Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLudvík Moravec
1
1 Příloha tréninkového manuálu PPT_Prezentace S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“. Projekt:
2
2 PPT 1.1_Cíle tréninku Rozpoznat trestný čin z nenávisti a jeho vlastnosti. Pochopit stupňující se dynamiku od předsudku ke zločinu z nenávisti. Prozkoumat dopady trestných činů z nenávisti na celou společnost. Dozvědět se praktické dovednosti pro účinnou reakci a prevenci. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
3
3 PPT 2.1_Definice stereotypů Domněnka o osobě nebo skupině lidí, která předpokládá, že všichni v této skupině sdílí určitou vlastnost. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
4
4 PPT 3.1_Co je to zločin z nenávisti? Dva prvky : zločin + zaujatá motivace = zločin z nenávisti S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
5
5 PPT 3.2_Zločin Základní trestný čin v trestním zákoníku. Například : Vražda Přepadení Loupež / Krádež Vandalismus Znesvěcení hrobů / náhrobků S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
6
6 PPT 3.3_Zaujatá motivace Klíčový prvek trestného činu. Zločin je spáchán na základě nějaké zaujaté motivace. Zaujatá motivace je důvodem výběru oběti. Zaujatost vyčleňuje trestné činy z nenávisti od jiných typů trestné činnosti. Zaujatost nemusí být jediným důvodem pro trestný čin: Existuje i mnohočetná zaujatá motivace : Např.: bohatství a rasismus. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
7
PPT 3.4_Cíl Lidé nebo majetek spojený se skupinou, která sdílí chráněné vlastnosti. 7 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
8
PPT 3.5_Asociace-Vnímání Důraz je kladen na zaujatou motivaci pachatele a ne na skutečnou příslušnost k určité skupině. Pachatel rovněž jedná proti těm, kteří podle něj k příslušné skupině patří: Mylně vykládaná identita není obranou. Trestné činy z nenávisti platí stejně pro menšiny i většinové skupiny. 8 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
9
9 PPT 3.6_Chráněné vlastnosti Základní zásada rovného zacházení. Neměnné nebo základní vlastnosti. Patrný sociální a politický kontext. "Rasa", etnický původ, barva pleti Národnost Náboženství Duševní / tělesná postižení Sexuální orientace Pohlaví S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
10
PPT 3.7_Předpojatost vs Nenávist Trestný čin z nenávisti nevyžaduje, aby pachatel cítil nenávist. Předpojatost znamená, že osoba trpí předsudky vůči osobě nebo skupině. Pachatel nemusí mít směrem k oběti žádné pocity. 10 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
11
11 PPT 3.8_Rozdíl mezi zločiny z nenávisti a souvisejícími pojmy Projevy nenávisti / podněcování k nenávisti Rozdíl oproti běžnému trestnému činu: Projevy NE VŽDY znamenají trestný čin, pokud nenaznačují zaujatost. Diskriminace Rozdíl oproti běžnému trestnému činu: Samotné projevy diskriminace (nepřijetí do zaměstnání, ukončení pracovního poměru, atd.) NEZNAMENAJÍ trestný čin, pokud nenaznačují zaujatost. Incident motivovaný nenávistí Možný rozdíl oproti běžnému trestnému činu: Incidenty, události nebo projevy nesnášenlivosti spáchané s motivem zaujatosti mohou nebo nemusí dosáhnout hranice trestného činu. Genocida Mimořádná situace : Jde o úmyslné jednání, jehož cílem je zničit, a to zcela nebo zčásti, národní, etnickou, rasovou nebo náboženskou skupinu. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
12
PPT 3.9_Význam typologie pachatelů Identifikovat a lokalizovat pachatele. Pochopit možné motivy zločinu. Posoudit riziko eskalace, včetně možného zranění nebo škody. Posoudit vnímání zranitelnosti oběti. Posoudit možnosti práce s komunitou oběti. 12 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
13
PPT 3.10_Typologie pachatelů #1 Organizované skupiny: Znamení a symboly. Pachatelé toužící po vzrušení: Skupiny teenagerů. Aby získali psychologické nebo sociální vzrušení. Aby byli přijati vrstevníky. Odvetní / reaktivní pachatelé: Jejich chování je reakcí na trestný čin spáchaný na někom, kdo je vnímán jako „jiný“ (jednotlivec nebo skupina sdílející chráněné vlastnosti). 13 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
14
Defenzivní pachatelé: Mají smysl pro právo týkající se jejich vlastních práv, výsad a způsobu života, který se ale nevztahuje na oběti. Pachatelé plnící misi: Psychotičtí a izolovaní od ostatních lidí. Vnímají skupiny obětí jako zlo, podlidi. 14 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“. PPT 3.11_Typologie pachatelů #2
15
15 PPT 4.1_Jak právně řešit zločiny z nenávisti? Zvláštní trestní předpisy které se zaměřují na trestné činy z nenávisti / zkreslené motivy: Hmotněprávní trestné činy. Mimořádné či upravené tresty: Úprava konkrétního trestu Všeobecná úprava trestů Čím se odlišují? Důkaz o motivu, nejen úmyslu. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
16
