Ingmar Bergman Patrik Vacek (jaro 2008) – přednáška č. 2 (k), 17. 5. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
První představitelé impresionismu
KOPŘIVA ročník přehlídky netradičních divadel 24. a 25. duben 2009, Kopřivnice.
Řecké divadlo Dějepis 2. stupeň
Pavel Kříž  Narodil se v Brně  Emigroval do Velké Británie a později do Kanady kde roku 1988 vystudoval univerzitu ve Vancouveru  Počátkem.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
(X/Y)něconěcoHT1. Televizní studio Ostrava První televizní studio na Moravě a ve Slezku Počátek historie od r (výstavba vysílače) Ostravské a pražské.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Kdo to byl William Shakespeare
Auditoriální přístup: etnografie publik
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
ČESKÁ DIVADLA výběr Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_20 Název materiálu: Reklama Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Masová komunikace, masová média
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
VY_III/2_INOVACE_81_Jan Werich
VY_32_INOVACE_ČJ.6.05_ F.Nepil, prezentace Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM – Jazyk a jazyková komunikace_Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_41_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Publicistický styl Znaky a útvary.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
William Shakespeare 1564 *
Jak to, že film se skládá ze spousty obrázků?
William Shakespeare (1564 – 1616).
Česká soukromá televizní stanice Janoštíková Tereza IV.E.
Emil František Burian
S podporou statutárního města Hradec Králové a Klubu rodičů gymnázia Boženy Němcové
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
William Shakespeare.
Vysílací věž se začala stavět počátkem r. 1955, dokončena za necelý rok s nainstalovanou provizorní anténou pro vysílání na prvním televizním kanále.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Marketingová komunikace prostřednictvím umění Korporátní image.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.8 Osvobozené divadlo Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w UKÁZKAUKÁZKA – Tmavomodrý svět + fotografie v + w.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
František Hrubín „Dnes lidé mezi sebou hovoří tak, že jeden druhého neposlouchá.“
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text se zabývá meziválečným obdobím v české literatuře,
České divadlo po 2. světové válce
České divadlo po 2. světové válce
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
Mapování stavu oboru animace v ČR
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Historie Internetu.
Spisovatelé a ilustrátoři
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
The history of England
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Práce návrháře.
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace;
Transkript prezentace:

Ingmar Bergman Patrik Vacek (jaro 2008) – přednáška č. 2 (k),

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce I Herr Sleeman kommer (Mr. Sleeman Cometh, 1957) Venetianskan (The Venetian Woman, 1958) Rabies – Scener ur människolivet (Rabies – Scenes From Human Life, 1958) Oväder (Storm, 1960) Trämålning (Painting on Wood, 1963) Ett drömspel (A Dreamplay, 1963) Riten (The Ritual / Obřad, 1969) Fårö-Dokument (1970) Reservatet (1970) – švédská verze The Lie (1970) produkce Velké Británie The Lie (1973) produkce USA Scény z manželského života (1973TV, 1974 verze pro kina) Kouzelná flétna (1975)

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce II Tváří v tvář (1976) De fördömda kvinnornas dans (The Dance of the Damned Women, 1976) Fårödokument 79 (1979) Ze života loutek (1979) Hustruskolan (School for Wives, 1983) Fanny a Alexandr (1984) Efter Repetitionen (After the Rehearsal, 1984) Karins Ansikte (1985) Dva blažení (1986), Dobrá vůle (1991 – Bille August), Nedělňátka (1992 – D. Bergman) Soukromé rozhovory (1996 – L. Ullmannová) Co chvilku křičí na jevišti světa (1997) Sarabanda (2003)

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce III Řada Bergmanových televizních filmů byla uvedena také v kinech nebo tyto byly založeny na jeho divadelních inscenacích Zájem o TV se o Bergmana probudil v 50. letech 20. stol., kdy mohl v Malmö sledovat její dánské vysílání Několik let poté – krátce po realizaci jedné ze svých televizních inscenací – proklamoval svůj zájem o nové médium veřejně (článek „Chci být součástí hry“ – Röster i RadioTV, 1958) 1957: Herr Sleeman kommer (Mr. Sleeman Cometh) – televizní debut a živý přenos hry Hjalmara Bergmana (záznam na 16 mm film) – soubor městského divadla v Malmö ve Stockholmu – považováno za televizní experiment 1958: Městské divadlo v Malmö realizovalo ve Stockholmu dva živé přenosy her Benátská žena (italský autor neznámý) a TV verzi hry Olle Hedberga Vzteklina, kterou v roce 1945 Bergman inscenoval v roce 1945 ve svět. premiéře v Helsingborgu (záznam opět na 16 mm film) – Benátská žena snímána pohyblivými kamerami – narušení konvenčního statického pojetí tehdejší švédské televize

