Multikulturní výchova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
Úvod do sociální a kulturní antropologie
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
MULTIKULTURa.
Národnostní menšiny a etnika
MIGRACE.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Studijní obor: Sociální činnost
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rodinné prostředí žáka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Interkulturní psychologie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Multikulturní výchova
Model transkulturní péče
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Multikulturní výchova výchova Koncepce multikulturní výchovy.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
MKV – 400x na českých školách Zahájení projektu: Ukončení projektu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogika jako vědecká disciplína
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
Konflikt, koření života
Úvod do psychologie II. přednáška
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Multikulturní výchova

Multikulturní výchova Multicultural Education Interkulturelle Erziehung: je relativně nový pedagogický pojem (fenomén), který teprve začátkem 90. let minulého století vstoupil do České republiky. I přesto, že je již dnes multikulturní výchova (dále již jen MKV) akceptována v RVP pro základní a gymnaziální vzdělávání, je MKV stále málo terminologicky ukotvená a ujasněná. Její uplatňování ve školství je problematické a složité.

Terminologická nejednoznačnost Multikulturní znamená pouze koexistenci alespoň dvou kultur (resp. sociokulturních skupin, minorit a majorit) vedle sebe, ale neimplikuje jejich vzájemné vztahy. Z tohoto pohledu je již dnes každá společnost, každý stát, multikulturní. Oproti tomu termín interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje mezikulturní vzájemnost, vzájemné interakce a vztahy odlišných sociokulturních skupin. MKV je termín užívaný v aktuální školské legislativě

Proč multikulturní výchova? V dnešní době se stále častěji setkávají lidé různých národů, ras a etnického založení. Setkáváme se s imigranty (přistěhovalci), uprchlíky (ti, kteří žádají o ochranu a utíkají ze své země). Imigrační a národnostně menšinové politiky cílových zemí sdílí shodný primární cíl – zabránění etnickým konfliktům a destabilizaci země. Setkáváme se i s jinými skupinami než jen s etnicky odlišnými, svět se stává složitějším. Proto je důležité zavedení multikulturní výchovy pro žáky základních a středních škol s cílem naučit se vzájemnému respektu a toleranci k novým kulturám a přispět tak k vzájemnému kulturnímu obohacování

Teoretický základ MKV Etnologie – teoretické poznatky o etnických skupinách Kulturní antropologie – rozdíly mezi kulturními zvyklostmi různých národů Sociologie (etnosociologie) – poznatky o postavení národnostních menšin Etnolingvistika – vztahy mezi jazykem a národnostními menšinami Etnopedagogika – se zabývá zkoumáním etnických (kulturních) faktorů, jež působí v edukačních procesech probíhajících ve školním, rodinném a jiném prostředí Interkulturní psychologie - popisuje a srovnává vlastnosti a procesy lidské psychiky v závislosti na kulturních faktorech založených v odlišnostech etnik, národů, rasových, náboženských či jazykových skupin Historie – ukazuje na vznik a vztahy etnických a náboženských skupin

Cíle MKV Naučit se porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor pro tolerantní a vstřícné soužití s nimi. MKV chápeme jako výchovu k životu v existující multikulturní společnosti, která je etnicky, kulturně a sociálně variabilní.

Metody MKV dodržování zdvořilosti (slušnosti) dodržování efektivní komunikace dodržování smysluplné diskuse dodržování konstruktivní spolupráce dodržování kritického myšlení dodržování interaktivního přístupu Žák a student musí mít možnost aktivně si utvářet postoje, trénovat dovednosti a schopnosti, pracovat s informacemi.

Kultura V širším pojetí znamená kultura všechno, co vytváří lidská civilizace. V užším pojetí: je pojem kultura vztahován k projevům chování lidí - tedy kulturou určitého společenství. Základní charakteristiky kultury: * Kultura je integrovaná * Kultura je adaptivní * Kultura je negenetická, naučitelná * Kultura je sdílená * Kultura je symbolická * Kultura je specificky lidská

Pozor!!! V České republice se vyskytuje nesprávná tendence zužovat obsah MKV na romskou menšinu, popř. na menšiny etnické (národnostní). Tématy MKV jsou i o jiné subkultury!!! Subkultura je společenství lidí, které je charakteristické určitými znaky (hodnotami, symboly, chováním, zvyky, vzhledem) uvnitř širšího kulturního rámce, do něhož patří.

Kulturní odlišnosti Kulturní odlišnosti = odlišnost jazyků, ras, etnik národů i náboženství Projevem kulturní odlišnosti je komunikace mezi lidmi, problém práce v týmu s rozdílným etnickým složením, uznávání různých hodnot, postoje, předsudky, výchovný styl v rodině, psychologický problém imigrantů zařadit se do nové společnosti Viz. výzkum Geerta Hofstede

Postoje Relativně stálé tendence k jednání Jsou naučené Mají pozitivní či negativní zaměření Odrážejí osobní naladění (mám/nemám rád/a, líbí/nelíbí se mi)

Dělení postojů Přesvědčení, názor Mínění Předsudky Víra

Utváření postojů Vlivem životních zkušeností Informovanost Napodobování postojů Racionální a iracionální hodnocení

Literatura GULOVÁ, Lenka – ŠTĚPAŘOVÁ, Ema: Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, spol. s r.o., 2004. ISBN 80-86633-14-4. ŠIŠKOVÁ, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, s.r.o., 1998. ISBN. 80-7178-285-8. ADLER, A.: Psychologie dětí. Praha: Práh, 1995. DRÁBEK, Ivan.: Stručný úvod do etiky. Ostrava: Scholaforum, 1997. ISBN 80-86058-70-0. PRŮCHA, J: Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6