PPT 4.2_Modely Model nepřátelství: Pachatel spáchal trestný čin z důvodu nenávisti či nepřátelství vůči cílové skupině. Diskriminačně-selektivní model: Pachatel si vybírá oběť na základě její domnělé či skutečné chráněné vlastnosti. Existuje příčinná souvislost mezi jednáním pachatele a obětí trestné činnosti. 16 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
17
PPT 4.3_Smíšené motivy Právní předpisy mohou výslovně popisovat i smíšené motivy (např. vyžadující "zcela nebo částečně" zkreslenou motivaci). Právní předpis může být také omezující tvrzením, že zkreslená motivace musí být "podstatný faktor" při spáchání trestného činu. 17 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
18
PPT4.4_Asociace a vnímání Některé právní předpisy výslovně popisují asociace nebo domněnky pachatele. Další právní předpisy, které popisují trestné činy spáchané "z důvodu" nenávisti či zaujatosti proti určité skupině, jsou obecně více otevřené k možným výkladům, a umožňují tak širší aplikaci pojmů. 18 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
19
PPT 4.5_Mezinárodní právní rámec Všeobecná deklarace lidských práv (VDLP). Deklarace OSN o odstranění všech forem nesnášenlivosti a diskriminace na základě vyznání nebo víry. Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace (CERD). Rámcové rozhodnutí EU o potírání rasismu a xenofobie (2008). Rozhodnutí Rady ministrů OBSE č.9 / 09_ Boj proti zločinům z nenávisti (politický závazek). 19 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
20
PPT 4.6_Evropský soud pro lidská práva s judikaturou Povinnost vyšetřovat a soudit trestné činy se zkreslenou motivací: Případ Angelova a Illiev v. Bulharsko (2007) Případ Šečić v. Chorvatsko (2007) Mianović v. Srbsko (2010) 20 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
21
PPT 4.7_Práva obětí SMĚRNICE 2012/29 / EU EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (25.října 2012) stanovila minimální rozsah standardů pro práva, podporu a ochranu obětí trestné činnnosti. nahrazuje Rámcové Rozhodnutí Rady 2001/220/JHA 21 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
22
22 PPT 5.1_Důsledky Zločiny z nenávisti ohrožují stabilitu společnosti. Normalizace: tendence považovat projevy zaujatosti za normální součást každodenní interakce a společenských vztahů může vést k normalizaci nenávisti. Extrémní důsledky: zločiny z pomsty. Jednotlivé oběti: Druhotná viktimizace. Cílení na komunity. Vliv na společenskou stabilitu a bezpečnost. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
23
23 PPT 5.2_Bludný kruh nenávisti Pocit nebezpečí ze strany cílové komunity a jiných komunit Více předsudků, zaujatosti, nedůvěry Útoky na osoby nebo majetek S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
24
PPT 6.1_Definice ukazatelů zkreslení Objektivní skutečnosti, okolnosti, nebo znaky související s trestným činem, které stojí samostatně nebo v kombinaci s jinými skutečnostmi nebo okolnostmi, naznačují, že jednání pachatele bylo motivováno celkově nebo částečně nějakou formou předpojatosti. Existují-li takové ukazatele, incident by měl být zaznamenán jako možný zločin z nenávisti, a měla by být zahájena další šetření motivu pro tento trestný čin. 24 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
25
25 PPT 6.2_Ukazatele zkreslení Vnímání oběti / svědka. Komentáře, písemná prohlášení, gesta nebo graffiti; Etnické, náboženské či kulturní rozdíly mezi pachatelem a obětí. Předchozí trestná činnost s předpojatým motivem. Organizované skupiny nenávisti. Umístění a načasování. Násilí. Absence jiných motivů. Mnohočetné zkreslení. S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
26
PPT 8.1_Překážky vyšetřování Nedostatky v legislativě. Nedostatky v hlášení. Absence zájmu ze strany státních zástupců. Nedostatek priority. Nedostatek zdrojů. Absence školení pro policisty. Obavy z dopadů hlášení. Předsudky. 26 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
27
PPT 8.2_Překážky hlášení ze strany obětí #1 Přesvědčení, že se nic nestane. Nedůvěra nebo strach z policie. Strach z pomsty. Neznalost příslušných právních předpisů. Stud. Popírání. Strach z odhalení sexuální orientace. 27 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
28
Strach z odhalení jejich etnické, náboženské nebo politické příslušnosti. Strach z vězení a / nebo deportace. Zákony o zločinech z nenávisti nepokrývají určité formy diskriminace (např. sexuální orientace). Oběti mohou být od podání stížnosti odrazovány policií nebo jinými orgány. 28 PPT 8.3_Překážky hlášení ze strany obětí #2 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
29
