Ozbrojený útočník ve škole

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
pplk. Ing. Rudolf Konečný HZS Moravskoslezského kraje
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
ohroženým domácím násilím
Taktická příprava Michal Lehnert.
PRAHA PRO AFRIKU Projekt podpory rozvoje města a venkova v Etiopii.
OCHRANA OBYVATEL ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Letecká záchranná služba
První pomoc Přivolání pomoci z okolí
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Specifické metody SP LS 2014
Zdravotnická záchranná služba (dále jen ZZS)
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Pedagogická komunikace
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Obsah Historie Dotační titul „Plzeňský kraj – bezpečný kraj a prevence kriminality“ Projekty Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje Projekt Kraje.
Opatření ochrany obyvatelstva Ochrana obyvatelstva Varování / vyrozumění Signály Ukrytí Evakuace Nouzové přežití PVČ.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2014 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2014 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VI JAK SE ZACHOVAT V PŘÍPADĚ NÁLEZU PODEZŘELÉHO ZAVAZADLA NEBO OBDRŽENÍ PODEZŘELÉ ZÁSILKY OZNÁMENÍ O ULOŽENÍ BOMBY.
Dotazníkové šetření. Cílem ankety je zjistit potřeby obyvatel města Toužim, zlepšit přehled městských zastupitelů o vnímání jejich potřeb z hlediska poskytování.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Tisková konference Pět oblastí analýzy k událostem v Uherském Brodu.
Technologie, lidé, prostředí Portál krizového řízení Ústeckého kraje Venuše Kindlová Bezpečnostní tajemník Ústeckého kaje.
Kamerové systémy na území MČ Praha 11 1.Městský kamerový systém hl. města Prahy 2.Kamerový systém MČ Praha 11 3.Multifunkční dohledové centrum 4.Vzdálená.
Stalking nebezpečné pronásledování Trestní zákoník - § 354.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu „LETECKÁ NEHODA“ STČ – 04/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16_02_krizové stavy Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Customer Contact Praha
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
Preventivní projekty zaměřené na problematiku AMOK - útok aktivního střelce.
Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje Policejní bezpečnostní opatření na 1. květen 2015 V Brně dne 27. ledna 2018.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Pět oblastí analýzy k událostem v Uherském Brodu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Bezpečnost hostů v hotelu, ochrana jejich zdraví a majetku
Assessment centrum.
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
POZNÁMKY KE STALKINGU NA ZÁKLADĚ ZKUŠENOSTÍ Z PRAXE ZPRACOVALA mjr. Mgr. Klára Zbořilová, Ph.D. říjen 2016.
PCO – případová studie problematika redundance
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Michaela Borovanská, Jana Malíková
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Příprava občanů k obraně státu …
Druhý stupeň malotřídně
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Obsah Co je to GIS Segmentace GIS HZS ČR GIS portál HZS ČR
Transkript prezentace:

Ozbrojený útočník ve škole 22.4.2017 Ozbrojený útočník ve škole

AMOK a obdobné krizové situace Z hlediska působnosti složek IZS – rychlost a dynamika incidentu je bezprecedentní, mající fatální následky, bez možnosti přímé reakce systému (prioritní zásah PČR), následně zejména ZZS. Dle poplachového plánu IZS je událost řazena do druhého stupně (do 100 osob) – u Zlínského kraje odpovídá třetímu stupni (nedostačují složky IZS jednoho kraje – případ Zlínského kraje). Extrémní psychická náročnost, pro všechny dotčené osoby (zakročující, potencionální oběti, učitelé, další nezúčastněné osoby), traumatizující situace. Účinek je dán především odhodláním pachatele (cílem) a charakterem zbraní (razance, schopnost skupinového ničení, počet – NVS, dlouhé zbraně, chladné zbraně apod.). V úvodu řešení situace neplatí žádné předem nacvičené šablony.

Vymezení pojmu „Aktivní střelec“ Ozbrojený jednotlivec (jednotlivci), který použije zbraně proti osobám. K útoku dochází v prostorách se zvýšenou koncentrací osob. Cílem je zabít co největší počet lidí bez určitého vzorce výběru obětí.

