BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA JEDNOZNAČNÁ SLOVA MNOHOZNAČNÁ
Advertisements

VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Tropy II Marcela Jurková.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
CHIASMUS Ondřej Mužík.
T R O P Y.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ A MŠ Březno
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Obohacování slovní zásoby
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
1 2 FIGURE 1.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY VÝKLAD

BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ TROPY = ZÁSTUPKY založeny na přenášení významu slov METAFORA - na základě (vnější) podobnosti METONYMIE - na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů FIGURY sousloví založená na opakování slov, hromadění slov nebo syntaktických (skladebných) celků. Nemění se význam slov.

založeny na přenášení významu slov TROPY = ZÁSTUPKY založeny na přenášení významu slov

TROPY = ZÁSTUPKY METAFORA = přenesení významu na základě (vnější) podobnosti METONYMIE = přenesení významu na základě (vnitřní, věcné) souvislosti jevů Pentagon varuje; kotlík vře; čtu Haška

TROPY - METONYMIE SYNEKDOCHA HYPERBOLA =NADSÁZKA LITOTES PERIFRÁZE   HYPERBOLA =NADSÁZKA LITOTES PERIFRÁZE EUFEMISMUS = ZJEMNĚNÍ IRONIE, SARKASMUS

TROPY - METONYMIE SYNEKDOCHA básnický opis pro vystižení určitého děje či jevu pomocí typických znaků, často má kvantitativní povahu ČÁST ZA CELEK (PARS PRO TOTO) byl stár dvacet jar; nepřišla tam ani noha CELEK ZA ČÁST (TOTUM PRO PARTE) Otevřte, policie!; přišlo celé město

TROPY - METONYMIE HYPERBOLA =NADSÁZKA nadsazené až nereálné kvantitativní pojmenování místo pojmenování odpovídajícího skutečnosti říkala jsem ti to už tisíckrát sto roků v šachtě žil, mlčel jsem, sto roků kopal jsem uhlí

METONYMIE LITOTES opak hyperboly, oslabení výrazu; nejsem s vámi nespokojen

METONYMIE PERIFRÁZE básnický opis; nahrazení přímého pojmenování obšírnějším popisem; z důvodů např. stylistických, eufemistických země tisíce jezer (= Finsko) tam, kde záda ztrácejí své slušné jméno

METONYMIE EUFEMISMUS = ZJEMNĚNÍ obvyklé, ale málo příjemné pojmenování se nahradí jemnějším, společensky přijatelnějším opustil nás navždy

METONYMIE IRONIE, SARKASMUS (vystupňovaná ironie) posměšné vtipné vyjádření, při kterém jsou užita slova v opačném významu to se ti teda povedlo  

Děkuji za pozornost. PhDr. Eliška Vacková

Literatura: Prokop, V. Teorie literatury. Sokolov. O.K. – Soft 2008 Hrabák, J. Poetika. Praha. Československý spisovatel 1977 Vlašín, Š. a kol. Slovník literární teorie. Praha. Československý spisovatel 1984 Martinková, V. Teorie literatury 1 – 4. Praha. Fraus 2012 http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php [cit. 2013-10-15] Vlastní archiv