Úloha 5 Ultrazvukový senzor, tlačítko a motor řízený mikropočítačem Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentační manažer Kapitola 9.3 (Automatický chod - časování)
Advertisements

Prezentační nástroj Open Office, Impress EFEKTY SNÍMKU
P ROGRAMOVÁNÍ MOTORŮ II.. Ú KOL 2 A. Naprogramujte robota tak, aby pohyboval se dopředu a pak se vrátil zpátky a zůstal na místě startu.
Programování motorů I..
Microsoft Word 2010 I. Spuštění aplikace Wordu Popis prostředí Základní editace textu VY_32_INOVACE_52_MS_Word_ I.
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Práce s okny.
Začínáme s LEGO MindStorms
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
Úloha č. 8: Logické obvody - využití
VY_32_INOVACE_In 6.,7.15 Grafy - vytvoření základních typů grafu Anotace: Žák se seznámí s tvorbou grafu a jeho formátováním v programu MS Excel 2010.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/2.
Styly písma - vytvoření vlastního stylu, zápatí a záhlaví stránek
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
PROGRAMOVÁNÍ SYSTÉMEM
Základy práce s programem
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE III. Mgr. René Szotkowski TENTO MATERIÁL VZNIKL ZA FINANČNÍ PODPORY EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Pro vytvoření textového pole je k dispozici speciální nástroj, který najdeme na kartě Vložit - Textové pole. Je to tlačítko Textové pole : když je stiskneme,
Orientace robotického systému v pracovním prostoru pomocí optických senzorů. Autor práce: Tomáš Baďura Vedoucí práce: Dr. Ing. Radovan Kukla.
Informační a komunikační technologie 1.3 Nastavení počítače Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník.
LabVIEW Konstrukce programu
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 3. Tabulkové procesory Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník Ročník: 2.
Příkazy cyklů. Co je to cyklus Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého bloku příkazů Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého.
Vstupně-výstupní porty
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Základní nastavení systému
Přemístění části obrázku klonováním VY_32_INOVACE_GR_797.
Úloha č. 4 Ovládání motoru pomocí detekce zvuku a ultrazvuku Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 4 Ovládání motoru pomocí detekce zvuku a ultrazvuku Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 1 Měření úrovně zvuku pomocí zvukového senzoru na vstupu mikroprocesoru Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 4 Detekce pohybu s vykonáním mechanické energie pomocí mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Úloha 3 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ David Holoubek 2014 Využití zvukového modulu NXT na základě pohybu - Pozdrav.
Úloha 2 Zabezpečení prostoru pomocí detekce zvuku. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 1 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ David Holoubek 2014 Dotykový senzor na vstupu mikrokontroléru NXT.
Úloha 2 Rozpoznání vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Vzorová úloha 5 Ultrazvukový senzor, tlačítko a motor řízený mikropočítačem Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Počítačové laboratoře bez tajemství aneb naučme se učit algoritmizaci a programování s využitím robotů CZ.1.07/1.3.12/ „Tento projekt je spolufinancován.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Stmívací jednotka.
Corel DRAW Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Ovládací panely Šablona 32 VY_32_INOVACE_1_7_Windows-ovládací panely.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Návod na programování v NXT- G část.
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu: SŠ spojů a informatiky Tábor Tomáš Jansa VY_32_INOVACE_OV8 CZ.1.07/1.5.00/ Moderní škola.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Tvorba prezentace na iPadu Co se.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
PowerPoint Program na vytváření prezentací Pozadí snímků  Pravým tlačítkem klikneme do snímku a otevřeme Formát pozadí.
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Zdenek Laski Název šablonyVY_32_INOVACE INF Název.
Název: Měření spotřeby paliva na volnoběh s nezahřátým motorem Autor: Petr Hart, DiS. Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Zážehové motory.
Téma : ArchiCAD skladba keramického stropu Vypracoval: Ing. Wasserbauer Radek.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Movie Maker program pro tvorbu filmů
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OKNa/ práce s oknem ve windows
Programování mikropočítačů
Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
6. cvičení 25. března 2015.
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část
Otázky a úkoly VY_32_INOVACE_4_3_13_20 Vložení I.   Najdi záložku „vložení“. Vlož libovolný obrázek. Nastav jeho výšku na 5cm. Uprav ho tak, aby s ním.
ProgeCAD Hladiny a kóty.
Zoner Callisto Pracovní prostředí editoru
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Úloha 5 Ultrazvukový senzor, tlačítko a motor řízený mikropočítačem Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013

Zadání úlohy Sestavit zařízení, které otevře dveře (pootočí motorem) po stisknutí tlačítka. V případě průchodu dveřmi, se na výstup mikropočítače NXT vyšle signál pro pootočení motoru zpět. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Úlohu lze použít např. jako hlídač uzavřených jednosměrných vchodů v oblastech zabezpečení objektů.

