Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOtakar Čermák
1
Benchmarking knihoven Meranie výkonov a benchmarking v knižniciach Bratislava 23.9.2008 Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz
2
Hlavní témata Měření výkonu a činnosti veřejných knihoven v ČR Projekt „Benchmarking knihoven“ Kategorizace knihoven Indikátory pro srovnávání Databáze „Benchmarking knihoven“ Příklad srovnávání knihoven
3
Dvě metody pro měření výkonu knihoven Standard veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS) Benchmarking – vzájemné porovnávání mezi knihovnami Veřejné knihovny Regionální funkce (služby) krajských knihoven Podle předem určeného standardu Benchmarking
4
Standardy VKIS 2005 – Metodický pokyn Ministerstva kultury, který vymezuje standardy VKIS Kategorizace knihoven podle počtu obsluhované populace Standardizováno 5 parametrů podmínek pro činnost knihoven Stanovení hodnoty standardů pro jednotlivé kategorie knihoven Optimální hodnoty Obecné principy poskytování VKIS
5
Přehled standardů Všeobecné podmínky pro činnost knihoven: Dostupnost VKIS všem bez rozdílu Dostupnost VKIS pro menšiny Dostupnost webové stránky knihovny Docházková vzdálenost Respektování Manifestu veřejných knihoven
6
Porovnávací databáze www.nipos-mk.cz/vkis
7
Možnost filtrace výsledků podle krajů nebo za celou ČR
8
Výsledky jsou uspořádány do 8 velikostních kategorií knihoven
9
Cíle standardu VKIS Možnost srovnávání a kontroly dostupnosti a kvality VKIS – knihovny, obce, kraje, vláda Motivace knihoven a jejich zřizovatelů k zlepšení služeb Přidělování dotací na podporu knihoven Zlepšení dostupnosti a kvality VKIS
10
Projekt „Benchmarking knihoven“
11
Co je BENCHMARKING? = Metoda vzájemného srovnávání výkonu a činnosti knihoven Benchmarking
12
CO MY DĚLÁME? JAK TO MY DĚLÁME? JAK DOBŘE TO MY DĚLÁME? CO DĚLAJÍ JINÍ? JAK TO DĚLAJÍ JINÍ? JAK DOBŘE TO JINÍ DĚLAJÍ? PŘÍLEŽITOSTI A NÁMĚTY KE ZLEPŠOVÁNÍ SROVNEJTE A UČTE SE Co je BENCHMARKING? Převzato: A. Plášková: Benchmarking. VŠE
13
Základní údaje o projektu Zahájení projektu – 2005 – Národní knihovna ČR Kategorizace knihoven Výběr indikátorů pro vzájemné porovnávání Zpracování definic indikátorů Vytvoření databáze pro analýzu dat Metodika srovnávání výkonů knihoven Spolupracuje 90 knihoven – krajské, městské, obecní Vstup do projektu volný Elektronická konference, semináře, workshopy, metodická pomoc
14
Hlavní inspirace
15
Podmínky účasti v projektu Mít zájem a odvahu ke vzájemnému srovnávání Přihlásit se jako účastník projektu Poskytnout kvalitní a spolehlivá statistická data a další údaje o své činnosti Poskytnout souhlas pro práci s daty Spolupracovat s účastníky projektu při vzájemném poznávání Být připraven poskytnout účastníkům informace a know-how ze své vlastní činnosti
16
Kategorizace knihoven Počet obyvatel obce 1 – 500 501 - 1 000 1 001 - 3 000 3 001 - 5 000 5 001 - 10 000 10 001 - 20 000 20 001 - 40 000 Více než 40 001 Krajská knihovna Krajská knihovna s městskou funkcí Komu je benchmarking určen? Benchmarking je otevřen všem veřejným knihovnám Největší přínos může mít ve větších knihovnách Podmínka: schopnost poskytnout kompletní data pro srovnávání (zejména ekonomická)
17
Údaje nezbytné pro benchmarking Údaje ze statistického výkazu knihovny KULT Údaje o službách a fondech 15 Ekonomické údaje 12 Údaje neuváděné ve výkazu KULT - 3 Náklady na pořízení licencí na el. informační zdroje Počet dětí do 15 let v obci/městě Celkové výdaje města/obce v roce 200-- Dotazník k elektronickým službám Dotazník - komentář k údajům – specifika lokality – např. počet škol, spádovost oblasti, výše poplatků apod. Odpočet výkonů regionálních funkcí
18
3 bloky výkonových parametrů= 29 indikátorů Podmínky pro činnost knihovny 12 indikátorů Uživatelé, služby 8 indikátorů Financování, výdaje, efektivita 9 indikátorů
19
