projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Odocoileus virginianus)
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Další savci lesa.
Hmyzožravci (Insectivora)
Placentálové – řád hmyzožravci
Pří_190_Rozmanitost přírody _ Kuna Autor: Mgr. Eliška Galíková
Pří_187_Rozmanitost přírody _ Kuna Autor: Mgr. Eliška Galíková
Řád: Hmyzožravci Protáhlá lebka Velký počet ostrých zubů
Autorka: Zuzana Němečková
Kivi hnědý.
Hmyzožravci.
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Název projektu: Živá příroda ve škole
PANDA VELKÁ Panda velká se svou černobíle zbarvenou srstí s charakteristickým vzorem je jedním z nejznámějších a zároveň nejvzácnějších a nejohroženějších.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
 Popis  Životní prost ř edí a potrava  Veverky ve m ě stech  Jak m ů žete pomoct nalezeným mlá ď at ů m veverek  Druhy veverek  Rozmnožování  Zdroje.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Albatool Abbas Ali Jahaf. Panda červená je šelma rozšířená v Asii. Jde o jediného žijícího zástupce čeledi Ailuridae příbuzné lasicovitým, medvídkovitým.
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Lasicovití M.Filip. Členění Říše živočichové (Animalia) Kmen strunatci (Chordata) Podkmen obratlovci (Vertebrata) Třída savci (Mammalia) Řád šelmy (Carnivora)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název projektu: Živá příroda ve škole
Veverka obecná Sciurus vulgaris.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
HMYZOŽRAVCI VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.08
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Název projektu: Živá příroda ve škole
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Zoologie bezobratlých a obratlovců
KRTEK OBECNÝ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_32_INOVACE_15 15 hmyzožravci autor: Mgr. Helena Žovincová
PTÁCI Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Kukačka obecná Cuculus canorus.
Hana Svobodová, Iveta Böhmová, 8D.  Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Třída: savci  Řád: šelmy  Podřád: psotvární  Čeleď: medvědovití.
Hmyzožravci Klára Dominová 3. A.
Transkript prezentace:

projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/  Datum :  Téma : Savec  Název : Ježek západní  Ročník :  Autor : Mgr. Dagmar Rolencová

Anotace  Materiál je určen jako doplněk učiva ČaJS 2. a 3. ročník – Živočichové v zimě, Přírodovědy 4. ročník – rozdělení živočichů dle potravy.

 Říše: živočichové  Kmen: strunatci  Podkmen: obratlovci  Třída: savci  Řád: hmyzožravci  Čeleď : ježkovití  Podčeleď: ježkové  Rod: ježek  Druh: ježek západní

Francie Itálie Německo Rakousko Skandinávské země Španělsko Portugalsko Švýcarsko Rusko

 Hlava je zbarvená světle hnědě až šedě  Od čenichu k očím má tmavší srst ve tvaru V - tzv. brýle.  Uši jsou malé a vztyčené.  Srst je hrubá a řídká.  Na břiše má světlejší srst, uprostřed tmavší skvrnu.  Na krátkých nohou má prsty s drápy.  Na těle má 7 – 8 tisíc ostnů - směřují dozadu - dlouhé 2 – 3 cm - tmavobíle pruhované.  Váha – 200g – 1,3 kg.  Délka těla 19 – 31 cm.

 Je samotář.  Obývá spíše otevřenou krajinu v blízkosti lidských obydlí.  Je aktivní hlavně večer, slyšíme dupání a funění.  Za noc urazí až 1,5 km.  Úkryt hledá v křoví, pod kameny, pařezy, kůlnami.  Na zimu si připraví i 2 hnízda.  Při ohrožení se schoulí do bodlinaté koule. Zvuky ježka

 V říjnu a listopadu se připravuje na přezimování.  Hovoříme o tzv. zimním spánku – hibernaci.  Aby přežil, musí vážit 650 – 700 g.  K spánku se ukládá při venkovních teplotách – 6 °C.  Tělesná teplota se sníží až na 5°C.  Během spánku se v intervalu 5 – 11 dní probouzí.  Úplně se probouzí od března do dubna.  Teplota těla se zvýší na 35 – 37 °C.

