CO ZPŮSOBUJE PŘEDSUDKY ? Pavlína Kubešová, UČO 182803 Bára Kozelková, UČO 182651 Jiří Ruppert, UČO 182501.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Stereotypy a předsudky
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vymezení, funkce, zdroje
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Postoje zSklon ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama. zRegulují naše jednání a prožívání. zPostoj má 3 složky: -kognitivní.
Proces vnímání v komunikaci
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Sociálně patologické jevy
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Psychologie II Sociální psychologie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
SOCIÁLNÍ ROLE ROLE Očekávaný způsob chování vázaný na určitý sociální status (VSS II, s. 943) Připsané Vnucené Získané.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociální poznávání (Social Cognition)
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
HIV Související Stigma and rozlišování: a patients perspective Jane Bruton and Janey Sewell.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Intuitivní rozhodování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Teorie vzdělávání dospělých
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Stereotypy a předsudky
Témata kognitivní psychologie
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

CO ZPŮSOBUJE PŘEDSUDKY ? Pavlína Kubešová, UČO Bára Kozelková, UČO Jiří Ruppert, UČO

PŘEDSUDEK A JEHO SLOŽKY Předsudek je negativní postoj vůči dané skupině jedinců, přičemž negativní postoj předurčuje samo členství ve skupině a vlastnosti připisované skupině se automaticky připisují jednotlivci zařazeném ve skupině. SLOŽKY PŘEDSUDKU : 1.KOGNITIVNÍ – STEREOTYP 2.EMOČNÍ – HOSTILITA 3.BEHAVIORÁLNÍ – ODSTUP, DISKRIMINACE, ÚTOKY

PŮVOD PŘEDSUDKŮ KULTURNÍ  Rodina  Společnost  Média  Vliv učení  Zesilující vliv na osvojení si předsudků při současném shodném směru působení u více možných zdrojůGENETICKÝ  Odmítání geneticky odlišných druhů  Vyskytuje se již u nižších živočichů  Upřednostnění vlastního rodu, druhu, kmene ?

PROCES VZNIKU PŘEDSUDKŮ Původ leží v principu SOCIÁLNÍ KOGNICE POŽADAVEK NA POZNATELNOST OKOLNÍHO SVĚTA TENDENCE KATEGORIZOVAT A SESKUPOVAT INFORMACE UTVÁŘENÍ SCHÉMAT A JEJICH POUŽÍVÁNÍ K ZAŘAZENÍ NOVÝCH SKUTEČNOSTÍ ZKRATKY V USUZOVÁNÍ (HEURISTIKY) PŘEDPOKLADY K VYTVOŘENÍ STEREOTYPU A TÍM I PŘEDSUDKU

KROKY VYTVOŘENÍ PŘEDSUDKU SOCIÁLNÍ KATEGORIZACE  vytvoření skupin  roztřídění jedinců dle určených charakteristik  Př. seskupování zvířat, rostlin dle taxonomie, kategorizace lidí dle pohlaví, národnosti, etnicity,…  zařazení nové informace do vytvořeného systému kategorií dle dřívější zkušenosti  jedinec jako člen skupiny „jeho“ skupina -> in-group ostatní -> out-group

KROKY VYTVOŘENÍ PŘEDSUDKU PREFERENCE VLASTNÍ SKUPINY (in-group bias) ČLENOVÉ VLASTNÍ SKUPINY (IN-GROUP)  pozitivní postoj  zvláštní zacházení  pokud se „vlastní“ skupině daří, zvyšuje se pocit hrdosti na příslušnost ke skupině a identifikaci se skupinou OSOBY MIMO VLASTNÍ SKUPINU (OUT-GROUP)  negativní postoj  nefér jednání DŮVODY (H. Tajfel)  zvyšování sebeúcty (self-esteem) identifikací se skupinou  nutnou podmínkou je vnímání vlastní skupiny jako lepší, nadřazené ostatním

KROKY VYTVOŘENÍ PŘEDSUDKU HOMOGENITA OUT-GROUP SKUPINY (out-group homogenity effect)  zvýšené vnímání členů „jiné“ skupiny jako stejnorodých  pocit snazší předpověditelnosti chování členů out-group  Quattrone a Jones (1980)  Pozorování rivality studentů univerzity Princeton a Rudgers

KROKY VYTVOŘENÍ PŘEDSUDKU SELHÁNÍ LOGIKY schématické vnímání a posuzování dalších informací i argumentů Důvody :  Emocionální umocnění logické argumenty nejsou efektivní vůči emocím do pozadí je potlačeno vnímání obvyklých mezí racionální diskuse  Kognitivní aspekt stanoviska odlišné zpracování informací týkajících se již vytvořených kognitivních schémat (atribuční chyby) stereotyp posiluje každý výskyt očekávaného chování (confirmation bias) osoby se silnějšími předsudky mají pevněji zažité používání stereotypů vážících se k danému předsudku