PPT 8.2 CS_Spolupráce s ohroženými komunitami / zvyšování povědomí většiny OS oslovují komunity k vytvoření důvěry a pravidelné spolupráci. OS jsou v lepší pozici, aby včas odhalily varovné příznaky. OOS tvoří most mezi menšinovými komunitami, většinou, komunitními vůdci a policií. Networking řeší zločiny z nenávisti účinněji. OOS zvyšují povědomí většiny obyvatel o důsledcích zločinů z nenávisti na stabilitu společnosti. 29 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
30
PPT 8.4_Reakce policie Identifikace ukazatelů zkreslení a uvědomění si zvláštních dopadů trestných činů z nenávisti na oběť jsou dva klíčové prvky nutné k vypracování strategií pro vyšetřování trestných činů z nenávisti. To, co policisté dělají a říkají na místě činu v prvních několika minutách, může mít vliv na zlepšení stavu oběti, vnímání veřejnosti ohledně vládního závazku řešit zločiny z nenávisti, a celý výsledek vyšetřování. 30 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
31
PPT 8.5_Jak vyslýchat oběti, svědky a podezřelé Jednejte rychle, vysvětlujte a odkazujte se, naslouchejte, ověřujte fakta. Dělejte si poznámky. Překonejte jazykovou bariéru: použijte vaše kulturní znalosti. Získejte důležité údaje: např. co podezřelý řekl, včetně jakýchkoliv urážek nebo nadávek. V případě, že neexistují žádní svědci, vyslechněte sousedy nebo známé podezřelých. 31 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
32
PPT 9.1_Reakce obětí Strach a hrůza. Izolace. Popírání. Sebeobviňování. Úzkost, ztráta naděje a víry. Zlost, agresivita a násilné chování. Deprese. 32 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
33
SMĚRNICE EU 2012/29: “… Zacházet s oběťmi citlivě a profesionálně, bez jakékoliv diskriminace na základě rasy, barvy pleti, etnického nebo sociálního původu, genetických rysů, jazyku, náboženského vyznání nebo přesvědčení, politických názorů či jakýchkoli jiných názorů, příslušnosti k národnostní menšině, majetku, rodu, zdravotního postižení, věku, pohlaví, vyjádření pohlaví, pohlavní identity, sexuální orientace, pobytového statutu nebo zdraví”. 33 PPT 9.2_Práva obětí S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
34
PPT 9.1CS_Osvědčené postupy OS na podporu obětí Správné informace. Informovaný souhlas. Přístup zaměřený na oběť. Pomoc v nouzi. Lékařská / psychologická pomoc. Právní zastoupení. Amicus curiae u ESLP. Podpora komunity. Obhajoba za účelem odškodnění a sociálních služeb k vytvoření prostředí důvěry. 34 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
35
PPT 10.1_Spolupráce OS s policií Podpora ze strany policie může být motivována tím, že lze vidět, jak mohou donucovací orgány těžit ze spolupráce s OS při : Budování důvěry mezi policií a komunitami Zvýšení znalostí policie o kulturních faktorech. Zvýšení povědomí komunit o práci policie. Navázat spolupráci s policií někdy trvá déle a často začíná spoluprací s jedním citlivějším policistou/ policistkou. 35 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
36
PPT 11.1_ Využití získaných dat Identifikace trendů a přijetí opatření. Poskytnutí klíčových informací zákonodárcům pro rozvoj efektivní strategie odpovídající specifickým potřebám dané země. Pomoc vládě dostát svým právním závazkům. Poskytnutí včasného varování o nárůstu trestných činů z nenávisti zaměřených na určité skupiny. Zvýšení povědomí veřejnosti o tom, že se jedná o závažné trestné činy, proti kterým mohou být přijata účinná opatření. 36 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
37
PPT 11.1 CS_Metody pozorování Systematické a důsledné sledování poskytuje argumenty potřebné pro tlak na orgány, organizace mohou sledovat i občanské společnosti. Celkový výskyt trestných činů z nenávisti. Oficiální reakce na konkrétní případy pro posouzení účinnosti a přiměřenosti reakce ze strany orgánů. Některé nebo všechny aspekty konkrétního případu, včetně policejního vyšetřování, stíhání, poskytování služeb obětem a odrazu v tisku. 37 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
38
PPT 11.2CS_Zdroje sběru dat Publikované údaje, pro zajištění důvěryhodnosti je nezbytné zjistit zdroje citovaných informací. Rozhovory s oběťmi, jejich rodinami a komunitou: je třeba brát v úvahu některé zvláštní ohledy. Hromadné rozhovory s cílovou skupinou. Malá skupina, ve které jsou lidé požádáni o vyjádření názoru na konkrétní dotazy. Průzkumy (také ve formě internetových dotazníků). 38 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
39
PPT 11.3_Využití sebraných dat Informovat veřejnost, pomáhat při analýze, lobovat u vlád, aby přijaly opatření. Shromáždit užitečné informace týkající se konkrétních skupin v ohrožení. Vyzývat vlády ke zlepšení právních předpisů nebo postupů týkajících se reakce na trestnou činnost z nenávisti. Pomáhat vládám dostát svým právním závazkům. Získat údaje, které mohou být použity v právních úkonech ve prospěch obětí trestných činů z nenávisti. 39 S finanční podporou Evropské unie v rámci programu „Základní práva a občanství“.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.