Funkční gramotnost III. -obrázky a fotografie J. Poddaná
JAK ČÍST OBRÁZKY Základní body a rozpoznávání Z : lyses.html Je abstraktní? Obraz, který klade důraz na formální prvky (linie, tvar, atd.) spíše než na specifické, rozpoznatelné objekty. Obsah: předmět, téma nebo informace zachyceny na fotografii Jak vypadá scéna v rovině –jsou použity prvky neobvyklých úhlů nebo zkreslení?
Dokumentární fotografie: fotografie, jejichž hlavním účelem je zaznamenat místo, osoby nebo události. Expresivní: jasně prezentuje emoce. Geometrické tvary: jednoduché přímočaré nebo křivočaré tvary nalezené v geometrii, jako jsou kruhy, čtverce, trojúhelníky, atd. Vzbuzují pocity čistoty a upravenosti-.
Záměr: důvod (y), proč umělec dělal umělecké dílo. Krajina: obraz, který zachycuje přirozené prostředí. Je prostředí skutečné? Za jakých podmínek? Cíl: pohled bez osobní zaujatosti, který se snaží vzít v úvahu všechny dostupné informace se stejnou spravedlností. Je to tak?
Prezentační: obraz, který ukazuje rozeznatelné objekty. Předmět: hlavní objekt nebo osoba (y) na fotografii. téma: sjednocující nebo dominantní idea v jednom uměleckém díle, nebo v kolekci děl.
Fotografie a obrázek také používají vizuální „manipulace“: Fokus – co je na fotce neostřejší? Co ne? Světlo – je měkké, přirodní, umělé, jak zapadá do kontextu? Pokračování linií – vzbuzují dojem pokračování, neukonečenosti Opakování motivu Tvar libost – nelibost Textura – plnost fotky, detailnost, proč? KOMPOZICE: Úhel, ze kterého je zobrazen Použití dětí a zvířat – jemnost, barvitost,něžnost (většinou – lze i extrémně vzbuzovat lítost, smutek) Symetrie- asymetrie Kdo je ústřední bod? Zničený kontrast Rám
PROCVIČOVÁNÍ:
edky-voleb-do- zastupitelstva-zlinskeho- kraje-2012-pcs- /domaci.aspx?c=A _221311_zlin-zpravy_ras
OBRAZOVÁ REKLAMA V návaznosti na body v prvních slidech se reklama snaží některý prvky překroutit, využít a snaží se zaujmout. Najděte na následujících fotkách to, co se právě dělá reklamu reklamou. A pozor, je všudypřítomná!!!!
Reklama na volvo