Program – 25. 11. 2011 9.00 – 10.00 → 1. blok – podmínky pro práci výchovného poradce, proměna poradenských služeb ve škole, vyhodnocení vstupních dotazníků.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Různé role zástupce ředitele školy
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Minimální preventivní program školy
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Program – – → 1. blok – vyhodnocení vstupních dotazníků + vývoj poradenských služeb na ZŠ Rosice, budování ŠPP – →
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na ZŠ Rosice
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Management pro vychovatele PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Osnova semináře: Dopolední blok:
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Bc. Lektorství cizích jazyků
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Praxe ve školní psychologii
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Speciálně pedagogická diagnostika
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Program – – → 1. blok – podmínky pro práci výchovného poradce, proměna poradenských služeb ve škole, vyhodnocení vstupních dotazníků – → přestávka na kávu – → 2. blok – diagnostika poradenských služeb ve škole, práce ve skupinách – → přestávka – → 3. blok – prezentace práce ve skupinách, zadání seminární práce za 1. semestr

Seminář pro výchovné poradce – diagnostika stavu poradenských služeb ve škole

Podmínky pro práci výchovného poradce: vedení školy má zájem o vytvoření fungujícího systému výchovného poradenství, je ochotno delegovat práva a povinnosti na VP a vytvářet mu podmínky pro jeho práci, podporovat jeho činnost (dávat důraz na plnění úkolů v této oblasti) VP je členem vedení školy, kde informuje o činnosti v oblasti výchovného poradenství a podílí se na řešení nastalých problémových situací, některé řeší ve vlastní kompetenci

přesně formulované požadavky ŘŠ na VP – přesně stanovená pracovní náplň VP materiální zabezpečení činnosti VP – samostatná pracovna, prostor pro jednání se žáky, rodiči i učiteli, počítač, tiskárna odborná, pedagogická a osobnostní erudovanost výchovného poradce

Problémy, se kterými jsem se potýkala: prosazování nových postupů v učitelském sboru, zajištění aby byl přístup učitelů k řešení zásadních problémů jednotný + zápisy z jednání vysvětlovaní novinek rodičovské veřejnosti stále větší časová náročnost práce stále větší nároky na vedení administrativy časté změny v legislativě – nárůst počtu metodických pokynů, vyhlášek a nový školský zákon, časté novelizace

Zkušenosti z poslední doby: Práce se zprávami z poradenských vyšetření ve škole – ukládání zpráv ve škole, odkaz na vnitřní legislativu, informovaný souhlas rodičů s vyšetřením v PPP Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SPC (návštěvy přímo ve škole) Veletrh středních škol na ZŠ Rosice Řešení aktuálních problémů Připravované legislativní změny

Vyhodnocení odevzdaných dotazníků: Zpracováno 17 dotazníků Struktura posluchačů: - 12 základní školy, 5 střední školy - 3 začínající výchovní poradci - 5 vykonává funkci déle než 1 rok - 9 funkci nevykonává

nejčastěji ve škole poradenské služby poskytuje pouze výchovný poradce a školní metodik prevence, na středních školách obě funkce vykonává většinou 1 učitel na větších základních školách často pracují dva výchovní poradci – jeden pro 1. a druhý pro 2. stupeň (je velmi důležité, aby v řešení závažných problémů postupovali stejným způsobem) na dvou základních školách školní poradenské pracoviště, na jedné je řízeno začínajícím výchovným poradcem

ve dvou případech poskytují poradenské služby i členové vedení školy, na dvou školách působí školní psycholog a jedna škola spolupracuje s externím klinickým psychologem z dotazníků většinou není poznat, zda a jak jsou poradenské služby řízeny nebo koordinovány a jak funguje spolupráce poradenských pracovníků ve škole

Činnosti výchovného poradce na středních školách: - kariérní poradenství – volba VŠ a povolání, statistiky - péče o integrované žáky a příprava IVP - ostatní činnosti se vyskytují ojediněle – např. řešení problémů s absencí, předávání informací o legislativních změnách, pomoc při řešení problémů ve třídních kolektivech

- na rozdíl od základních škol se tam objevují činnosti spojené s prezentací školy na veřejnosti, PR školy, reklama v médiích, vnitřní evaluace školy, příprava a realizace projektů

Činnosti výchovného poradce na základních školách (podle četnosti): - kariérové poradenství - koordinace práce se žáky s SVP, evidence spojená s touto oblastí - spolupráce s TU při vytváření IVP pro integrované žáky - spolupráce s PPP, SVP, OSPOD, Policií ČR - řešení konfliktních situací ve škole - řešení výchovných a výukových problémů žáků - spolupráce s metodikem prevence v oblasti prevence sociálně patologických jevů