Podmínky pro činnost knihovny 1.Podíl financování knihovny na rozpočtu obce 2.Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel 3.% obnovy knižního fondu 4.Objem přírůstků na 1000 obyvatel 5.Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel 6.Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel 7.Počet studijních míst na 1000 obyvatel 8.Počet internetových stanic na 1000 obyvatel 9.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel 10.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů 11.Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků 12.Počet hodin pro veřejnost týdně
20
Uživatelé, služby 1.Registrovaní čtenáři - % z obsluhované populace 2.Registrovaní čtenáři do 15 let - % z obsluhované populace mládeže do 15 let 3.Počet návštěv na jednoho obyvatele 4.% návštěvníků internetu z celkového počtu návštěvníků 5.Počet výpůjček na registrovaného čtenáře 6.Obrat knihovního fondu 7.Kulturní akce na 1000 obyvatel 8.Vzdělávací akce (semináře, kurzy…) na 1000 obyvatel 9.Internetové služby: webová stránka, OPAC…
21
Jaké internetové služby poskytujete uživatelům? Dotazník Má knihovna webovou stránku?Ano - Ne Webová stránka Je webová stránka přístupná přes WAP?Ano - Ne Máte na webové stránce přístup do svého online katalogu?Ano - Ne Nabízíte uživatelům na webu vlastní specializované databáze?Ano - Ne Databáze, elektronické informační zdroje Nabízíte uživatelům licencované el. informační zdroje?Ano - Ne Kolik přes přístup pouze v knihovně? Uveďte počet:Kolik? Kolik přes přístup mimo knihovnu? Uveďte počet:Kolik? Nabízíte virtuální informační službu - Ptejte se knihovny?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli emailem?Ano - Ne Umožňujete komunikaci s uživateli pomocí SMS?Ano - NeInformace, Zasíláte uživatelům emailem aktuality o službách a aktivitách knihovny?Ano - Ne komunikace s uživatelem Umožňujete nahlížení do uživatelského konta?Ano - Ne Umožňujete uživatelům objednávání přes webové rozhraní?Ano - Ne Umožňujete uživatelům prolongace přes webové rozhraní?Ano - Ne
22
Financování, výdaje, efektivita 1.Celkové provozní náklady v přepočtu na jednoho obyvatele 2.Náklady na pořízení knihovního fondu v přepočtu na jednoho obyvatele 3.Náklady na nákup licencí na el. inf. zdroje v přepočtu na jednoho obyvatele 4.Náklady na pořízení knihovního fondu na výpůjčku 5.% čistých provozních nákladů z celkových provozních nákladů 6.% nákladů na pořízení knihovního fondu z celkových provozních nákladů z celkových provozních nákladů 7.% osobních nákladů z celkových provozních nákladů 8.% získaných dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz
23
Databáze „Benchmarking knihoven“
24
Zpracovatel a provozovatel: NIPOS Obsahuje data 90 knihoven – účastníků projektu Rok 2006, 2007 Umožňuje: Propočet výkonových indikátorů z vložených statistických dat Zjištění minimálních, průměrných a maximálních hodnot indikátorů pro jednotlivé kategorie knihoven Vzájemné porovnávání výkonových indikátorů vybraných knihoven Přístup do databáze: pouze pro účastníky projektu
25
Jak se provádí porovnávání? indikátor1. knihovna2. knihovnamin.průměrmax. Celostátní průměr 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyv. 6 7573 785 5 7179 876 4 679 2. % obnovy knižního fondu 3,14,72,23,54,8 3,8 3. Objem přírůstků na 1000 obyv. 208178117195312 174 4. Počet periodik na 1000 obyv. 18126 18 7 5. Počet internetových stanic na 1000 obyv. 0,651,540,411,061,74 0,63 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyv. 6740205084 35 7. Počet studijních míst na 1000 obyv. 4,16,42,54,810,1 2,7 8. Počet zaměstnanců na 1000 obyv. 0,870,450,410,580,87 0,41 9. Počet zaměstnanců na 1000 registrovaných čtenářů 2,92,51,83,24,6 3,3 10. Počet zaměstnanců na 1000 návštěvníků 0,180,140,130,230,37 0,27 11. Počet hodin pro veřejnost týdně 3634203145 27 12. % výdajů na knihovnu z celkových výdajů zřizovatele 1,391,060,741,082,16
26
Metoda známkování 54321 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel37855004 6222 7440 8658 9876 2. % obnovy knižního fondu2,22,7 3,3 3,8 4,3 4,8 3. Objem přírůstků na 1000 obyvatel117156 195 234 273 312 4. Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel68811 13 16 18 5. Počet internetových stanic na 1000 obyvatel0,410,68 0,94 1,21 1,47 1,74 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel2033 46 58 71 84 7. Počet studijních míst na 1000 obyvatel2,5445,6 7,1 8,6 10,1 8. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel0,780,870,690,780,590,690,50,590,410,5 Obrácené pořadí
