VÝROBA PNEUMATIK Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888
Suroviny pro výrobu. K hlavním surovinám, patří přírodní guma, syntetická guma, mour a olej. Podíl gumových směsí na celkové hmotnosti pneumatiky činí více než 80%. U asi poloviny použitého gumového podílu se jedná o přírodní kaučuk, který je získáván z kaučukovníku. Kaučukovník se pěstuje v tropech, kupříkladu v Malajsii a Indonésii. Zhruba třetina gumové směsi jsou plnidla jako mour, který dává pneumatice její černou barvu. Dalším důležitým plnidlem je olej, který slouží ve směsi jako změkčovadlo. Kromě toho se pro výrobu gumové směsi používají vytvrzovací přísady případně vulkanizační látky a četné pomocné chemikálie a ochranné látky.
Gumová směs Během fáze směšování se míchají suroviny a zahřívají se na teplotu cca 120 °C. Složení gumových směsí je různé, jak v rozličných částí pneumatiky, tak je odlišné i s ohledem na účel použití a model pneumatiky. Gumová směs pro letní pneumatiku se liší od gumové směsi pro zimní pneumatiku. Gumová směs pro pneumatiku na jízdní kolo vykazuje málo společných vlastností s gumovou směsí typickou pro výrobu pneumatik pro lesní stroje.
Výroba komponentů Směsi se používají pro pogumování komponent, jako jsou například kabely, textil a ocelové pásky. Pro výrobu jedné pneumatiky se vyrábí 10 – 30 komponent. Velká část komponent jsou zpevňovací části rozličného druhu.
Konstrukce Výrobci pneumatik vyrobí z jednotlivých komponent na stroji na výrobu pneumatik polotovar. Poté co jsou umístěny komponenty na bubnu s pásky stroje na výrobu pneumatik a kostra pneumatiky je umístěna na přírubách stroje pro natahování, přemisťuje transportní kruh stroje celek tvořený běhounem a pásy na kostru pneumatiky. Poté je do kostry pneumatiky zaváděn vzduch pod tlakem a tlakem se kostra vyboulí a je obemknuta pásovým celkem. Tak vznikne polPolotovar pneumatiky:
Vulkanizace-vytvrzení Vytvrzovací lis dodá pneumatikám jejich konečný tvar a vzorek běhounu. Tvarování a vulkanizace pneumatiky probíhá uvnitř horké formy. Forma nese podobu budoucího dezénu, logo výrobce na bočnicích a další povinné značení. Vulkanizace probíhá při teplotách nad 300 stupňů, po dobu 12 až 25 minut, podle rozměru pneumatiky.
Přezkoušení Každá pneumatika pro osobní vozidlo je překontrolována, jak vizuálně, tak strojově. Při vizuální kontrole je dbáno především na možné závady na vnějším povrchu pneumatiky. Při strojové kontrole je kontrolován tvar pneumatiky, radiální házení pneumatiky a boční výkyv. Jestliže pneumatika vykazuje byť sebemenší závady, je ihned vyřazena.
Literatura, zdroje informací Vše dostupné online 17.5.2011 http://www.pneumatiky.estranky.sk/ http://www.nokiantyres.cz/Produktionsprozess_copy http://www.goodyear.eu/cz_cs/tire-advice/tire-information/make-a- tire.jsp http://www.pneu-pneumatiky.net/images/big/13.jpg http://www.svet-pneu.eu/pneumatiky-infinity/ http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=98884 http://www.ped.muni.cz/wphy/fyzvla/FMkomplet3.htm http://www.lesni- technika.cz/Products/PNEU/pneu_nokian_traktors.html http://zsmorava.adam.cz/foto/dreviny/ipage00017.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Koeh-071.jpg http://f1sport.autorevue.cz/pirelli-dokoncil-druhe-testy-pneumatik- pro-sezonu-2011-17849