7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice
Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Z HLEDISKA ČTENÁŘE tři hlavní účely odborného článku/textu : 1.vyhodnotit pozorování, která učinil autor 2.posoudit, zda závěry z práce vyvozené, jsou opodstatněné nasbíranými daty a metodikou 3.měl by být schopen v případě zájmu na základě článku práci zopakovat (Cyril Höschl)
STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU úvod - zde autor formuluje cíle, hypotézy, vyjádřuje se k existujícímu vědění o daném tématu a hodnotí použité zdroje; stať – tvoří vlastní jádro textu, zde autor řeší problém, odpovídá na položené otázky, polemizuje, vyslovuje teze, argumentuje atd.; závěr – přináší výsledky, k nimž autor dospěl, a naznačuje perspektivy dalšího bádání.
KOMPOZIČNÍ ČLENĚNÍ (MODELY) I. úvod, stať a závěr v úvodu vymezí autor pole svého zájmu na pozadí existujícího vědění o daném tématu a zaujme postoj k prostudované literatuře výsledky formulovány v závěru (i perspektivy dalšího bádání) model Problém – Řešení
II. Dogma - Nesoulad - Krize - Hledání - Nový model Obecně se má za to, že… / byla vyslovena teze, že… Tato teze však nemůže dost dobře vysvětlit případy… Pokusy/analýza/příklady/materiál naopak ukazuje, že… Jak tento nesoulad vysvětlit? Dosavadní poznatky o tomto jevu je třeba v uvedeném směru zpřesnit/tyto jevy je třeba definovat zcela jinak.
III. ÚVOD, METODY, VÝSLEDKY A DISKUSE IMRAD = Introduction, Methods, Results, and Discussion v řadě uznávaných přírodovědných (medicínských) mezinárodních časopisech American National Standards Institute za standardní formát vědeckých článků
IMRAD text má sdělit příběh tabulky mají shrnout doklady obrázky mají vypíchnout to, co je důležité
PŘÍPADOVÁ STUDIE zvláštní metoda výzkumu zahrnuje důkladnou analýzu jediného problému nebo události = případu spíše formulují hypotézu – než testují příklad: dove_studie_1.pdf dove_studie_1.pdf
HYPOTÉZY kvantitativní výzkum u kvalitativního výzkumu (stavební obory) - výzkumný problém či výzkumná otázka vychází se z dříve definovaných cílů práce tvrzení, která jsou v průběhu řešení práce potvrzena či vyvrácena zvolené proměnné jsou měřitelné nebo kategorizovatelné domněnky, které slouží jako prostředek při dokazování zatím neprokázaného, vysvětlení, o jejichž správnosti se zatím nelze přesvědčit, předpoklady, které je potřeba ještě prověřit. (VOCHOZKA a kol.)
SEMINÁRNÍ PRÁCE MOP/PRI titulní list, obsah, úvod, cíl práce, teoreticko-metodologickou část (literární rešerše, hypotézy, metodika práce), aplikační část, návrhy opatření, závěr, seznam použité literatury, přílohy.