31. březen 2010 Strategie fondů private equity Identifikace, hodnocení a strukturování investic David Marek, ARX Equity Partners.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
2. přednáška.
Kapitálový trh jako zdroj financování
Finalizace akvizičního procesu
Financování vzniku a rozvoje Start-up prostřednictvím Business Angels Petr Mandelík.
Firma a jejich cíle.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Principy oceňování a value management Úvod do problematiky.
Investiční & akviziční proces
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Nauka o podniku Seminář.
Iniciace (zahájení projektu) Projektový management.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Varianty prodejního procesu firmy – klady, zápory
Financování stavební firmy
Cash Flow Jiří Uhman.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
3. přednáška Analýza rizika z provozní činnosti (operating risk)
Zpětné vyhodnocení akvizice Lucie Konečná 2009/ /2010.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Zpětné vyhodnocení akvizice
2.Marketingové prostředí
Finanční analýza.
Akvizice společností Financování akvizic
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Benson Oak: Plány na rozvoj společnosti Setkání s novináři KK Central, Praha 22. květen 2008 | 14:00 hod. CONFIDENTIAL UNTIL RELEASE SUBJECT TO BO REVIEW.
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Podnikatelský plán Specifikace podnikatelského plánu. Účel a funkce.
Hodnocení pomocí metody EVA - základ
Důvody vstupu na zahraniční trhy
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Řízení a hodnocení banky
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
MPO Finalizace akvizičního procesu – smluvní fáze – analýza smlouvy o koupi/prodeji vlastnického podílu MPO.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Červenec ’15 AKTUÁLNÍ VÝVOJ NA FINANČNÍCH TRZÍCH Ing. Jiří Opletal, MBA.
Jak založit vlastní firmu?
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Investiční proces ČZU Margareta Křížová, MBA
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Modelování hodnoty podniku Jan Cedl 2015.
Model struktury strategického managementu
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Financování inovačních firem
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Podniková ekonomika.
Životní cyklus organizace
Představení ČSOB Firemního bankovnictví
Prezentace obchodního plánu
Cenové strategie.
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

31. březen 2010 Strategie fondů private equity Identifikace, hodnocení a strukturování investic David Marek, ARX Equity Partners

Agenda 1.Co znamená “private equity”? 2.Životní cyklus firmy a private equity strategie 3.Identifikace, hodnocení a strukturování transakcí 4.K zapamatování

Co je “private equity”? Private equity vs. public equity Institucionální vs. soukromé zdroje kapitálu Typický business model správce private equity fondů Private equity ve střední a východní Evropě

Životní cyklus firmy

Růst hodnoty vlastního kapitálu EqV = m * EBITDA – interest-bearing debt + cash Vznik : ↑ m Raná fáze růstu: ↑ m, ↑ sales Pozdější fáze růstu: ↑ m, ↑ EBITDA, ↓ debt Stabilizace: ↓ debt, ↑ cash Krize: ??

Investiční strategie – VC vs. PE EqV = m * EBITDA – interest-bearing debt + cash Vznik : Start-up capital – čistě akciové financování Raná fáze růstu: Early stage expansion – dominantně akciové financování Pozdější fáze růstu: Later stage expansion – kombinace akciového a dluhového financování Stabilizace: Buy-out / replacement capital – vysoký podíl dluhového financování Krize: Turnaround – čistě akciové financování, restrukturalizace úvěrů

Identifikace investičních příležitostí Investiční strategie (cílové portfolio) Zdroje investičních příležitostí – tvorba deal-flow Vysoké náklady příležitosti -> Vysoká míra selektivnosti Nutnost vysoké efektivity během investičního procesu

Otázky investičního manažera ∆ EqV = ∆ m * ∆ EBITDA - ∆ interest-bearing debt + ∆ cash Atraktivita odvětví? Postavení cílové firmy na trhu? Udržitelné konkurenční výhody? Strategie / cesty k růstu hodnoty akciového kapitálu? Management, management, management ! Cena a kapitálová struktura transakce (plus motivace účastníků transakce)? Možnosti exitu? Klíčová rizika a jejich mitiganty? INVESTIČNÍ TEZE

Atraktivita odvětví Charakter produktu / služby? Růstový potenciál trhu? Míra existující rivality v odvětví? Bariéry vstupu a výstupu z odvětví? Vyjednávací síla dodavatelů? Vyjednávací síla zákazníků? Riziko substitutů / změny technologie apod.?

Postavení cílové firmy Růst tržeb firmy vs. růst celkové trhu Tržní podíl Struktura tržeb Struktura nákladů Stabilita provozní ziskové marže Náročnost na pracovní kapitál Míra zainvestovanosti firmy

Udržitelné konkurenční výhody Síla značky Distribuční síť Dlouhodobé kontrakty Patenty...

Strategie růstu hodnoty Růst EBITDA – tržby, náklady Snižování čistého dluhu – obrátka pracovního kapitálu, prodej zbytných aktiv Růst oceňovacího násobku – dán zejména růstem strategické atraktivity

Management Existující nebo nově příchozí management – MBO vs. MBI Management ≠ CEO ! Dosavadní track record? Chybějící expertíza? “Skin in the game” ! 120-denní plán

Exit Strategický / finanční investor: Míra M&A aktivity v odvětví Relativní velikost akvizičního cíle Možné synergie? Postavení cílové firmy a její dynamika IPO: Velikost firmy Management Růstové vyhlídky / investiční teze

Strukturování transakce (1) Typ transakce – expanze / buyout (nebo kombinace)? Formální tendr nebo invididuální jednání? Počet, struktura a cíle prodávajících? Mají či nemají poradce? Cenová a jiná očekávání (např. časová)? Management? Vaše možné konkurenční výhody jako investora?

Strukturování transakce (2) Komplexní vyjednávání s několika stranami: Prodávající (a jejich poradci) Management (a jeho poradci) Poskytovatelé úvěrového financování...

Strukturování transakce (3) Cena / objem financování a jeho struktura Vlastnická struktura po ukončení transakce Due diligence Prohlášení a záruky prodávajících / managementu Corporate governance Exit – tag-along, drag-along Manažerský opční program / exit bonus Exkluzivita

Strukturování transakce (4) Cena Způsob stanovení? Fixní částka Oceňovací mechanismus Platba v akciích kupujícího Úprava ceny Kdy a za jakých podmínek? Pre-completion audit Escrow / holdback Earn-outs Odložená splatnost / vendor loan

Strukturování transakce (5) Podíl a struktura úvěrového financování? Existující zadlužení cílové společnosti? Výše a stabilita volného cash flow firmy? FCF = EBITDA - income tax paid - ∆ w/c – net capex Způsob a zdroje splácení? Možnosti zajištění úvěru? Debt / EnV, Debt / EBITDA, FCF / Debt Service? Mezzanine debt vs. senior debt

Ideální cílová firma Low-tech Track record Nízká existující zadluženost Vysoká míra konverze EBITDA do volného cash flow

Take away Private equity vs. venture capital Generátory hodnoty vlastního kapitálu Klíčové otázky investičního manažera Management, management, management Strategické due diligence Faktory určující vhodnost dluhového financování transakce Co je mezzaninové financování