27
Vzájemné porovnávání knihoven ŽLUTÁ knihovna ZELENÁ knihovna
28
Doplňující údaje o porovnávaných knihovnách Žlutá knihovnaZelená knihovna Počet obyvatel49 00045 000 Vykonává knihovna regionální funkce? Ano Provozuje knihovna hudební odd.? Ano Půjčuje knihovna zvukové dokumenty? Ano Počet poboček:32 Počet základních škol1311 Počet středních škol15 Počet jiných vzdělávacích zařízení 47 Počet vysokých škol11 Jiné9 Umístění knihovnyCentrum města Registrační poplatek120,- dospělí, 30,- děti dospělí 100,-; děti 50,-; studenti, senioři 70,-; ZTP zdarma;
29
Žlutá a zelená knihovna celá skupina (knihoven: 15) indikátor 1. knihovna 2. knihovnamin.průměrmax. Celostán í průměr (20) Podmínky pro činnost knihovny 1. Objem knihovního fondu na 1000 obyvatel2 655,31 2 547,65 1 973,63 3 087,64 5 860,26 2586 2. % obnovy knižního fondu6,84 3,85 2,24 4,92 7,07 5,7 3. Objem přírůstků na 1000 obyvatel181,69 97,99 89,84 140,80 211,34 125,83 4. Počet exemplářů docházejících periodik na 1000 obyvatel11,51 3,46 1,69 5,19 11,51 4,28 5. Počet internetových stanic na 1000 obyvatel0,38 0,35 0,13 0,35 0,93 0,32 6. Plocha knihovny pro uživatele v m2 na 1000 obyvatel35,51 19,75 11,08 29,72 98,21 25,08 7. Počet studijních míst na 1000 obyvatel3,33 1,66 1,13 1,62 3,33 1,36 8. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 obyvatel0,53 0,41 0,26 0,52 0,92 0,43 9. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 registrovaných čtenářů3,12 3,64 1,73 4,05 6,60 3,71 10. Počet zaměstnanců (úvazků) na 1000 návštěvníků0,16 0,21 0,16 0,26 0,47 0,27 11. Počet hodin pro veřejnost týdně38,00 40,00 36,00 46,30 61,00 43,11 12. % výdajů na knihovnu z celkových výdajů zřizovatele1,52 0,64 0,47 0,95 1,81
30
Průměr
32
Která knihovna je lepší? Žlutá knihovnaZelená knihovna Výborná6x3x Chvalitebná7x3x Dobrá9x2x Dostatečná4x6x Nedostatečná3x15x
33
SWOT analýza žluté a zelené knihovny
34
Silné stránky Knihovna má dobrý knihovní fond. Ve vztahu k počtu obyvatel je menší než průměr, ale je bohatě doplňován novou literaturou, a to jak knihami, tak zejména časopisy. Tomu odpovídá také nadprůměrné procento výdajů na nákup dokumentů. Fond dokumentů má silně nadprůměrný obrat. Knihovna vykazuje mírně nadprůměrné množství výpůjček na uživatele. Knihovna má mírně podprůměrné prostorové podmínky, nabízí přiměřené množství internetových, ale také velké množství studijních míst. Knihovna pořádá nadprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí. Knihovna je nadprůměrně navštěvována. Průměrná je návštěvnost internetu. Knihovna má průměrné množství mladých uživatelů do 15 let. S ohledem na počet pracovníků je produktivita práce spíše nadprůměrná. Knihovna má podprůměrný podíl osobních nákladů. Podíl výdajů knihovny na výdajích obce je nadprůměrný. Knihovna nemá výrazné silné stránky. Většina parametrů se pohybuje na úrovni průměrných a podprůměrných hodnot. Knihovna má podprůměrné čisté provozní náklady. Knihovna má nízký počet pracovních úvazků
35
Slabé stránky Rozsah provozní doby je podprůměrný, nevyhovuje standardu VKIS. Knihovna má z hlediska rozsahu podprůměrný knihovní fond, který je také zřejmě zastaralý. Procento jeho obnovy je nízké a podprůměrná je i nabídka časopisů. Podprůměrné je procento výdajů na nákup dokumentů i elektronických informačních zdrojů. Tomu také odpovídá mírně podprůměrné množství výpůjček i menší obrat knihovního fondu. Prostorové zajištění knihovny je výrazně podprůměrné. Počet internetových stanic a studijních míst je průměrný. Rozsah provozní doby je podprůměrný, nevyhovuje standardu VKIS. Knihovna pořádá silně podprůměrné množství kulturních a vzdělávacích akcí. Knihovna je podprůměrně navštěvována. Silně podprůměrné je využití internetu. Procento obsluhované populace dospělých i mládeže je podprůměrné. Knihovna není dobře financována. Výdaje na knihovní fond a čisté provozní náklady jsou podprůměrné, naopak vyšší je procento osobních výdajů.
36
Hrozby Osobní náklady jsou podprůměrné, může existovat riziko odlivu kvalitních pracovníků. Podprůměrný knihovní fond a nedostatečné prostorové zajištění může vést k dalšímu poklesu zájmu o služby knihovny. Riziko poklesu uživatelů (nízký podíl mládeže i dospělé populace). Knihovna vykazuje nadprůměrné procento osobních výdajů na celkových nákladech.
37
Knihovna by mohla usilovat o rozšíření provozní doby. Knihovna by měla usilovat o to, aby si zachovala větší počet uživatelů ve vyšších věkových kategoriích, existuje značný potenciál mladých uživatelů. Knihovna má mírně nadprůměrné internetové služby, ale je zde potenciál na jejich rozšíření. Bylo by užitečné zvýšit nabídku elektronických informačních zdrojů. Knihovna má potenciál ke snižování čistých provozních nákladů. Knihovna má potenciál k rozšíření příjmů z dotací a grantů a také ze svých vlastních příjmů. Zlepšit rozsah a obsah knihovního fondu – knihy, časopisy, elektronické informační zdroje. Zlepšit prostorové zajištění knihovny. Rozšířit počet kulturních a vzdělávacích akcí. Propagovat nabídku veřejného internetu. Knihovna má podprůměrné množství pracovníků a to jak k počtu obyvatel, tak i k registrovaným uživatelům i návštěvníkům. Knihovna má potenciál získat další příjmy z dotací a grantů. Podíl na financování obce je podprůměrné, existuje zde potenciál, že by obec mohla knihovnu lépe financovat. Příležitosti
38
Postup benchmarkingu Benchmarking nekončí definování indikátorů nebo pouhým měřením!!! V čem pomůže projekt? Co musíte udělat knihovna?
39
K čemu je benchmarking užitečný? Definuje nejlepší výkony Pružná metoda pro srovnávání – možnost zjistit silné a slabé stránky Dává včasné varování, pokud knihovna zaostává Podporuje tvořivé uvažování o vnitřních procesech Pomáhá rozvíjet spolupráci, navázání nových kontaktů Efektivní využití statistických dat V ČR používá: veřejná správa, sociální služby, CzechInvest - Český benchmarkingový index, srovnávání regionálních služeb knihoven
40
Jaká jsou omezení? Kvantitativní údaje nemají vždy odpovídající vypovídací schopnost Každá knihovna pracuje v jiném kontextu Knihovny plní různé funkce Nemusí se vždy podařit najít inspirativní partnery Napodobování postupů nemusí vždy přinést úspěch Sdílení strategických informací – může přinést problémy Pokud má být benchmarking užitečný, musíme ho my i celá knihovna vnímat jako něco užitečného
41
Plány do budoucna Zapojit co nejvíce knihoven Propracovat metody porovnávání Zahrnout nové indikátory Zjišťování spokojenosti uživatelů – společný dotazník Využít benchmarking při oceňování knihoven – Knihovna roku, Kamarádka knihovna….? Spolupráce se slovenskými knihovnami
42
Staňte se lepší knihovnou dříve, než vaše slabiny odhalí zřizovatel!
43
Benchmarking knihoven Meranie výkonov a benchmarking v knižniciach Bratislava 23.9.2008 Národní knihovna ČR vit.richter@nkp.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.