1. ÚVODNÍ INFORMACE K PŘEDMĚTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
CÍL PŘEDMĚTU získat odborné znalosti a praktické dovednosti v oblasti přípravy, zpracování, prezentace a obhajoby studentských prací vymezit cíl a hypotézy práce zpracovat metodiku k jeho naplnění získávat informace z informačních zdrojů v souladu s citační normou analyzovat informace v souladu se stanoveným cílem práce provést syntézu získaných poznatků formulovat závěry včetně návrhu a doporučení zpracovat prezentaci, abstrakt, recenzi ovládat zásady verbálního projevu obhájit dosažené výsledky před jinými odborníky
METODIKA „Metodikou se rozumí ustálený postup řešení opakujícího se problému nebo aplikace metod v konkrétním případě (při řešení konkrétního problému). Metodika se zpravidla člení na vlastní metodiku řešení a metodiku zpracování včetně statistických metod.“ (Vochozka 2012, s. 32)
VĚDA systematický způsob rozumového poznávání skutečnosti systém metodicky podložených, objektivních vět o faktech veřejná historická opakovatelná provizorní pravděpodobnostní
VĚDECKÁ LOGIKA „Induktivní logika se používá, když se z množství pozorování vynořuje poznání. Tato forma logiky vede k hypotézám. Takovou logiku použil Darwin, když nashromáždil velké množství dat o geografickém rozložení podobných tvorů (a jiná data) a objevil teorii vývoje přirozeným výběrem. Deduktivní logika se naopak pohybuje od obecného k jednotlivostem. Její užití začíná obecným tvrzením, z něhož se pak vyvozuje závěr platný pro určitý specifický případ.“ (Vacek, 2001)
ZÁKLADNÍ KLASIFIKACE 1) PŘÍRODNÍ VĚDY (Matematika, Počítačové vědy a informatika, Fyzikální vědy, Chemické vědy, Vědy o Zemi a příbuzné vědy o životním prostředí, Biologické vědy), 2) TECHNICKÉ VĚDY (Stavební a dopravní inženýrství, Elektrotechnické inženýrství, elektronické inženýrství, informační inženýrství, Strojní, jaderné a audio inženýrství, Chemické inženýrství, Materiálové inženýrství, Lékařské inženýrství, Environmentální inženýrství, Environmentální biotechnologie, Průmyslové biotechnologie, Nanotechnologie),
3) LÉKAŘSKÉ VĚDY (Základní medicína, Klinická medicína, Zdravotní vědy, Lékařské biotechnologie), 4) ZEMĚDĚLSKÉ VĚDY (Zemědělství, lesnictví a rybářství, Vědy o zvířatech a mléce, Veterinární vědy, Zemědělské biotechnologie), 5) SOCIÁLNÍ VĚDY (Psychologie, Ekonomie a podnikání, Vzdělávací vědy, Sociologie, Právní vědy, Politické vědy, Sociální a ekonomická geografie, Média a komunikace), 6) HUMANITNÍ VĚDY (Historie a archeologie, Jazyky a literatura, Filozofie, etika a náboženství, Umění).
STUDIJNÍ OBORY NA VŠTE strojírenství, dopravní technologie a spoje, konstrukce staveb, stavební management = technické vědy ekonomika podniku = společenské (sociální) vědy
VÝZKUM Základní (čistý) = experimentální nebo teoretická práce realizovaná k získání znalostí o základech jevu a pozorovaných skutečnostech bez úvah o jejich konkrétní aplikaci Aplikovaný = původní zkoumání provedené k získání nových znalostí, které je orientováno k specifickému a praktickému cíli (výrobky, služby nebo postupy)
Technologii = učení o vývoji a výrobě nástrojů, strojů, materiálů =soubor všech technických věd Techniku = vývoj, výrobu a účelné využití nástrojů všeho druhu = technické vědy
INFORMAČNÍ SPOLEČNOST podstatné využívání digitálního zpracovávání, uchovávání a přenosu informací digitalizovaná informace = univerzálně použitelná, duplikovatelná a transformovatelná. práce (manipulace) s informacemi je efektivnější než práce s hmotou
SPOLEČNOST ZNALOSTÍ znalostní společnost klíčovým zdrojem bohatství znalosti znalostní pracovníci tvoří dominantní skupinu pracovních sil velká rychlost a snadnost šíření znalostí prostřednictvím informačních technologií zvýšená podpora vědy a školství značná soutěživost a globálnost
LITERATURA MENOUŠEK, J., Informace a rady: Jak (ne)napsat diplomovou a dizertační práci. In: Sociologický web Policejní akademie ČR [online], Praha, Policejní akademie České republiky v Praze, 10. října 2003, [cit ]. Dostupné z: STELLNER, F., Metodika odborné přípravy. Projekt VŠTE bez bariér, České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ŠANDEROVÁ, J., Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN VOCHOZKA, M., J. VÁCHAL a P. ROUSEK, Metodika psaní odborných prací na VŠTE. [CD]. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická. ISBN