PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Rodina.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Emoce (city).
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
OSOBNOST.
Vývoj člověka Ontogeneze.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
DOSPĚLOST.
Obecné cíle vzdělávání
Období mladé dospělosti
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
DVĚ EXTRÉMNÍ KONCEPCE SOCIALIZACE
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
(Presenium) Jiří Vítovec
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Práva a povinnosti mezi manželi
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
Teorie vzdělávání dospělých
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
Socializace Kejřová.
Psychologie adolescentů
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Psychologie dospělých
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Mladá dospělost PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Zlatá dvacátá léta Mladá dospělost (od 20-22 do 30-32 let věku) Broomley (21-25 let věku), Birren (17-25 let věku), Levinson (17-45 let věku) Období dospělosti se zpravidla člení na mladší dospělost (do 30 let), střední (do 45 let) a starší dospělost (do 60 let). MLADÁ DOSPĚLOST JAKO ČAS PRO SPLNĚNÍ VÝVOJOVÉHO ÚKOLU toto hledisko zastával R. J. Havighurst. Pro naplnění vývojového úkolu nabízí konkrétní společnost (kultura) určité vzorce chování (patterns). Pokud je však člověk nerespektuje je často sankciován. Pojem teachable moment je určitý moment v etapě, kdy je důležité započít dané učení. Havighurst se zaměřuje také na jedince, kteří předbíhají vývojová období, například těhotné dívky ve věku již patnácti let. Upozorňuje na negativní důsledky, které mohou z předběhnutí stádia později plynout. Některé vývojové úkoly jsou kontinuální, například vývoj myšlení, a některé jsou typické pro určitou etapu, například změna vztahu k rodiči v adolescenci.

Mladá dospělost (od 20-22 do 30-32 let věku) Zlatá dvacátá léta Mladá dospělost (od 20-22 do 30-32 let věku) R.J. Havighurst uvádí několik vývojových úkolů pro období mladé dospělosti: Nalezení životního partnera. Vstup do manželství. Založení rodiny (soc. role). Výchova dětí. Vytvoření domova. Vývoj a utváření profesní kariéry. Přijetí společenské, veřejné zodpovědnosti. Začlenění do sociální/ch skupin/y.

Zlatá dvacátá léta Dosažení psychické dospělosti je spojeno s větší sebejistotou a vědomím vlastních kompetencí. Za nejvýznamnější znak lze považovat schopnost přijmout zodpovědnost za své činy. V tomto období člověk přijímá stabilní profesní roli, stává se manželem a rodičem. Akceptace kognitivní nejistoty plyne z vědomí mnohoznačnosti problémů, relativity různých názorů a časového omezení jejich platnosti - postformální myšlení. Relativita sociálních norem a změna postoje k nim se odráží v pojetí povinností a zodpovědnosti. Projevuje se i selektivita prosociálního zaměření. Morální uvažování vytváří souhrn osobních zkušeností. Formální dospělosti dosahuje člověk v 18 letech; z psychologického hlediska bývá dospělost spojována zejména se zralostí v psychosociální oblasti a k té většina lidí dospívá později (většinou se jako počátek soc. zralosti uvádí věk kolem 20 - 25 let).

Zlatá dvacátá léta Počátek dospělosti je charakterizován vrcholem fyzických sil a tvořivosti; postupně narůstá úroveň psychosociálních dovedností, zlepšuje se schopnost odpovědného a etického jednání a stabilizují se základní životní postoje. Člověk vstupuje do manželství a zakládá rodinu - zde se projevuje současný trend zvyšování průměrného věku jedince při uzavření manželství a narození prvního dítěte (velmi přibližně se jedná o posun od věku kolem dvaceti let směrem ke třicítce). Základními aspekty života dospělého člověka se stávají rodina, zaměstnání a případně různé záliby. „Leitmotivem“ života osob s nižším socio-kulturním statusem bývá starost o rodinu (ve smyslu zajištění jejích existenčních potřeb, jako je např. jídlo nebo bydlení), u osob s vyšším vzděláním převládá úsilí o seberealizaci (využití svých schopností, tvůrčí aktivita).

Zlatá dvacátá léta Určitými potenciálně krizovými obdobími jsou první roky manželství, během nichž se poměrně velké procento těchto svazků rozpadá. Dále je to doba po narození dítěte, kdy žena (resp. ten z partnerů, který o dítě primárně pečuje) přesouvá značnou část pozornosti směrem k dítěti a partner se tak může cítit v tomto smyslu poněkud zanedbáván. Rizikovou fází je také období odchodu dospělého dítěte z domova - zde se může u rodičů objevit tzv. syndrom prázdného hnízda, který charakterizují pocity určité prázdnoty, částečné ztráty smyslu života apod. Rovněž se v této souvislosti mohou projevit nějaké dosud neřešené partnerské problémy.

Mladá dospělost – manželské vývojové krize

Zlatá dvacátá léta G. Allport – znaky, dimenze dospělosti: Extenze sebe Vztahy k druhým lidem Emocionální jistota Realismus Schopnosti a kompetence Poznávání sebe Implicitní filozofie A. Masslow - sebeaktualizace

Zlatá dvacátá léta Vývoj – vs – Involuce Rozmanitost rychlost a směr vývoje nižší jednotící vlivy biologické i sociální …

Čím se vyznačuje dospělý člověk Zlatá dvacátá léta Čím se vyznačuje dospělý člověk Koná produktivní práci, jejíž smysl chápe a která ho činí existenčně soběstačným Je schopen spolupracovat bez zbytečných konfliktů … Samostatně hospodaří … Jedná vyspěle vůči nadřízeným – v práci nebo ve studiu … Má realistické plány do budoucnosti … Bydlí samostatně … Je schopen trávit volný čas sám, má však jednoho či více blízkých přátel, kteří stojí o jeho společnost. Je schopen se stýkat s příslušníky druhého pohlaví bez přílišných zábran a plachosti, poskytovat i přijímat lásku a něhu … Cíleně rozšiřuje svou orientaci v prostředí, v němž žije a pracuje. Aktivně se zajímá a pečuje o blaho rodiny, přátel i širšího lidského společenství.

Zlatá dvacátá léta Tělesný vývoj Dvacátá léta jsou dobou největší tělesné síly, energie, vitálního elánu, robustního zdraví. Úmrtnost … dokonaná suicidia … Svaly, mozek – vrchol kolem 25. roku věku. Involuce – např. meziobratlové ploténky, vízus, kůže … Krása <-> úspěch ? Meze těla je již nutno brát realisticky na vědomí a přizpůsobit se možnostem, které nabízí…

Zlatá dvacátá léta Pracovní a společenské uplatnění Počátek/Plató/Konec vzestupu/pádu Niterná sebejistota 1. fáze (elementárního) sebevědomí ~ 3 roky, první vzdor 2. fáze sebevědomí ~ pubescence, pubescentní vzdor (osobnost je citlivá na všechna komandování, neboť objevuje nový, subjektivní svět a pozoruje vlastní přeměnu v dospívajícího člověka) 3. fáze (zralého) sebevědomí ~ kolem 30 let (opor o plnou zralost tělesnou i psychickou, o nabyté zkušenosti s lidstvím a o zakončenou profesionalizaci; vzdor je vystřídán energickým hájením cti a samostatnosti, vědomím vlastní síly; rázné odmítání výtek a pokořování, „boj“ rovného s rovným)

Zlatá dvacátá léta Tvořivost a její podmíněnost Schopnost být sám… Plodná nečinnost … Denní snění … Volnost myšlení … Růstové zpracování traumatických konfliktů … Bdělý, nezaujatý postřeh … Disciplína …

Zlatá dvacátá léta Erotika, sexualita, intimita V každém okamžiku jsme buď mužem, nebo ženou tím, co děláme a jak to děláme. Zušlechťování sexuality společenstvím a kulturou formou složitého systému pobídek a zábran … Podle naší mravně-kulturní tradice se má oduševnělá erotika zrale spojit se sexualitou v monogamní manželské nebo k manželství směřující lásce. (Říčan 2004, s. 239) Erotika, sexualita, autosexualita, intimita …

Intimita – základní znaky Zlatá dvacátá léta Intimita – základní znaky Tělesná a duševní něha, která není brzděna ani ostychem, ani opatrností a strachem ze závislosti nebo zesměšnění, ani rozumovými důvody nebo společenskými konvencemi. Sebeotevření, přání dát se poznat ve svých silných i slabých stránkách, nemít tajemství. („Duševní striptýz“; I člověk bez tajemství zůstává tajemným.). Důvěra bez výhrad. Vzájemná úcta, respekt. Pravdivé poznání partnera, schopnost milovat i s chybami … Pravdivé poznání vlastních citů k partnerovi. Společné dílo, záměry a plány, sdílená budoucnost. Hravost, tvořivost, smysl pro humor. Objevování, úžas, obdiv. Výlučnost. E. Fromm, E. Erikson (i. vs. izolace), pseudointimita, identita …

Zlatá dvacátá léta Formy lásky (Bell) Altruistická Přátelská Liking&loving Sexuální Romantická Pragmatická Praktická Realistická Ludická Manická Intenzivní Obsesivní

Zlatá dvacátá léta Manželství Volba partnera Předmanželské soužití Alternativy Společenský postoj např. se traduje optimální věkový poměr mezi M/Ž při vstupu do manželství: x=n/2+7 (x = věk Ž; N = věk M) Manželství = práce … Smysl života: „Milovat a pracovat!“ (S. Freud) Manželství ~ rodičovství Instinkty / Generativa … Manželství  Krize  Rozvod …

Mladá dospělost – manželské vývojové krize

Životní poledne

Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) Úvod Střední dospělost (od 30-32 do 40-48 let věku) „… O době mezi třicátým a čtyřicátým rokem nacházíme v literatuře ze všech životních období nejméně materiálu. Je to období stability na vrcholu tělesných a duševních sil, období vysoké výkonnosti a dobrého zdraví. Třicátník je pevně usazen, miluje a pracuje naplno. Je už zcela dospělý – a ještě nestárne, aspoň ne příliš rychle a znatelně. Přesto ovšem, jak uvidíme, právě na vrcholu, „v pravé poledne“, ve chvíli životního „poločasu“, se může – a snad i má – odehrát významné niterné zlomové drama.“ (Říčan 2004, s. 271)