Autismus VY_52_INOVACE_ prosince 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
Marie Sádlová Neurovědy 2012
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
EMOCIONÁLNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ODLIŠNOSTI V MENTÁLNÍM VÝVOJI A VE VÝVOJI PSYCHICKÉM – PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY.
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Specifické poruchy školních dovedností
Diagnostika a reedukace
PnP u osob s poruchou autistického spektra
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Studentská dobrovolnická praxe Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem.
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA.
Pervazivní vývojové poruchy Setkali jste se již s problematikou autismu ? Shlédli jste nějaký film s danou tématikou a co Vás na něm zaujalo ? Jaké znaky.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autismus poruchy autistického spektra (PAS)
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Aspergerův syndrom Eliška Neumanová C3A. Co je Aspergerův syndrom? Druh autismu Postižení ovlivňující způsob dorozumívání Menší potíže s řečí než osoby.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
9. Tvorba individuálního plánu
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
Poruchy autistického spektra
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Děti s poruchami autistického spektra
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MARK HADDON Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Pedie Co mají společné?.
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autismus VY_52_INOVACE_220201 15. prosince 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

AUTISMUS (poruchy autistického spektra =PAS) Autismus je celoživotní neurovývojová porucha, která ovlivňuje sociální a komunikační schopnosti jedince. Důsledkem poruchy je, že člověk špatně vyhodnocuje informace, které k němu přicházejí (nerozumí dobře tomu, co vidí, slyší a prožívá)- z toho plyne narušení v oblasti komunikace, sociálního chování a představivosti.

Autismus PAS vyvozujeme ze specifického chování. patří mezi pervazivní vývojové poruchy (pervazivní = vše či hluboko pronikající) jde o vrozené postižení určitých mozkových funkcí vyskytuje se přibližně u 6 dětí z 1000 poměr 3-4 chlapci na 1 dívku

Projevy PAS vývoj dítěte s PAS je většinou odlišný od útlého věku, nápadnosti se obvykle projeví před 3. rokem dítě s PAS nedokáže vyhodnocovat informace stejným způsobem jako jeho vrstevníci vývoj dítěte je hluboce narušen ve třech zásadních oblastech v komunikačních dovednostech v sociální oblasti v představivosti s přítomností repetitivních (opakujících) se projevů v chování

Některé další projevy trvalá neschopnost navazovat sociální vztahy neschopnost empatie, citových kontaktů s osobami často jednají jako s věcmi, ruku druhé osoby, mohou využívat jako nástroj k dosažení určitého předmětu vyhýbají se očnímu kontaktu a často i kontaktům tělesným jako je mazlení nebo naopak objímají i cizí lidi a nedodržují jejich osobní prostor

Některé další projevy trvají ne neměnných rituálech, přesném denním režimu, apod., i drobné změny mohou vyvolat záchvaty paniky, agresi nebo pláč často provádějí stereotypní činnosti a mají záliby v neobvyklých aktivitách objevuje se sebezraňování, opakování činností – př. kývavé pohyby těla, stálé třepetání prsty nebo poklepávání rukama objevují se problémy se spánkem a v jídle

Spektrum autistických poruch autismus není jednotným postižením, objevuje se celá škála symptomů od mírných až k nejtěžším k dalším poruchám autistického spektra řadíme kromě autismu ještě Aspergerův syndrom, Hellerův syndrom a atypický autismus

Atypický autismus jde o osoby, které se odlišují od běžného vývoje, projevují se jako autistické, ale nenaplňují zcela kritéria pro dětský autismus. Je u nich patrná řada specifických sociálních, emocionálních symptomů a způsobů chování. od dětského autismu se liší buď dobou vzniku (první projevy jsou zaznamenány po 3. roce věku), nebo nenaplněním diagnostické triády (přítomno narušení pouze jedné či dvou oblastí)

Hellerův syndrom dítě se do 2-3 let věku vyvíjí naprosto normálně, poté dojde k rozvoji autistického syndromu a postiženy jsou i již získané dovednosti v oblasti motoriky, řeči …

Aspergerův syndrom osoby s Aspergerovým syndrom mají normální, někdy až nadprůměrnou inteligenci – na rozdíl od většiny dětí s autismem při diagnostice jsou podstatné problémy v sociálním chování a komunikaci, které jsou v rozporu s dobrou rozumovou úrovní a řečovými schopnostmi problémy s přizpůsobení se sociálnímu kontextu – ulpívá na naučených větných frázích či konkrétním chování omezená, případně neexistující schopnost udržet a navazovat přátelství

Aspergerův syndrom pedantsky přesná řeč, deficity v oblasti neverbální komunikace (omezená mimika obličeje, zvláštní ulpívavý pohled) - hluboký zájem o specifický jev či předměty, neobvyklé koníčky - motorická neobratnost (např. problémy v jemné motorice – stavění kostek, úchop tužky, v hrubé motorice – „neobratnost“ v chůzi) - časté úzkosti a deprese a sklony k emoční labilitě

Diagnostika diagnostika autismu je náročná a komplexní provádí dětský psychiatr nebo psycholog ve speciálně pedagogických centrech nebo např. v APLA (asociace pomáhající lidem s autismem) důležitá je anamnéza dosavadního vývoje dítěte, ale i období těhotenství a porodu hlavními diagnostickými nástroji jsou: škála dětského autistického chování – CARS, testy inteligence, pozorování a rozhovor problematické bývá navázání kontaktu s dítětem a míra spolupráce, neporozumění sociálním situacím a obtíže v komunikaci vyšetření také ztěžují

Hodnocení autismu míra symptomů (těžký, středně těžký, lehký autismus) míra problematického chování (těžké, středně těžké, lehké poruchy) míra funkčnosti (nízkofunkční, středněfunkční, vysocefunkční, Asperger) typ sociálního chování (osamělý, pasivní, aktivní-zvláštní, formální) obvyklé jsou i různé přidružené poruchy (smyslové poruchy, epilepsie, mentální retardace, ADHD, poruchy učení…)

Vzdělávání dětí s autismem existují dva rozdílné přístupy ke vzdělávání dětí s autismem, buď integrace do běžné třídy nebo návštěva specializovaných tříd pro autisty při volbě způsobu vzdělávání záleží na míře postižení, na úrovni rozumových předpokladů, na možnostech v místě bydliště, případně i na připravenosti učitelů a prostředí většina dětí v běžných školách se vzdělává za pomoci asistenta pedagoga, který pomáhá vytvářet podmínky vhodné pro dítě s autismem a komunikuje s rodiči i s učitelem

Vzdělávání dětí s autismem obvykle se k výchově a vzdělávání využívá tzv. TEACCH program (Treatment and Education of Autiscic and related Communication handicapped Children), který využívá: individuální přístup – každé dítě s autismem je jiné a vyžaduje jiný způsob vzdělávání vizualizaci – komunikace je často založena na konkrétnosti, slova nemají velký význam, používají se obrázky nebo skutečné předměty strukturalizaci – je třeba využívat řádu, pořádku a logiky. Nutná je předvídatelnost následující činnosti, tj., co, jak dlouho, jakým způsobem a kde se bude dělat

PRAMENY SCHOPLER, E., REICHLER, R. J., LANSING, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-898-2. THOROVÁ, K. Pervazivní vývojové poruchy, mentální retardace a syndromy pojící se s mentální retardací. In ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.