Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy
Vznik půdy Zvětrávání matečné horniny
Půdní horizont Vrstva půdy, která má specifické horizontální umístění a určité fyzikální a chemické vlastnosti Dohromady všechny horizonty tvoří půdní profil
Získávání půdního profilu
Naše půdní profily 1. Půdní vzorek - v areálu naší školy 2. Půdní vzorek - v parku
1.Půdní vzorek - Za školou
2.Půdní vzorek - V parku
Půdní znaky 5) Přítomnost kořenů 6) Přítomnost uhličitanů 7) pH faktor 1) Půdní struktura 2) Konzistence 3) Barva 4) Zrnitost
Půdní struktura Ovlivňuje množství volného prostoru v půdě, kterým mohou prostupovat kořeny nebo který může obsahovat vzduch a vodu.
Půdní struktura - Vzorky půd 1) Zrnitá půda Hrudkovitá půda 2)
Konzistence Určuje pevnost nebo drolivost jednotlivých hrudek a to, jak dobře hrudky drží pohromadě.
Konzistence Tuhá a drobivá
Barva půdy (ostrov Mauricius) => Je závislá na přítomnosti organického materiálu a na druhu minerálů, který půda obsahuje. Eroze vulkanického popelu (ostrov Mauricius) =>
Určení barev
Zrnitost Je určena obsahem písčitých, prachových a jílovitých částic v půdě. Na základě zrnitosti rozlišujeme půdní druhy
Vytvarovaní hadi
Přítomnost kořenů Závisí na složení, teplotě, vlhkosti a mocnosti jednotlivých horizontů
Přítomnost uhličitanů Zjišťuje se pomocí octa. Jsou-li v půdě přítomny uhličitany => půda šumí Ocet + uhličitany = oxid uhličitý Čím větší je reakce, tím větší je obsah uhličitanů v půdě
Přítomnost uhličitanů
pH faktor Ideální hodnota pH půdy se pohybuje kolem 6,5 - 7 Vyšší pH způsobuje špatnou absorpci živin Nižší pH způsobuje vymývání živin Zvýšení pH - přidáním vápna, nebo hašeného vápna
Kyselomilné rostliny
Vápnomilné rostliny
Měření pH faktoru
Naměřené hodnoty pH - PARK horizont hloubka/cm měření pH půdy reakce pH půdy průměr 1 5,62 slabě kyselá 0 – 18 2 5,5 kyselá 5,61 3 5,7 5,51 18 – 29 5,4 5,47 5,3 29 -38 5,37 4 5 38- 62 5,2 5,13 62 - 84 5,1 5,23
Naměřené hodnoty pH - AREÁL horizont hloubka/cm měření pH půdy reakce pH půdy průměr 1 6,52 neutrální 34 2 6,48 slabě kyselá 6,47 3 6,41 6,73 61 6,75 6,72 6,68 7,27 zásaditá 91 7,31 7,28 7,25 4 114 7,2 7,23
Vypracovali: Kateřina Kösslerová Kamila Stránská Libor Samek Lukáš Anýž Zdroj: http://www.google.cz/ http://globe.terezanet.cz/prace-s-daty.html Metodika – Pedologie, sdružení Tereza