24.1. Světová průmyslová centra Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.1. Světová průmyslová centra Všechno začalo v Anglii v 18.století v textilkách. Novým vynálezům a technickému pokroku říkáme průmyslová revoluce. Průmyslová revoluce: I. průmyslová revoluce – železnice /koleje, lokomotiva, parní stroj/ III. průmyslová revoluce – počítače, informatika, mikrotechnika II. průmyslová revoluce – elektrický a spalovací motor, elektronika, jaderná fyzika Autor: Mgr. Lenka Hrdá
24.2. Dělení průmyslu Průmyslová odvětví těžký průmysl Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.2. Dělení průmyslu Průmyslová odvětví těžký průmysl spotřební průmysl odvětví: paliva a energetika hutnictví strojírenství těžká chemie průmysl stavebních hmot odvětví: výroba skla, keramiky, porcelánu výroba celulózy a papíru výroba textilu výroba oděvů lehké strojírenství lehká chemie dřevozpracující průmysl výroba bot, kožedělných výrobků polygrafický průmysl výroba potravin ostatní
24.3. Rozmístění průmyslové výroby aneb lokalizační faktory Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.3. Rozmístění průmyslové výroby aneb lokalizační faktory přírodní podmínky VODA /papírny, chemičky, elektrárny/ ZDROJ SUROVIN společenské podmínky ENERGIE KVALIFIKOVANÍ PRACOVNÍCI DOPRAVA VLIV NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
24.4. Průmyslové oblasti A co třeba tohle? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.4. Průmyslové oblasti 1. Zvýšit těžbu fosilních paliv? ---- K čemu to povede? 2. Stavět víc jaderných elektráren? ---- Následky? 3. Využít alternativní zdroje energie? ---- Jde to všude? 4. Šetřit ? ---- Budou všichni chtít? A co třeba tohle? V budoucnu by mohl vyjít pokus využít kosmickou sluneční energii. Na oběžné dráze umístěné družice by vysílaly ze solárních kolektorů mikrovlny přímo k Zemi. Slunce vyšle k Zemi 10 000x víc energie, než kolik naše planeta spotřebuje.
24.5. Procvičování a příklady Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.5. Procvičování a příklady Která z následujících zemí využívá geotermální energii? Proč? Francie, Island, ČR, Itálie, USA, Nový Zéland Jmenuj státy s největším podílem jaderných elektráren. Pracuj s atlasem. Který stát bude vyrábět /odhadem/ nejvíc energie v tepelných elektrárnách? Proč? Francie, Norsko, ČR, Nizozemsko Přírodní zdroje rozděl do základních kategorií: vítr, zemní plyn, minerální voda, bauxit, rašelina, ovoce, uran, houby, sluneční paprsky, mořské vlnění, bioplyn, dřevo nevyčerpatelné vyčerpatelné obnovitelné vyčerpatelné neobnovitelné
24.6. Pro šikovné druh elektrárny zdroj energie obnovitelný Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.6. Pro šikovné druh elektrárny zdroj energie obnovitelný neobnovitelný černé uhlí ropa jaderná X V geotermální sluneční větrná Doplň tabulku: nápověda: X není V je Co znamenají tyto symboly? Kdo byla Marie Currie-Sklodowska?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 24.7. CLIL Heavy industry does not have a single fixed meaning as compared to light industry. It can mean production of products which are either heavy in weight or in the processes leading to their production. Industry – průmysl Heavy industry – těžký průmysl Consumer industry – spotřební průmysl Fuel – paliva Energy - energetika Metallurgy - hutnictví Engineering – strojírenství Heavy chemistry – těžká chemie Manufacture of glass, ceramics , porcelain, paper and textiles – výroba skla, keramiky, porcelánu, papíru a textilu Light chemistry – lehkáchemie Woodworking industry – dřevozpracující průmysl Translation Těžký průmysl nemá pevný jediný význam oproti lehkému průmyslu. Může se jednat buď o výrobu produktů, které mají velkou hmotnost, nebo mají těžký proces vedoucí k jejich výrobě .
24.8. Test znalostí 1. Vyber surovinu, která nepatří do paliv: a/ ropa Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.8. Test znalostí Správné odpovědi: 1. Vyber surovinu, která nepatří do paliv: a/ ropa b/ plyn c/ bauxit d/ rašelina 3. Do mluvy odborníků na jadernou energii nepatří: a/ reaktor b/ radioaktivita c/ uhlí d/ neutron 2. Kde postavíš přílivovou elektrárnu? a/ na poušti b/ v místě těžby ropy c/ v místě s výronem teplé vody d/ v průlivu 4. Energie má fyzikální jednotku: a/ kWh – kilowatt hodina b/ kV - kilovolt c/ N - newton d/ Ω - ohm c d a Test na známku
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.9. Použité zdroje, citace Všechny snímky použit clipart
24.10. Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 12 /2012 Ročník 7. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 24.10. Anotace Autor Mgr. Lenka Hrdá Období 12 /2012 Ročník 7. ročník Klíčová slova Světová výroba elektrické energie Anotace Prezentace se zabývá určováním druhů elektráren, dělením zdrojů energetických surovin.