- vyhledávání a práce s nadanými žáky - spolupráce s MŠ a při zápisu do 1. tříd - náslechy v hodinách u problémových žáků - zprostředkovávání informací pro rodičům i žákům

Závěry: - jasně převažují činnosti spojené s kariérním poradenstvím a zabezpečením péče o žáky s SVP - převažují činnosti evidenční a informační nad činnostmi opravdu poradenskými – podíl na prevenci a řešení problémů - některé činnosti popsány velmi obecně – např. prevence školní neúspěšnosti – nebylo poznat, co konkrétně výchovný poradce dělá

- nikde se neobjevilo, zda se ve škole vyhodnocuje efektivita poskytování poradenských služeb, zpětná vazba, jak probíhá komunikace s vedením, zda kolegové spolupracují, jak a zda přijímají poskytované služby rodiče a žáci

Jak zajistit efektivní proměnu poradenských služeb ve škole: je nutné vyjít z potřeby školy – na začátku by měla být analýza současného stavu a potřeb je důležité reagovat na aktuální situaci ve škole a ve školství vůbec školství všechny návrhy je nutné prodiskutovat s vedením školy a získat jeho podporu všechny novinky nutné vysvětlit učitelům, opřít se o platnou legislativu a hlavně o konkrétní zkušenosti ze školy; je důležité co nejvíce využít toho, co už se ve škole dělá

nové věci zavádět postupně, ale systémově při zavádění nových postupů je důležité poskytnout učitelům co největší metodickou podporu → vzory zápisů z jednání, postup jak vytvořit IVP, pomoc při problematickém jednání s rodiči – rozdělení rolí při jednání, apod. změny je nutné vysvětlit také rodičům a žákům po určité době je vhodné nechat si dát zpětnou vazbu a na základě jejích výsledků nové postupy upravit nebo doplnit

Zadání seminární práce: Téma: Analýza poradenských služeb ve škole a vytvoření vize, kam by se měla úroveň poradenských služeb posunout V dalších semestrech práce na tom, jak vytvořenou vizi postupně naplňovat

Úkol: - navrhnout strategii, jak analyzovat stav poradenských služeb ve škole - cílem je zjistit, jak vnímají fungování poradenských služeb kolegové, jak tyto služby využívají a co v této oblasti očekávají do budoucna - diagnostiku je možné rozšířit i na rodiče a žáky

Práce ve skupinách: Rozdělení na 4 skupiny po členech podle typů škol: - střední školy - posluchači, kteří funkci výchovného poradce vykovávají – vytvoří 2 skupiny - posluchači, kteří funkci zatím nevykonávají, pouze se na ni připravují

Strategie č.1 – VP s praxí: Než začneme, musíme si ujasnit: - co nabízíme - naše zkušenosti, výsledky +, - - naše povinnosti, legislativa - struktura školy - s kým spolupracujeme

ANALÝZA Seminární práce Práce s fakty Autoevaluace školy RozhovoryDotazníky Moje zkušenosti a pozorování

Strategie č.2 – VP 1 – 2 roky ve funkci : 1. Oslovit vedení školy (rozhovor) – poskytnutí informací, dokumentace → analýza vývoje 2. Kolegové – dotazník - mají dostatek informací, co využívají, co chybí,co potřebují, slabá místa 3. Rodiče – plošný dotazník (počítáme s menší návratností) 4. Přes vyučující výchov formou

Strategie č.3 – střední školy : 1. Rodiče + děti – dotazník (současný stav, spokojenost, změny, podněty) 2. Kolegové – rozhovor (klady, zápory, změny) 3. Závěry předložit vedení školy, domluva na změnách – co ano, co ne

Strategie č.4 – VP ZŠ – nejsou ve funkci : 1. Navštívit stávajícího VP, svolat schůzi ŠPP – analýza, pozitiva + negativa, nedostatky → návrhy řešení 2. Seznámit vedení školy s výsledky analýzy ŠPP – připomínky vedení 3. Analýza SWOT pro pedagogický sbor, zvlášť třídní a netřídní učitelé 4. Vyhodnocení SWOT analýzy – seznámení ŘŠ s výsledky – definovat vize, domluva na kompetencích VP 5. V případě potřeby pracovat s rodiči

Upřesnění zadání seminární práce: Osnova: 1. Stručná charakteristika školy 2. Diagnostika stavu poskytovaných poradenských služeb ve škole 3. Zhodnocení současného stavu 4. Vize fungování poradenských služeb ve škole Termín odevzdání: do