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce IV V Bergmanově tvorbě je nutno rozlišovat televizní inscenace divadelních her a Bergmanovy televizní filmy jako takové, které byly často uváděny v (kratších) verzích v kinech celého světa (např. Kouzelná flétna, Fanny a Alexandr, Sarabanda) Prvním vlastním filmem natočeným pro televizi (nikoli adaptace divadelní hry) se stal v roce 1969 Obřad Bergman jako umělec pronikl do švédské televize v 60. letech se dvěma adaptacemi díla svého oblíbence Augusta Strindberga 1. Oväder (Bouře, 1960); 2. Ett drömspel (Hra snů, 1963) Spolupráce divadla a televize byla na počátku 60. let ve Švédsku novým fenoménem a z reakcí kritiky bylo cítit okouzlení touto inovací

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce V (Hra snů, 1963) Bergman respektoval omezení televize jako média, využil četných změn scény a řadu prolínaček a dvojexpozic – Hra snů – expresionistické drama – tak zhodnotila možnosti televizní techniky a technologie Ve své době nejnákladnější televizní produkce v rámci divadelní redakce švédského rozhlasu a televize 40 herců, 75 komparsistů, celkem se na přípravě podílelo na 200 osob Bergman připravoval tuto inscenaci 2 roky a jeho snahou bylo podat Strindbergův dramatický text jako hledání svébytného vizuálního výrazu Asketický výraz představení v souladu s jeho tehdejšími filmy Reakce kritiky: „starý“ a „nový“ Bergman (vizuální opulence vs. střídmost)

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce VI Svůj první televizní scénář (k filmu Reservatet/The Lie, 1970) vytvořil na zakázku pro European Broadcast Union (EBU), která oslovila špičkové autory s tím, aby skrze svou tvorbu pro televizi ukázali kreativní potenciál média evropským divákům. Tento film však Bergman nerežíroval, neboť se necítil na tento úkol natolik řemeslně zdatný. Společnosti BBC a CBS realizovaly vlastní verze Bergmanova scénáře (v prvém případě hru režíroval Alan Bridges, ve druhém Alex Segal) Tři verze téhož díla se staly součástí obsáhlé kritické reflexe 1973 – Scény z manželského života – první Bergmanův televizní seriál, který režiséra zviditelnil v celém Švédsku, a to i u těch, kteří jej neměli v oblibě Rating vyrostl z 26% po prvních třech scénách na 40% po skončení vysílání; pouze fotbalové přenosy, dvě švédské komedie z 30. let a známý přírodopisný dokument měly v historii švédské televize vyšší sledovanost

Ingmar Bergman jako televizní tvůrce VII Riten (The Ritual / Obřad, 1969) Fårödokument -Dokument (1979) Kouzelná flétna (1975) Ze života loutek (1979) Hustruskolan (School for Wives, 1983) Fanny a Alexandr (1984) Efter Repetitionen (After the Rehearsal, 1984) Karins Ansikte (1985) Dva blažení (1986), Dobrá vůle (1991 – Bille August), - Jesse Kalin, Klepikov Nedělňátka (1992 – D. Bergman) Soukromé rozhovory (1996 – L. Ullmannová) Co chvilku křičí na jevišti světa (1997) Sarabanda (2003)

Ingmar Bergman jako divadelník I Mäster Olofsgården (1938 – 1940) - debut divadelního režiséra Již na gymnáziu se Bergman živě zajímal o Strindberga S podporou Svena Hanssona ze slavného knihkupectví Sandberg vedl po dva roky amatérské divadlo v jedné z budov v chudé části města (na jeho návrh jej divadelní rada jmenovala režisérem) Bergman neměl žádné formální vzdělání (aby si dodal vážnosti přes svými mladými kolegy a herci a vypadal starší, koupil si brýle se silnými obroučkami) Důležitější však je, že si naordinoval přísný a intenzivní pracovní a učební režim Tvrdé požadavky na herce, ostrý jazyk a značný temperament – pověst démonického režiséra až do 80. let, kdy se pro švédský tisk stal mistrem Divadlo Mäster Olofsgården kladlo důraz na hry nezpochybnitelných morálních hodnot a dramatickou kvalitu (zároveň repertoár odrážel Bergmanovo zaujetí divadlem; Shakespeare, Strindberg a současná dramata)

Ingmar Bergman jako divadelník II 1940 – 1944: Studentské divadlo, the Civic Center Theatre, The Dramatists Studio 1944 – 1946: Hälsingborgské městské divadlo 1946 – 1950: Göteborg 1950: Stockholm (mezihra) 1952 – 1958: Městské divadlo v Malmö 1961: Dramaten (mezihra) a Královská opera 1963 – 1976: Dramaten: „2. dějství“ 1976 – 1984: Residenztheater – Mnichov 1984 – 2004: Dramaten: „3. dějství“