídnout veřejnosti) Termín: 2016 – 2018
20
5) Zahájit pořádání face-to-face kurzů Termín: 2017 do doby splnění cíle 6) Doplnit požadavek rekvalifikace, resp. certifikované zkoušky NSK do NSP jako kvalifikační požadavek odborné komunity Termín: ihned po schválení Koncepce 7) Zavést povinné dvacetihodinové školení pro veškerý personál knihoven na úrovni THP Termín: 2016; zavedení ihned
21
V knihovnách pracují většinou lidé ve věku spíše starším (nad 40 let), kteří absolvovali školní docházku před delší dobou. Dlouhodobě pracují v jedné instituci na jednom (?) místě. Cíl: Dlouhodobě udržet, resp. obnovovat odbornou kvalifikaci na odborných knihovnických místech (= všichni pracovníci na místech odborných knihovníků si musí kvalifikaci povinně pravidelně inovovat).
22
1) Zpracovat systém inovačních kurzů pro jednotlivé specializace (?) /typové pozice (?) Termín: 2016 2) Zpracovat obsahy inovačních kurzů na léta 2017 – 2020 (a následně vždy na 3 – 4leté období) Termín: 2016
23
3) Zahájit inovační kurzy (povinné pro všechny pracovníky na odborných knihovnických pozicích) Frekvence kurzů: pro účastníky v pětiletých intervalech; pro pořadatele každoročně běhy pro všechny specializace Formy: face-to face nebo kombinované kurzy nebo e- learning Rozsah inovačních kurzů: délka bude dána např. specializací, konkrétními zásadními změnami v období (stanoveno viz kroky 1,2) apod. Termín: 2017 – trvale; „naběhnutí“ systému: 2017 – 2018
24
Vzrůstající nároky na knihovnické profese vedou k nutnosti rozšiřovat jejich záběr, často o kompetence z jiných oborů a také v oblasti ICT Cíl: Zajistit a garantovat kvalitu specializačního vzdělávání pro knihovnické profese, jeho úplnost, aktuálnost a začlenění do systému CŽV
25
1) Vytvořit a v intervalu 4 – 5 let pravidelně aktualizovat strukturu akreditovaných specializačních kurzů pro jednotlivé knihovnické pozice/ specializace Termín: 2016 2) Vytvořit systém garance kvality těchto kurzů (akreditace) Termín: 2017 3) Spustit akreditované kurzy v systému Termín: 2018 a dále Specializační kurzy jsou obecně nepovinné, mohou se však vyskytnout výjimky, kdy specializační kurz bude minimálně nutný; takovéto kurzy by určitě měly být substitucí inovačních kurzů
26
V knihovnách pracují především středoškoláci; na řadě míst je to dostačující kvalifikace, mnohde však je žádoucí její zvýšení. K dispozici v ČR je funkční vysokoškolské oborové studium v Praze (ÚISK FF UK), Brně (KISK FF MU) a Opavě ( PFSU) i s kombinovanými formami, kvalifikaci lze tedy zvyšovat školním vzděláváním. Cíl: Udržet kombinované formy vysokoškolského studia na bakalářské i magisterské úrovni na všech oborových vysokých školách a ovlivnit vysokoškolské oborové studijní programy tak, aby respektovaly požadavky praxe
27
1) Konstituovat společný koncepční orgán knihoven a oborových (vysokých?) škol řešící průnikové otázky, zejména změny forem studia a kurikulí s ohledem na praxi, oborové PGS a CŽV Termín: 2016 2) Iniciovat změny oborových kurikulí dle požadavků praxe Termín: průběžně 3) Iniciovat vznik kurzů CŽV, zejména specializačních, na oborových školách Termín: průběžně
28
Každý rok bude nutné provést vyhodnocení Koncepce a eventuální korekce či doplnění podle reálných možností a potřeb. V současné době není možno přesně predikovat, jak bude celý systém fungovat a jaké si např. vyžádá náklady či kdy která knihovna (knihovny) Koncepci akceptuje apod.
29
Jak se stát knihovníkem? viz výše (relativně (ne)jasná pravidla Jak být a zůstat knihovníkem Znát a umět Obnovovat Doplňovat Rozšiřovat Chtít (motivace – růst mezd státních zaměstnanců, benefity; co je benefitem?) Být ochoten k mobilitě (kraje bez vysokoškoláků, místa bez kvalifikovaných sil) Respektovat a vydržet
30
Zlata Houšková Tel.: 773-461-554 e-mail: zlata.houskova@gmail.comzlata.houskova@gmail.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.