Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlžběta Benešová
1
Vypracoval: Marek Trefil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování: 5.4. 2016
3
Se stále narůstajícím objemem dopravy vzrůstá i význam vlivů dopravy na životní prostředí, a nejedná se pouze o hluk a emise.
4
Různé druhy dopravy se významně liší nároky na zábor plochy, a to jak na samotné komunikace, tak parkování vozidel a další prostranství. Rozdíly v potřebě prostoru jednotlivých druhů dopravy jsou poměrně zřejmé. Zdaleka nejnáročnější je automobilová doprava, jejíž nároky na území jsou zcela jasně vidět ve městech, kde automobily obsadily většinu ulic. Tím méně místa pak zbývá na veřejná prostranství – chodníky, parky, zeleň, ale i budovy. Velké silnice protínající města nebo ulice se silným provozem pak tvoří nepříjemné prostorové bariéry, jejichž překonání člověkem (chodcem nebo cyklistou) bývá nesnadné, zdržující a obtěžující. Prostorová rozpínavost automobilů je zřejmá i mimo města, kde rozsáhlou výstavbou nových silnic a dálnic dochází k devastaci krajiny, záboru plochy na úkor přírody, rozparcelování území a tvorbě překážek pro živočichy. Nároky železniční a veřejné dopravy jsou oproti individuální automobilové dopravě mnohonásobně menší.
5
Porovnání nároku na prostor jednotlivých druhů dopravy při stejné délce cest a při stejném počtu přepravovaných osob na 1 km:
6
Dopravní prostředky potřebují pro svůj pohon energii. Kromě cyklistické dopravy pochází tato energie v naprosté většině z neobnovitelných zdrojů. V městské a meziměstské dopravě se spotřebovává necelá třetina veškeré energie. Vliv způsobu života na energetickou náročnost dopravy dokládá údaj, že se ve Spojených státech amerických spotřebovává 4x více energie na dopravu než v obdobně hospodářsky vyspělém, avšak hromadnou dopravu více využívajícím Švédsku, přestože se tato země vyznačuje nízkou hustotou osídlení a značnými vzdálenostmi mezi obcemi. Ze statistik týkajících se nákladní dopravy v České republice vyplývá, že přeprava stejného množství nákladu po železnici spotřebuje téměř čtyřikrát méně energie než po silnici.
7
Porovnání nároku na spotřebu energie jednotlivých druhů dopravy při stejné délce cest a při stejném počtu přepravovaných osob na 1 km:
8
Ač je letecká doprava médii prezentovaná jako jeden z hlavních sektorů přispívajících ke globálnímu oteplování, statistická fakta hovoří jinak Následující data vycházejí ze zprávy IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu) a IATA ( Mezinárodní sdružení leteckých dopravců): příspěvek letecké dopravy ke změně klimatu je malý v současnosti se podílí 2% na světových emisích CO 2 (očekává se růst na 3% do roku 2050) celkový dopad na klimatickou změnu (zahrnující radiační působení- radiative forcing a další skleníkové plyny) je 3%; do roku 2050 se očekává růst na 5% podíl let.dopravy na celkových emisích CO 2 z dopravního sektoru je 12%, tento podíl ovšem roste průměrná spotřeba paliva u nových letounů je 3,5 litru na cestujícího na 100km; díky novým technologiím se spotřeba letounů neustále snižuje
9
Doprava (téměř) na celém světě je z největší části založena na ropě. Díky zvýšenému zájmu o automobily v Indii a Číně (ale i dalších částech planety) se očekává výrazný růst spotřeby ropy a tedy i nárůst cen. Ropný vrchol se podle mnohých teorií již odehrál v roce 2006 a následky z nárůstu cen ropy bez připravených alternativních zdrojů by mohly být katastrofální. Stoupající cena ropy umožňuje, aby se alternativní způsoby dopravy staly ekonomicky životaschopné. Změny v dopravě jsou nutné také ke zmírnění klimatických globálních změn, snižování městského hluku a znečištění. Otázka dopravy je pro každou moderní ekonomiku klíčová, neboť uspokojování potřeb obyvatelstva je zásadní pro ekonomický růst a prosperitu.
10
Malá benzínová vozidla Hybridní automobily Elektromobily Automobily na vodík Automobily na etanol
11
D ě kuji za pozornost !
12
Obrázky: http://www.hybrid.cz/obrazky/auta/osobni-auta-vyfuk- emise.jpg http://www.hybrid.cz/obrazky/auta/osobni-auta-vyfuk- emise.jpg http://erikholm.free.fr/images-presse/grand-pollution- voiture.jpg http://erikholm.free.fr/images-presse/grand-pollution- voiture.jpg http://static3.depositphotos.com/1009919/261/v/950/depos itphotos_2619418-Car-Pollution.jpg http://static3.depositphotos.com/1009919/261/v/950/depos itphotos_2619418-Car-Pollution.jpg http://i.idnes.cz/09/081/gal/KUZ2cddb3_jed1[2].jpg http://i.idnes.cz/09/081/gal/KUZ2cddb3_jed1[2].jpg http://www.hybrid.cz/i/auto/07-2013-4-BMW-i3-elektricke- auto-elektromobil.jpg http://www.hybrid.cz/i/auto/07-2013-4-BMW-i3-elektricke- auto-elektromobil.jpg http://www.hybrid-auto.cz/wp- content/uploads/2010/01/jetta-hybrid.jpg http://www.hybrid-auto.cz/wp- content/uploads/2010/01/jetta-hybrid.jpg http://hluk.eps.cz/hluk/doprava-a-zivotni-prostredi/ http://hluk.eps.cz/hluk/doprava-a-zivotni-prostredi/
13
Text: http://www.enviwiki.cz/wiki/Dopad_lete ck%C3%A9_dopravy_na_%C5%BEivotn %C3%AD_prost%C5%99ed%C3%AD http://www.enviwiki.cz/wiki/Dopad_lete ck%C3%A9_dopravy_na_%C5%BEivotn %C3%AD_prost%C5%99ed%C3%AD http://hluk.eps.cz/hluk/doprava-a- zivotni-prostredi/ http://hluk.eps.cz/hluk/doprava-a- zivotni-prostredi/ http://elektromobil.vseznamu.cz/alternat ivy-ekologicke-silnini-dopravy http://elektromobil.vseznamu.cz/alternat ivy-ekologicke-silnini-dopravy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.