Slovní úlohy VY_32_INOVACE_ července 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovní úlohy o společné práci
Advertisements

Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy o společné práci
řešené soustavou rovnic
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Slovní úlohy o společné práci
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí Opakování před „přijímačkama“. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Plán trasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Objem kvádru a krychle slovní úlohy 6. třída. Jakou hmotnost má cihlová zeď dlouhá 8 m, široká 2,4 m a tloušťce 0,6 m, jestliže 1m³ má hmotnost 25 q.
Slovní úlohy – procvičování 1. 6) Z odlitku byly zhotoveny tři součástky. Na první byla spotřebována polovina odlitku, na druhou dvě třetiny zbytku a.
Zlomky a procenta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
Kvantitativní myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Krátké slovní úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICÍ (s procenty) % 0,01 setina Prezentace je zaměřená na výklad a procvičení slovních úloh s procenty, které řešíme rovnicí. Autor:
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Přímá a nepřímá úměrnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Permutace s opakováním
Souhrnný test kvantitativního myšlení
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Podmíněné pravděpodobnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Slovní úlohy o pohybu 2 postup na konkrétním příkladu
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Řešení slovních úloh rovnicemi
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Slovní úlohy o pohybu postup na konkrétním příkladu
Matematická rozcvička
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Řešení slovních úloh rovnicemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_20 Slovní.
PROVĚRKY Převody jednotek (délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Sousedé VY_32_INOVACE_ února 2014
Průměrná rychlost – úlohy II
Autor: Ing. Jitka Michálková
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Procenta - slovní úlohy
Slovní úlohy na soustavy rovnic
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Krychle a kvádr - slovní úlohy.
Transkript prezentace:

Slovní úlohy VY_32_INOVACE_180316 13. července 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

Popis úloh Slovní úlohy jsou v testech OSP i TSP zahrnuty hojně v části kvantitativní. Povětšinou se jedná o poměrně jednoduché úlohy, které nevyžadují velké matematické znalosti. Ty ovšem nejsou pochopitelně na škodu. Více než ve kterékoli jiné části testů se zde hodí praktická zkušenost s typy úloh. V tomto materiálu se setkáme s několika druhy slovních úloh. 2

Řešené příklady – objem tělesa 1. Do prázdné nádrže o rozměrech 6m x 4m začne přitékat od 8.00 voda rychlostí 80l/min. Nedopatřením se v 10.00 pootevře odtok nádrže a začne z ní rychlostí 30l/min voda odtékat. Jak vysoko sahá voda v nádrži ve 14.30? a = 2 m = 20 dm; b = 4 m = 40 dm; v 1 = 80 l/min; v 2 = 30l/min; t = 6,5 h = 390 min; h = ? Za dobu t přiteče (v1 . t) litrů vody. O 120 minut později začne voda odtékat a odteče tak [v2 . (t – 120)] litrů vody. Celkem v nádrži zůstane [v1 . t – v2 . (t – 120)] litrů vody. Objem hranolu: V = S . h Hloubka vody: h = V / S = [ v 1 . t - v 2 . (t – 120) ] / (a . b) h = [ 80 . 390 - 30 . (390 – 120) ] / (60 . 40) = 9,625 dm h = 96,25 cm ℎ 𝑏 𝑎 3

Řešené příklady – nejmenší společný násobek 2. Ze zastávky Rašínovo nábřeží jezdí pravidelně s tříminutových intervalem tramvaj a s pětiminutovým intervalem autobus. Za jakou nejkratší dobu z této zastávky budou odvezeni návštěvníci divadla (600 lidí)? N (3, 5) = 3 . 5 = 15 Každých 15 minut se na zastávce potká autobus a tramvaj. Za tuto dobu bude přepraveno: 5 . 50 + 3 . 80 = 490 lidí Zbývá 600 – 490 = 110 lidí. Prvních 50 odjede tramvají (po 3 minutách) a zbylých 60 odjede po dalších dvou minutách autobusem. Celkový čas: 15 + 3 + 2 = 20 minut 4

Řešené příklady – objem, hustota, hmotnost 3. Výkresový papír má plošnou hmotnost 160g/ m 2 . Kolik výkresů o rozměrech 20 x 25cm se vejde do jednoho kilogramu? Hmotnost jednoho výkresu: m = 0,2 . 0,25 . 160 = 8g Do jednoho kilogramu se jich vejde: N = 1000g / 8g = 125 5

Řešené příklady – jednoduchá kombinatorika 4. V penzionu mají dvou, tří a čtyřlůžkové pokoje. Přitom třílůžkových je třikrát více než dvoulůžkových. Dvoulůžkových je o třetinu více než čtyřlůžkových. Kolik je v penzionu třílůžkových pokojů, když celková kapacita penzionu je 56 lůžek? Dvoulůžkové: X + 1/3 X Třílůžkové: 3 . (X + 1/3 X) Čtyřlůžkové: X Sestavíme rovnici: 2 . (X + 1/3X) + 3 . [3 . (X + 1/3X)] + 4 . X = 56 Po úpravě: 6X + 2X + 27X + 9X + 12X = 168 56X = 168 X = 3 Třílůžkových pokojů je 3 . (X + 1/3 X) = 3 . (3 + 1/3 . 3) = 3 . 4 = 12 6