Známé případy Columbine High School (Colorado – USA) 1999 15 mrtvých, 24 těžce raněných Virginia Tech school (Virginia – USA) 2007 33 mrtvých, 25 těžce raněných Gymnázium (Erfurt – DE) 2002 17 mrtvých – z toho jeden policista Škola v Albertville (Stuttgart – DE) 2009 16 mrtvých

Sídliště Bratislavy (Slovensko) 2010 7 mrtvých, 15 zraněných – z toho jeden policista Viktor Kalivoda 2005 (Česká republika) – 3 mrtví, připravoval se na střelbu v pražském metru Případy odhalené ve fázi přípravy: Gymnázium Nový Bydžov 2009 – student plánoval bombový útok ve škole (podmíněný trest 14 měsíců s odkladem na 2 roky)

anonymní příspěvek zaslaný na facebookový profil školy Masarykova univerzita v Brně 2011 - bývalý student plánoval zapálení VŠ a vraždy pedagogů a studentů SOŠ v Praze 2013 – student plánoval střelbu ve škole „Už dlouho přemýšlím co s některými studenty udělám … Netrvalo mi to až tak dlouho. Vybral(a) jsem si všechny své úspory a nakoupil(a) si za ně celkem slušnou sbírku zbraní. Dalo mi sice dost práce svou sbírku získat, ale stálo to za to… Mám v plánu ukončit činnost této školy a také chci ukončit několik bezcenných životů. Přijde to 21. října. Jsem chlapec nebo dívka? Na jaké lidi mám spadeno? Dokážete mě odhalit a pokazit mi můj plán? Hodiny tikají drahoušci…“ anonymní příspěvek zaslaný na facebookový profil školy

SŠ obchodní a služeb Žďár nad Sázavou 2014 Barbora Orlová útočila nožem – 1 mrtvý, 3 zranění

Faktory útoku pachatele Naplánovaná a promyšlená akce (útočník je dobře znalý prostředí – taktická výhoda, rychlost postupu pachatele). Cílem je zabití co největšího počtu lidí, co nejjednodušší cestou (útočník se zpravidla nezdržuje překážkami!!!!!!). Různé druhy zbraní, nástražné výbušné systémy (razance, počet, schopnost skupinového ničení). Doba trvání útoků se pohybuje řádově v minutách (cca. 15 minut), ale jsou výjimky (přechází do tzv. barikádového vyjednávání – zpravidla braní rukojmích). Pachatel se zpravidla nechce dostat do střetu s policií (výjimkou tzv. „asistovaná sebevražda“ např. rukou policisty). Náhodný výběr obětí bez zjevného klíče.

Místa potencionálního útoku Obecně - místa s výskytem většího množství osob… Školy Nemocnice Letiště Metro Ulice Náměstí Nákupní centra Úřady…

Vodítka pro identifikaci potencionálního pachatele Má řeči typu: „Kdybych měl zabít co nejvíc lidí, tak bych to udělal takhle…“. Shromažďuje zbraně, obdivuje je. Zvláštnost, vymyká se běžnému průměru (fyzicky, sociálně, psychicky – návaznost na komplexy, zpravidla v marginálním postavení v adekvátních sociálních skupinách). Projevuje verbální nenávist vůči nekonkrétním, ale i konkrétním objektům. Zabývá se násilím (amatérský film, písemné projevy apod.). Často o připravovaném útoku mluví předem (sociální sítě, facebook, youtube, spolužáci… - vynucování pozornosti, touha budit respekt a strach). Vzbuzuje u ostatních lidí neurčité obavy.

Tim Kretschmer - Albertville Reaktivní chování (nehledá problém u sebe, ale u jiných). Může být tichý, nevýrazný, inteligentní, nenápadný (typu „nikdy bych to do něj neřekl…“) – největší problém s odhalením potencionálních úmyslů (psychologický profil a schéma jednání masových vrahů). Neexistuje typický pachatel a typický motiv jeho jednání! Nebuďme lhostejní - zejména ke svému okolí a získaným informacím (hodnoťme, prověřujme, jednejme). Tim Kretschmer - Albertville

Situace na místě Zmatek, chaos, křik, utíkající osoby Mrtvá těla dětí a dalších obětí Těžce zraněné osoby Nářek zraněných, krev, moč, výkaly Dým, oheň, aktivní záchranný požární systém, siréna Střelba, výbuchy

Základní principy obrany (ochrany) Není-li možnost bezpečného úniku - dostat se z hlavních chodeb do místností (třídy, kabinety – opak než např. u NVS, požáru). Pokud možno zamknout vstupní dveří prostor (univerzální klíč). Zabarikádovat vstupy (lavice, židle, učebnice, tašky). Odstoupit od dveří (střelba skrze dveře), najít místo u stěny, lehnout na zem (využívat kryty a úkryty). Důležitá znalost stavebně-technický parametrů budovy (např. sádrokartonové příčky). Zatáhnout žaluzie (v některých případech). Zapnout tichý režim mobilních telefonů. Vypnout techniku ve třídě (TV, video, projektor…).