MOŽNOSTI REVIZE STEREOTYPNÍCH PŘESVĚDČENÍ Weber a Rocker  účetní model (bookkeping m.)  informace je rozčleněna a každá její část modifikuje původní stereotyp  konverzní model (conversion m.)  změna stereotypu pomocí působivé informace  model dílčích typů (subtyping m.)  stereotypy rozdělené na podtypy nebo subkategorie jsou přizpůsobovány informaci, která je vyvrací Nejlépe na revizi stereotypních přesvědčení působí účetní model a model dílčích typů. Naopak nejhůře konverzní model – jeden argument nestačí.

JAK USUZUJEME ? DISPOZIČNÍ vs. SITUAČNÍ USUZOVÁNÍ (internal vs. external attributions)  stereotypy patří do dispozičního vysvětlování  přiřazení dispozičních příčin – stereotypů celé skupině lidí se dá zařadit jako základní atribuční chyba (ultimate attribution error – T. Pettigrew)  opomíjení situačních faktorů

JAK USUZUJEME ? OČEKÁVÁNÍ a PŘEKROUCENÍ (ZKRESLOVÁNÍ) (expectations and distortions)  chování odpovídající očekávanému schématu (stereotypu) posiluje stereotyp  chování odporující očekávanému schématu (stereotypu) vede k překroucení významu vnímaného chování, tak aby byl ochráněn stereotyp (perseverance effect) a zároveň odstraněn nesoulad mezi očekávaným a vnímaným (cognitive dissonance theory)

JAK USUZUJEME ? VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT a OBVIŇOVÁNÍ OBĚTI (belief in a just world and blaming the victim)  víra ve spravedlivý svět slouží k zachování představy světa jako bezpečného místa, kde můžeme své osudy ovlivnit „správným“ chováním, tato představa má sebeochrannou funkci (defensive attribution)  obviňování oběti je negativním dopadem víry v to, že za dobré i špatné si můžeme sami, „ohrožující“ informaci o tom, že se někomu stalo něco zlého máme tendenci vysvětlovat tím, že si problémy nejspíše nějak způsobil sám.

JAK USUZUJEME ? SEBENAPLŇUJÍCÍ SE PROROCTVÍ (self-fulfilling prophecy)  jestliže si o druhé osobě vytvoříme úsudek, představu, chováme se v rámci této představy  reakce této druhé osoby odpovídá našemu chování  jako reakci na náš podnět obdržíme očekávané chování a tím se utvrzujeme v naší již dříve vytvořené představě  na tomto principu se posilují vytvořené nebo získané předsudky

TEORIE REÁLNÉHO KONFLIKTU realistic conflict theory  fenomén preference vlastní skupiny je ještě posílen ekonomickým, politickým a nebo statusovým soutěžením  omezenost zdrojů -> konflikt mezi skupinami -> předsudky a diskriminace  se změnou politické nebo hospodářské situace se mění často i předsudky (Jacobs a Landau)  příklad Číňané soutěžící v době zlaté horečky s anglosaskými zlatokopy jsou „krvežízniví a nelidští“, zatímco o několik let později, když vykonávají těžkou práci, jsou „spolehliví, velmi inteligentní a pracovití“

ROLE OBĚTNÍHO BERÁNKA the scapegoat theory  iluze, že vyčleněním vybrané skupiny ze soutěže o zdroje (viz realistic conflict theory) se vyřeší problémy zůstávající skupiny  pro roli obětního beránka není tolik důležitá samotná soutěž, jako spíše velká frustrace  „příležitostný“ obětní beránek – hledání, dopadení a označení viníka

INSTITUCIONALIZACE PŘEDSUDKU normativní konformita (T. Pettigrew)  normy jako důležitý faktor pro vytvoření a udržení předsudku  normy jako forma sociálního vlivu skupiny na jedince  identifikace se skupinou probíhá mj. i na základě přijetí norem skupiny Větší roli ve vytváření předsudků než ekonomická konkurence, frustrace a procesy sociální kognice má konformita se společenskými normami.

MODERNÍ PŘEDSUDKY  jemné předsudky například postoje vůči imigrantům, etnickým menšinám skrytější, společensky akceptovanější formy odmítání pozitivní diskriminace ?  křiklavé předsudky etnické čistky otevřené projevy rasismu popírači holokaustu

POUŽITÁ LITERATURA :  Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004): Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall.  Allport, G.W. (2004) : O povaze předsudků. Praha, PROSTOR