 Pro přezimování je nutné, aby ježek dosáhl hmotnosti 700 g.  Doma přikrmujeme kaší z vařené rýže, těstovin, vloček, syrového masa, jater, nastrouhaných piškot, tvarohu, strouhaného sýra.  K pití podáváme anýzový čaj nebo vodu.  Nikdy nedávejte mléko!!  Ježka umístíme do dřevěné bedny – výběh, domeček.  Ježka přezimujeme v místnosti s 5°C.  Dokud přijímá potravu, krmte jej a podávejte vodu.  Ježka vypusťte do přírody po probuzení, nesmí pršet a sněžit a nejlépe v podvečer – vyšší aktivita. Ježek se koupe. Ježek se koupe.

 Hmyzožravec.  Rostlinnou potravu přijímají pouze výjimečně.  Sousta si přidržuje předníma nohama.  Silou předních nohou drtí ulity, kosti, schránky hmyzu.  Sladké ovoce nemá v oblibě.  Hlavní potrava: žáby ještěrky hlemýžď ptáčata hadižížalyvajíčka

 Vrh mláďat může být i 2x do roka.  Doba březosti 31 – 35 dní.  Počet mláďat – 4-6.  Mláďata se rodí slepá.  Ostny jsou skryté pod kůží.  Na povrh těla pronikají za několik hodin.  Po 14 dnech vidí, po 3 týdnech opouští hnízdo.  Mládě je kojeno 4 – 6 týdnů.  Dožívá se běžně 2 – 3 let, výjimečně i 6 let. Mláďata Krmení mláďat

napomáhá vyhledávání potravy. Čich - napomáhá vyhledávání potravy. - žížalu ucítí na 3 cm pod zemí. - žížalu ucítí na 3 cm pod zemí. Zrak – oči jsou po stranách hlavy. - vidí pouze obrysy nebo věci v pohybu. - vidí pouze obrysy nebo věci v pohybu. Sluch – pomáhá při orientaci. - běžícího brouka slyší asi na 5 metrů. - běžícího brouka slyší asi na 5 metrů. Písnička na závěr Písnička na závěr

 Vylušti! Kromě ježka západního žije v ČR i ježek ______________.  1. K jídlu nemá rád sladké _ _ _ _.  2. K pití podáváme _ _ _ _ _ _.  3. Potravu hledá pomocí _ _ _.  4. Na svém těle má až _ _ _ _.  5. Ze zimního spánku se probouzí od března do _ _ _ _.  6. Zimnímu spánku říkáme _ _ _ _ _ _ _ _.  7. Večer můžeme slyšet jeho dupání a _ _ _ _ _.

 Vylušti! Kromě ježka západního žije v ČR i ježek ______________.  1. K jídlu nemá rád sladké o o c e.  2. K pití podáváme a n _ z o v ý čaj.  3. Potravu hledá pomocí č i u.  4. Na svém těle má až s t n ů.  5. Ze zimního spánku se probouzí od března do u b n a.  6. Zimnímu spánku říkáme h i b e r _ a c e.  7. Večer můžeme slyšet jeho dupání a f u n ě n. v í n d ch o Ý ý ý č iÝ ý ý č i

 Slide 2: HEMPEL, Jörg. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg?uselang=cs jpg?uselang=cs  Slide 3: EKLUND, Calle. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Avesta_06.jpg Avesta_06.jpg  Slide 5: obr.1: GÄBLER, Michael. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: nnaeus,_1758).jpg?uselang=ru Obr.2: T137. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _(1).jpg nnaeus,_1758).jpg?uselang=ru

 Slide 6: HOWALDT, Jürgen. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 7: EL FOSILMANÍACO. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 8: E wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: g g  Slide 10: KARLSSON, Lars. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: gehog1.jpg gehog1.jpg  Slide 11:SIRLEY. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Slide 12: DILMEN, Nevit. wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: