Úvod Přednášející: Ing. Eva Švandová Literatura:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Charakteristika řízení
Organizační struktury
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Úvod do managementu 1. seminář
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Projektové plánování.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Management - Organizování
Název předmětu: MANAGEMENT 1, ZÁKLADY MANAGEMENTU (BKH_MAN1, BKH_ZMAN) Rozsah: 12 hodin přímé výuky Způsob ukončení: Ústní zkouška s testem Sledování průběžného.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Management - Motivování
PSYCHOLOGIE PRÁCE A ORGANIZACE
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Výrobní faktory v podniku
Název předmětu: ZÁKLADY MANAGEMENTU (BPH_ZMAN) Rozsah: 2/1 přímé výuky týdně Způsob ukončení: Ústní zkouška s testem Sledování průběžného studia: Autokorekční.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Management bk 505, bp 505.
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
2009 STUDIJNÍ PROGRAM: Ekonomika a management STUDIJNÍ OBOR: PRŮMYSLOVÉ INŽENÝRSTVÍ Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů doc. Ing. David.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Zdravotnický management
Osobní management – modul č.4
Zdravotnický management
Zdravotnický management
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
ZÁKLADNÍ INFORMACE Název předmětu: MANAGEMENT (PHMANA)
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
HARMONOGRAM PŘEDNÁŠEK 20011/12
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Zdravotnický management
Transkript prezentace:

Úvod Přednášející: Ing. Eva Švandová Literatura: VÁGNER, I. Management z pohledu všeobecného a celostního. MU : Brno, 2003. BLAŽEK, L. Úvod do teorie řízení podniku. MU : Brno, 1999.

Obsah přednášek Historický vývoj managementu, Pojetí managementu, Organizování, Rozhodování Styl vedení, motivování Marketing vymezení, marketingový mix Komunikační mix, strategická analýza

Historie managementu Eva Kubátová

Behavioristický přístup Vědecký přístup Klasický přístup Behavioristický přístup založený na lidských zdrojích Vědecký přístup Systémový přístup Psychol. -sociální přístupy Procesní řízení Kvantitativní přístupy Empirické přístupy Škola „vědeckého řízení“ „správního řízení“ „byrokrat. řízení“ „lidských vztahů“ Kontingenční přístup

Škola vědeckého řízení poč. 20. století Racionalizace Pohybové studie přínosy: důraz na získávání konkrétních dat ohledně úkolů a prac. místa přesvědčila manažery o potřebě se vyvarovat náhodnému přístupu k plánování a organizaci práce důraz na práci managera např. Ganttův diagram používaný dodnes kritiky: velký tlak na pracovníky ohledně výkonu nefér dělení odměn mezi management a prac. sílu nedostatečná pozornost věnována sociálním faktorům na pracovišti příliš autoritářský přístup, dominance managementu

Ganttův diagram Zobrazuje posloupnost jednotlivých kroků v rámci realizace projektu Apliakce GanntProject, SmartDraw, OmniPlan, popř. excel

Škola vědeckého řízení Fredecick Taylor (1856-1915) oddělení duševní práce od manuální bezprostřední kontrola pracovního procesu managementem studium lidí jako strojů experiment se surovým železem dělba práce - jediný správný způsob poznatky v knize „The principles of Scientific Management“ (1911) taylorismus Henry L. Gant , manželé Gilbrethovi

Škola vědeckého řízení Taylorismus aplikovaný na výrobu obuvi jeden dělník nařeže všechnu kůži jeden dělník vystřihne části bot dle šablony další sešije části další připevní cvočky další provleče tkaničky pracovní proces navržený zaměstnavatelem ne „mistrem ševcem“ vysoká specializace práce – rychlé zaučení a snadné nahrazení jednoho dělníka druhým

Škola správního řízení prioritní pozornost zaměřena na řídící pracovníky studium funkcí a principů managementu klasická organizační teorie přínosy: strukturalizace řízení – definice manažerských funkcí východiskem pro koncepce organizačních struktur podniků řízení podniku jako celku kritika: snaha převést řídící zkušenosti do příliš obecných platností