Varovat ostatní (školní rozhlas, mobilní telefon…). Zůstat potichu a co nejvíce zachovat klid. Neotevírat nikomu dveře (může se jednat o lest). Využít možnost bezpečného útěku (přízemí - okna, nežádoucí je útěk v panice, zejména když nevím, kde je pachatel). Neshromažďovat se na místech k tomu určených zejména v blízkosti školy – dostřel pachatele (hřiště, otevřená prostranství před školou…). Důležitá je znalost prostředí (únikové trasy – ideální větší počet). Cvičení dělá mistra – nutno odlišit taktické postupy od jiných krizových situacích (např. požár, NVS apod.). Spolupracovat a poslouchat pokyny policie (dalších složek IZS), nezasahovat policistům do činností.

Zavolat přímo linku 158 (112) Sdělit kde jsem a co se děje. Mluvit stručně a srozumitelně. Popsat přibližný počet osob v budově (areálu), počet raněných (je-li znám). Popsat pachatele. Jestli slyším výstřely, exploze… Neukončovat hovor dokud k tomu nevyzve operátor nebo nejsou dány důvody vynucené bezprostředními okolnostmi situace (např. blízkost pohybu pachatele – střelba, hlas, kroky, lomoz zbraní apod.). Pokud nemůžete mluvit, pak alespoň nezavěšujte telefon (přehled operátora o dění na místě).

Evakuace V úkrytu (např. třídě) vyčkat příchodu policie (komunikace). Nutno dbát pokynů policie. Koplexní evakuace bude probíhat až po stabilizaci situace.

Taktické aspekty situace Výhody: je oprávněný předpoklad jednoho pachatele – urychluje taktiku postupu, při střelbě je možná přímá lokace pachatele (usnadňuje taktický postup), vysoká oprávněnost použití služební zbraně (eliminace času v rozhodovacím procesu). Nevýhody: pachatel je zpravidla při konfrontaci s policií odhodlán zemřít, velká psychická zátěž zasahujících (trauma), naplánovaná a promyšlená akce (pachatel zpravidla zná prostředí velmi dobře – neplánuje únikovou trasu pro svou osobu), náhodný výběr obětí bez zjevného klíče, cílem je zabití co největšího počtu lidí, co nejjednodušší a nejrychlejší cestou.

Vybrané faktory ovlivňující AMOK Schopnosti a zkušenosti pachatele (střelba, orientace, fyzické a psychické predispozice apod.), jeho odhodlání a cíl. Výzbroj pachatele (počet a druhy zbraní, NVS, počet munice a její účinky apod.). Znalost prostředí ze strany pachatele, obětí (únikové trasy), ale i zasahujících policistů (rychlost a volba taktických postupů). Chování potencionálních obětí (panika, budování krytů, hromadný nebo individuální útěk, neschopnost reakce nebo eliminace pachatele apod.). Lokalita a prostředí události (množství a dostupnost únikových tras, rozlehlost a členitost objektu apod.). Schopnost prvního oznámení na tísňovou linku. Dojezdové časy PČR (návaznost na dislokaci MÚ a aktuální postavení nejbližší hlídky). Zábranné prostředky a jiná opatření ztěžující útok a zpomalující postup pachatele (mechanické zábrany, uzamykání prostor, barikády apod.). Atd.

Prevence Seznámení odpovědných osob s problematikou (management, pedagogický sbor a další školní personál). Bezpečnostní režim vstupu do školy (stavebně technická opatření + lidský faktor). Izolace informací (potencionální pachatelé - studenti). Význam prevence (psycholog, výchovný poradce…). Nepodceňovat maličkosti (signály, facebook, impuls spolužáků). Účinné proškolení pedagogického sboru v poskytování první pomoci (tuto poskytovat pouze v krytých prostorech, mimo dosah pachatele). Lékárnička v každé třídě. Na koho se obrátit s poznatky – tísňová linka 158.

Možná opatření vedoucí ke snížení počtu potencionálních obětí Neexistence levných řešení Subjekt Aplikace fyzické ostrahy prostor. Zkvalitnění mechanických zábranných prostředků (např. bezpečnostní dveře, skla, rámy). Zkvalitnění informačních kanálů o probíhajícím nebezpečí ve vztahu k osobám uvnitř objektu i PČR (sms, interní rozhlas, nouzová tlačítka apod.). Trvalá možnost uzamykání prostor s koncentrací osob (např. školní třídy). Vytvoření většího počtu únikových cest. Pravidelná školení a nácvik postupů zaměřených na danou krizovou situaci, cvičení (samostatná i s účastí složek IZS) atd. Poskytnutí PČR stavebně-technickou dokumentaci školy včetně apelu na vytvoření zásahové karty objektu (urychlení taktických postupů). Systém označení budov, pater, dveří (urychlení orientace zasahujících sil).

„Nám se to stát nemůže…“ „POZOR“ - neplatí teze „Nám se to stát nemůže…“

Děkujeme za pozornost Oddělení krizového řízení a Oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie Zlínského kraje