České země – součást Rakouska

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Bouřlivý rok 1848.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl06
Revoluční rok 1848 VY_32_INOVACE_153 květen 2011 Mgr. Hana Patschová
Osvícenství Marie Terezie Josef II.
Opakování
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Revoluce 1848 v českých zemích
Marie Terezie, Josef II. 4. ročník
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Číslo v digitálním archivu školy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
České země v první polovině 19. století
Číslo v digitálním archivu školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_D8_13 Sada DUMDějepis 8 PředmětDějepis Název materiáluOd Bílé hory po národní obrození Anotace Prezentace.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Revoluce
Počátky Národního obrození
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Revoluce 1848 v Evropě.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Monika Ulrychová Název: VY_32_INOVACE_01_ OPAKOVÁNÍ – Marie Terezie Téma: Marie Terezie Číslo projektu: 02.
Téma: Dualismus Číslo projektu: 02.  Materiál je ur č en pro ž áky 5. ro č níku 1. st. ZŠ  Téma: Dualismus  Vyu ž ití na interaktivní tabuli  Materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Druh učebního materiálu
Národní obrození Michaela Tarabová.
19. století opakování.
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Bouřlivý rok 1848.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Marie Terezie a Josef II.
Národní obrození 5. ročník
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
REVOLUČNÍ ROK 1848 DUM - 15.
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_05
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Dualismus.
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
Revoluční rok 1848 – 1849 v Čechách
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

České země – součást Rakouska Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s dějinami Českých zemí v době příslušnosti k Rakousku. Učebnice: Obrazy z novějších Českých dějin.

České země – součást Rakouska první polovina 18. století České země (Čechy, Morava, Slezsko) jsou součástí Rakouska obrovská mnohonárodnostní říše vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – většinou katolíci společný úřední jazyk – němčina

zápis do sešitu České země – součást Rakouska České země (Čechy, Morava, Slezsko) součástí Rakouska vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – katolíci úřední jazyk – němčina

ŽIVOT PODANÝCH poddaní (nevolníci) – nemohli svobodně dělat co chtěli bez svolení vrchnosti (pána) obr. 1 video – život prostých lidí

ŽIVOT PODANÝCH nevolníci nesměli: se ženit, stěhovat, dát děti do učení, prodat nebo koupit pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat (pracovat na panském – až 6 dní v týdnu), sloužit ve vojsku (několik let až celý život) selská povstání (rebelie) proti vrchnosti byla nejednotná, potlačena, následovaly kruté tresty

zápis do sešitu Život poddaných poddaní (nevolníci) – poddáni vrchnosti nesměli: se ženit, stěhovat, prodat pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat, sloužit ve vojsku selská povstání (rebelie) – nejednotná, potlačena, kruté tresty

Osvícenství nové myšlenky učenců z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni lidé mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství obr. 2

Reformy Marie Terezie stálá armáda stavba pevností k obraně země (Terezín, Josefov, Olomouc) povinná školní docházka daně platí poddaní i vrchnost zkrácení roboty (na 3 dny v týdnu) úprava soudnictví (trestání podaných přísluší soudu)

zápis do sešitu Osvícenství z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství

Reformy Josefa II. Josef II. – syn Marie Terezie („selský císař“) zrušil nevolnictví povolil i jiné vyznání než katolické – toleranční patent obr. 3

zápis do sešitu Reformy Marie Terezie Reformy Josefa II. stálá armáda stavba pevností povinná školní docházka daně platí i vrchnost zkrácení roboty úprava soudnictví Reformy Josefa II. zrušil nevolnictví toleranční patent

Obrození českého jazyka pro silné Rakousko – nutný jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově učitelé a kněží proti poněmčování (vlastenci) vydávání knih na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda, kočovní loutkáři (Kašpárek) obr. 4

zápis do sešitu Obrození českého jazyka jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově vlastenci proti poněmčování knihy na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda

Buditelé národní buditelé – měli snahu o vzdělaný národ prosazování češtiny mezi lidmi vytváření spolků (měšťanské besedy) zakládání knihoven s českými knihami založení Národního muzea Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury. Josef Jungmann – Česko-německý slovník. František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj (Fidlovačka)

zápis do sešitu Buditelé měli snahu o vzdělaný národ vytváření spolků založení Národního muzea Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury. Josef Jungmann – Česko-německý slovník. František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj

Revoluce 1848 rakouská vláda cenzurovala a pronásledovala vlastence březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře vypukly i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze se tvoří národní gardy na obranu svobod novinář Karel Havlíček Borovský se podílel na šíření informací lidem červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem velké bouře, stavba barikád císařské vojsko potlačilo v Praze povstání proti císaři jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství, z lidí svobodní občané

zápis do sešitu Revoluce 1848 cenzura, pronásledování vlastenců březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze tvorba národních gard zapojil se novinář Karel Havlíček Borovský červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem, stavba barikád císařské vojsko potlačilo povstání v Praze jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství

Nespravedlivé Rakousko na podzim 1848 císař František Josef I. začíná vládnout sám (absolutisticky) policejní dozor, pronásledování vlastenců (osud Karla Havlíčka Borovského) nespokojenost Maďarů – v roce 1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) je vyhlášena nová ústava české požadavky odmítnuty obr. 5

zápis do sešitu Nespravedlivé Rakousko podzim 1848 absolutistická vláda Františka Josefa I. policejní dozor, pronásledování vlastenců (K. H. Borovský) nespokojenost Maďarů –1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) nová ústava české požadavky odmítnuty

Klasicismus a empír inspirovány antikou zjednodušení stylu klasicismus se uplatnil ve stavitelství: dodal stavbám geometrické členění, trojúhelníkový štít a sloupové řady empír poté zapůsobil i na nábytek a módu obr. 6

zápis do sešitu Klasicismus a empír inspirovány antikou klasicismus – stavitelství: geometrické členění, trojúhelníkový štít, sloupy empír – hlavně nábytek a móda

Opakování České země – součást Rakouska Osvícenství Život poddaných České země (Čechy, Morava, Slezsko) součástí Rakouska vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – katolíci úřední jazyk – němčina Život poddaných poddaní (nevolníci) – poddáni vrchnosti nesměli: se ženit, stěhovat, prodat pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat, sloužit ve vojsku selská povstání (rebelie) – nejednotná, potlačena, kruté tresty Osvícenství z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství Reformy Marie Terezie stálá armáda stavba pevností povinná školní docházka daně platí i vrchnost zkrácení roboty úprava soudnictví Reformy Josefa II. zrušil nevolnictví toleranční patent

Opakování Obrození českého jazyka Revoluce 1848 Buditelé jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově vlastenci proti poněmčování knihy na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda Buditelé měli snahu o vzdělaný národ vytváření spolků založení Národního muzea Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury Josef Jungmann – Česko-německý slovník František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj Revoluce 1848 cenzura, pronásledování vlastenců březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze tvorba národních gard zapojil se novinář Karel Havlíček Borovský červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem, stavba barikád císařské vojsko potlačilo povstání v Praze jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství

Opakování Nespravedlivé Rakousko Klasicismus a empír podzim 1848 absolutistická vláda Františka Josefa I. policejní dozor, pronásledování vlastenců (K. H. Borovský) nespokojenost Maďarů –1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) nová ústava české požadavky odmítnuty Klasicismus a empír inspirovány antikou klasicismus – stavitelství: geometrické členění, trojúhelníkový štít, sloupy empír – hlavně nábytek a móda

Otázky a úkoly Jaký byl úřední jazyk v Rakousku? Jaké náboženství zde převládalo? Vysvětli, proč se poddaným také říkalo nevolníci. Marie Terezie a Josef II. byli autory mnoha reforem. Vzpomeneš si na nějaké? Co bylo výsledkem revolučního roku 1848? Zkus vysvětlit, co znamená, když panovník vládne absolutisticky. Popiš, jak se liší klasicismus od baroka.

Zdroje obr. 1 – nevolníci http://www.oskole.sk/userfiles/image/zaida/dejepis/od%20lovc a%20k%20rolnikovi/Od%20lovca%20k%20roln%C3%ADkovi %20- %205_%20r_%20j%C3%BAn%202010_html_28ae1f55.png obr. 2 – Marie Terezie http://www.svornost.com/wp- content/uploads/marie-terezie.jpg obr. 3 – Josef II. http://kronika.malaupa.cz/foto/1779_josefII.jpg obr. 4 – obrození http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10177109865/foto/ uni_211543116230082.jpg?verze=1320748445 obr. 5 – František Josef I. http://www.silver- gold.cz/fotky14659/Dukaty/Frantiek_Josef_I_-_450.jpg obr. 6 – zámek Kačina http://historie.lusa.cz/wp- content/uploads/2014/09/1028.jpg