Škola správního řízení Henri Fayol (1841 – 1925) definice funkcí managementu: plánování, organizování, přikazování, kontrolování definice principů managementu, které mají být používány ke zdokonalení výkonu organizací dílo „Admnistration industirelle et générale“ (Správa podniků a správa všeobecná)

Škola byrokratického řízení Max Weber (1864 – 1920) byrokracie jako pevně vymezené uspořádaní organizace – „ideální typ“ organizace rysy byrokracie: organizace stojí na principech hierarchie využívání specializace doržování systému obecných pravidel spravedlivé a neosobní řízení kvalifikace lidí v souladu se zastávanou pozicí

Procesní přístupy návaznost na Fayola a Webera klasifikace manažerských funkcí navazující na Fayolovi funkce správy celistvé chápání fungování a řízení organizační jednotky přínos: vychází z nich většina učebnic managementu – díky víceaspektovosti a celistvosti, s jakou je nahlíženo na podnik kritika: schematičnost nedocenění lidského faktoru

Škola lidských vztahů 40. léta, poč. 50. let Elton Mayo (1880 - 1949) reakce na taylorismus důraz na psychologické a sociální aspekty člověk jako bytost usilující o existenci ve společnosti význam neformálních vztahů spokojený zaměstnanec bude více produktivní vychází se závěrů Hawthornských studií (1924 – 1932) – důraz na důležitost vztahů mezi lidmi na pracovišti přínosy: uznání managementu jako aplikované behaviorální vědy (manager musí motivovat, vést a rozumět mezilidským vztahům) kritika: není pouze behaviorální vědou aplikace různých pojetí lidského chování je příliš komplikovaná a její použití manažery někdy příliš komplikované

Psychologicko-sociální přístup poč. 50. let někdy označován jako behaviorismus návaznost na školu lidských vztahů koncept „sociálního člověka” x „ekonomický člověk” v klasickém přístupu vědecký přístup ke studiu lidského chování práce jako prostředek sloužící k naplnění lidských potřeb studium motivace, stylu vedení a efektivní mezilidské komunikace využití psychologie, sociologie, antropologie V. Vroom, F. Herzberg, A. Maslow

Manažerská věda kvantitativní přístupy uplatnění po 2. svět. válce návaznost na školu vědeckého řízení ve snaze o přesné měření pracovních činností a plánování s pomocí matematikcýh výpočtů metody opírající se o matematiku, logiku, statistiku apod. strukturní analýza, matematické programování, dynamické programování, teorie her, simulační metody apod. snaha poskytnout manažerům kvantitativní východiska pro rozhodování hledání optimálního řešení na základě matematické optimalizace – optimalizace výrobního plánování, finanční plánování, plánování reklamy, distibuce zboží mezi dodavateli a odběrateli přínosy: techniky k řešení výrobních problémů, rozpočtových problémů, plánování například pracovně rozvojových programů kritiky: nepojednává o lidském aspektu organizace kvantitativní přístupy

Empirické přístupy dominantní postavení behěm posledních třiceti let studium praxe a následné doporučení pro manažerské jednání Hammer, Champy – „Reengineering the Corporations” Drucker - „Managing in Turbulent Times” Peters, Waterman – „In search of excelence”

Systémové přístupy 70. léta 20. století organizace jako skupina vzájemně propojených prvků organizace jako dynamický celek řízení MU:– univerzita – fakulty – katedry - hledání kompromisů vedoucích k dosažení cílů celé firmy resp. celého systému

Kontingenční přístupy hledání vhodných metod managementu pro různé situace zvýšení produktivity práce – než se manager rozhodne jakým způsobem, je třeba analyzovat charakteristiky pracovníků, způsob práce, v jedné oblasti podniku je vhodné uplatnit například „rámcové plánování” a v jiné „tvrdé plánování” jeho význam stoupá příklad firma IBM

Děkuji za pozornost