Řešené příklady - procenta 5. Ve školní jídelně je oběd hrazen částečně strávníkem a zbytek doplácí škola ze svých prostředků. Celková cena jídla je 80Kč. O kolik procent stoupne příspěvek strávníka, jestli škola sníží svůj příspěvek na dotovaný oběd z 60Kč na 55 Kč? Původní příspěvek strávníka: 80Kč – 60Kč = 20Kč Nový příspěvek strávníka: 80Kč – 55Kč = 25Kč Zvýšení příspěvku strávníka: 25Kč – 20Kč = 5Kč Percentuelní nárust je p = 5 / 20 = 25% 7

Řešené příklady - procenta 6. Ve školní jídelně je oběd hrazen částečně strávníkem a zbytek doplácí škola ze svých prostředků. Strávník doplácí 20Kč. Cena oběda se zvýšila o 10% a škola svůj příspěvek zvýšila jen o korunu, na 41Kč. O kolik procent stoupne příspěvek strávníka? Původní příspěvek strávníka: 20Kč Původní příspěvek školy: 41Kč – 1Kč = 40Kč Celková cena oběda před zdražením: 20Kč + 40Kč = 60Kč Zdražení o 10%, tj. na 66Kč. Strávník bude platit 66Kč – 41Kč = 25Kč Zvýšení příspěvku strávníka: 25Kč – 20Kč = 5Kč Percentuelní nárust je p = 5 / 20 = 25% 8

Řešené příklady – celek a jeho část 7. Na dvouhodinovou školní besídku je připraven program, který se skládá z 24 krátkých skečů o délce 5,5minuty. Kolik musí vyřadit skečů, aby nepřekročili časový limit? Celkový čas před vyřazováním: 24 . 5,5 = 132 Přebývající čas: 132min – 120min = 12min Do času 12 minut se vejde skeč o délce 5,5minuty dvakrát, ale kdyby vyřadil jen dva skeče, byl by celkový čas (132 – 2 . 5,5) min= 121min. Aby se tedy program vešel do časového limitu dvou hodin, musí být vyřazeny 3 skeče. 9

Příklady 1.V domácnosti mají dvoje nástěnné hodiny. Kuchyňské se předcházejí o 9 minut za dvě hodiny, ty v obývacím pokoji se zpomalují o 7 minut za 3 hodiny. Ve 12.00 ukazují stejný čas. O kolik minut se budou hodiny rozcházet v poledne druhého dne? A) 52 B) 88 C) 128 D) 164 E) 244 2. První malíř pokojů vymaluje místnost za 1 hodinu, druhý malíř za 40 minut. Za kolik minut vymalují tuto místnost společně? A) 24 B) 32 C) 36 D) 48 E) 50 10

Příklady 3. Pavel je o 5 let mladší než Jana a Karin je 3krát mladší než Jana. Pavel s Karin mají dohromady 19 let. Kolik let je všem dohromady? A) 37 B) 41 C) 45 D) 48 E) 49 4. Smícháním 7litrů 92% roztoku s určitým množstvím 50% roztoku vznikne roztok 64%. Kolik litrů druhého roztoku musíme přidat? A) 2 B) 8 C) 12 D) 14 E) 18 11

A) 36km/h B) 45km/h C) 50km/h D) 54km/h E) 57km/h Příklady 5. Součet dvou čísel je 131. Dělíme-li je navzájem, získáme podíl 3 a zbytek 3. Určete rozdíl hledaných čísel. A) 47 B) 54 C) 67 D) 70 E) 72 6. Automobil jel pětinu cesty rychlostí 30km/h a zbytek cesty rychlostí 60km/h. Jaká byla jeho průměrná rychlost? A) 36km/h B) 45km/h C) 50km/h D) 54km/h E) 57km/h 12

Příklady 7. Každý měsíc si ukládám na spořící účet 1000Kč. Úrok, který za to od banky dostávám, je 2,5%. Za vedení účtu platím měsíčně 7Kč a úroky se daní 25%. Kolik celých korun mi na účtu přibude za jeden měsíc? A) 1014 B) 1015 C) 1016 D) 1017 E) 1018 8. Na dvorku máme slepice, králíky, kachny, psa a 2 kočky. Přitom slepic je dvakrát víc než králíků, kachen je o 3 méně než slepic. Všichni dohromady mají 33 hlav a 78 nohou. Kolik je na dvorku opeřenců? A) 18 B) 21 C) 24 D) 26 E) 28 13

Příklady 9. Z dřevěné krychle je vysoustružen pravidelný jehlan maximálních možných rozměrů. Kolik procent z původní krychle tvoří odpad při soustružení? A) 33 B) 50 C) 63 D) 67 E) 75 10. Petr a Pavel spolu chodí na stadion trénovat vytrvalostní běh. Nejsou ale stejně rychlí, Pavel je o pětinu rychlejší. O kolik 400m okruhů uběhne během tréninku Pavel více než Petr, jestliže spolu vyběhli zároveň a oba dohromady uběhli 16,5km? A) o 2 B) o 3 C) o 4 D) o 5 E) o 6 14