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás Navrhnout algoritmus pro uvedenou úlohu - Sestavit zařízení z komponent podle zadání (mikropočítač NXT, ultrazvukový senzor, tlačítko, motor) - Připojit senzory a motor k mikropočítači - Naprogramovat mikropočítač NXT - Otestovat systém, zapsat hodnoty do tabulky - Provést změny nastavení – konfigurace Postup

Vstupní zařízení: Ultrazvukový senzor Tlačítko Výstupní zařízení Motor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Použité díly Obrázek 1 - vstupní a výstupní prvky, Autor: Štěpán Janás

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Algoritmus Ultrazvukový senzor Pootočení motorem (Otevřít dveře) Start Detekce pohybu Pootočení motorem (Zavřít dveře) Tlačítko Detekce stisknutí tlačítka Obrázek 2 Diagram, Autor: Štěpán Janás

Spustíme vývojové prostředí LEGO MINDSTORMS Education NXT Programming V záložce File vybereme možnost New a vytvoříme nový projekt Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

V pravé části programu se nachází nástrojová lišta s programovými komponenty Nástrojová lišta obsahuje tři záložky, zvolíme prostřední – Kompletní zobrazení Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Flow Loop Smyčka je část kódu, který se opakuje, pokud je splněna podmínka Smyčka se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Loop Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Smyčka

Pokud klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví podmínku, kdy se má smyčka opakovat  Forever – Běží do nekonečna  Sensor – Běží pokud je na určitém sensoru daná hodnota  Time – Běží po určitý čas  Count – Běží po určitý počet opakování  Logic – Běží pokud má proměná danou hodnotu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti smyčky

Flow Loop Protože chceme abychom četli data z senzoru opakovaně použijeme smyčku Z panelu nástrojů vložíme komponent Smyčka do vlákna programu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

FlowWait Wait je prvek, který pozastaví provádění kódu dokud nenastane podmínka Prvek se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Wait Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Wait

Pokud klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví mód prvku, čeká na senzor nebo na čas Sensor – Nastaví senzor, na který chceme čekat Každý senzor má vlastní individuální nastavení Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Wait

Protože chceme čekat, dokud se před senzor něco nepřiblíží použijeme prvek Wait Z panelu nástrojů vložíme komponent Wait do vlákna programu, dovnitř smyčky Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program FlowWait

Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme Control na Sensor 2.Zvolíme druh senzoru Sensor – Touch Sensor 3.Nastavíme port na kterém je připojený senzor 4.Nastavíme Action na Pressed (při stisku) Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Action Motor Motor je prvek, který umožnuje ovládat motory Použijeme prvek Motor pro otevření dveří Prvek se nachází v záložce Action pod tlačítkem s názvem Motor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Motor

Pokud klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek vyvoláme nabídku vlastností Port – Nastaví port na kterém se nachází motor Direction – Nastaví směr motoru Action – Nastaví mód motoru (konstantní rychlost, zrychlování, zpomalování) Power – Nastaví rychlost Duration – Nastaví dobu otáčení (lze nastavit v vteřinách, stupních či počtu otáček) Next Action – Nastaví chování při dokončení otáčení (zastavit, setrvačnost) Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Motor

Pro otáčení motorem použijeme prvek Motor Z panelu nástrojů vložíme komponent Motor do vlákna programu, dovnitř smyčky, za prvek Wait Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program Action Motor

Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme port, na kterém se nachází senzor 2.Nastavíme směr motoru (dopředu/šipka nahoru) 3.Nastavíme Action na Constant (znamená že otáčení bude mít konstantní rychlost) 4.Nastavíme rychlost motoru promocí vlastnosti Power (75) 5.Nastavíme dobu trvání pomocí vlastnosti Duration (180 Degrees – otočení o 180°) 6.Zaškrtneme možnost Wait for Completion (Čekat na dokončení) 7.Nastavíme Next Action na Brake (zakáže setrvačnost, zastaví motor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Budeme čekat, dokud osoba neprojde dveřmi. Vložíme prvek Wait Z panelu nástrojů vložíme komponent Wait do vlákna programu, dovnitř smyčky, za prvek Motor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program FlowWait

Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme Control na Sensor 2.Zvolíme druh senzoru Sensor – Ultrasonic Sensor 3.Nastavíme port, na kterém se nachází senzor 4.Nastavíme dokud chceme čekat = pokud je Distance menší jak 20 5.Nastavíme Show na Centimeters, hodnotu kontrolujeme v cm Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Jakmile někdo projde dveřmi (spustí ultrasonický senzor) zavřeme dveře pomocí prvku Motor Z panelu nástrojů vložíme komponent Motor do vlákna programu, dovnitř smyčky, za prvek Wait Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program Action Motor

Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme prvek stejně jako první Motor 2.Změníme Direction na opačný směr (dozadu/šipka dolů) Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Program je dokončen, už ho stačí jen nahrát tlačítkem PLAY Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

Při zapnutí programu se motor pootočí ve směru zavřití dveří, senzor tlačítkačeka na zmáčknutí Při zmáčknutí se motor otočí ve směru otevření dveří a aktivuje se ultrazvuk, ten měří průchod za dveřmi a předává data do mikropočítače. Při detekci pohybu Mikropočítač převede hodnoty ze senzoru do potřebného tvaru a program se opakuje. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Popis výstupu Obrázek 5 postup realizace, Manuál LEGO

Provedeme měření ve svém okolí (vstup do třídy, prostor v průchodu mezi lavicemi atd.) Zjistíme čas otevření a zavření „dveří“ Změříme max. šířku chodby pro zavírání dveří Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Popis výstupu Obrázek 6 Autor: Štěpán Janás

Děkuji za pozornost Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Po provedení úlohy ukliďte pracoviště a zkontrolujte, zda máte všechny zapůjčené součástky.

Použité zdroje a literatura Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Všechna díla jsou z dílny autora.